Skip to main content

Binnenkort komt er een monteur de aansluiting maken van de glasvezel in de meterkast. De experiabox V10 staat op de eerste verdieping. (Door KPN daar ooit geplaatst). 
als nu straks de glasvezelkabel in de meterkast zit, kan dan dezelfde huidige kabel door het huis worden gebruikt naar de Experiabox of moet er een nieuwe kabel worden getrokken?

Die kabel moet dan inderdaad vervangen worden door een utp kabel.


Als het vervangen van de huidige kabel niet mogelijk is (kabel zit al 25 jaar in pvc-buis en zit geen beweging meer in de krijgen) dan heeft het dus geen zin om glasvezelkastje in meterkast aan te laten leggen.
Het moet toch ook mogelijk zijn om de huidige kabel in het huis aan te sluiten op de glasvezelkastje? Oké, de snelheid gaat dan wat naar beneden maar dat zou ik dan voor lief nemen. 


Nee, dat kan niet. Het moet een 8 aderige utp kabel zijn. Laat een installateur komen, die krijgt die kabel er vast wel uit.


Dag @RJan , welkom op het forum!

Waarom heeft de KPN-monteur de V10 destijds op de eerste verdieping geplaats?


De reden dat de experiabox op de eerste verdieping staat, en dus de hoofdaansluiting ook op de 1e verdieping zit heeft te maken met het feit dat er in het verleden kantoor aan huis was. Toen ook het tijdperk ISDN en ADSL meegemaakt.

het probleem is nu natuurlijk wel dat een kabel trekken vanuit de meterkast naar de 1e verdieping onmogelijk is. Ten eerste omdat de kabel vast zit in de pvc-buis en daarna nog een keer verlegd achter ingebouwde kasten waar ik niet meer bij kan. 
Ik denk dus dat de oplossing is

of de hoofdaansluiitng laten maken in de meterkast of

een vereiste kabel van glasvezelkastje naar experiabox via een nadere weg aanbrengen maar dat is nog wel een dingetje


Als een EB op de eerste verdieping niet perse nodig is, dan inderdaad wellicht beter in de meterkast (al is dat voor Wi-Fi ook niet optimaal). Denk ook om de eventuele telefoonlijn (als je die nog gebruikt) van EB naar telefoon. Wi-Fi zou je evt. met b.v. SuperWiFi kunnen verbeteren. Gebruik dan de Wifi Manager (uit b.v. de Thuis app voor je slimfoon: Service > Verbeter je wifi). 


Beste @RJan, welkom! Ik heb niet zoveel toe te voegen aan de gegeven informatie! Kan je ermee uit de voeten? Als we nog iets voor je kunnen doen, laat het gerust weten.