Skip to main content

Hallo allemaal,


Op dit moment ben ik klant bij Ziggo. In afwachting van KPN Glasvezel (beoogd okt/nov 2024 in onze wijk) overweeg ik om alvast over te stappen naar KPN. Ook omdat ik een nieuw mobiel abonnement ga afsluiten bij KPN óf Vodafone/Ziggo. 


Toen wij in dit appartement zijn komen wonen is er een KPN monteur langs geweest, hij gaf aan dat de KPN aansluiting in de eetkamer zat. We zijn toen naar Ziggo overgestapt omdat deze aansluiting wel in de woonkamer binnenkomt. 


Is het nog steeds zo dat KPN op een andere plek het huis binnenkomt dan Ziggo? Is hier een oplossing voor, anders dan de kabel in het zicht door te moeten trekken? Is het mogelijk dit bv. via de meterkast om te leggen? Verandert dit bij KPN Glasvezel en scheelt het moeite om daarop te wachten? 


Alvast bedankt voor jullie meedenken.

Je zal dan eerst een aansluiting krijgen via de koperkabel. Kijk eerst of de snelheid die dan geleverd wordt voldoende is voor jou. We zien regelmatig dat de planning van de aanleg van glasvezel omgegooid wordt en het zomaar een jaar wordt uitgesteld. Als de snelheid onvoldoende is voor jou blijf dan bij Ziggo tot de glasvezelaansluiting echt is opgeleverd. Overigens bepaalt kpn in overleg met de VVE waar de aansluiting gaat komen. 


 


Is het nog steeds zo dat KPN op een andere plek het huis binnenkomt dan Ziggo?

Dat verschilt enorm per woning.

In onze huidige woning zitten de Ziggo kabel de KPN koper en de glasvezel alle drie in de woonkamer aan de muur het dichtst bij het trottoir, in twee eerdere woningen zat alles in de meterkast. En nog veel eerder een jaren 60 portiek flat zat kpn koper in de meterkast en ziggo ook in de woonkamer, de glasvezel komt ook in de woonkamers binnen dat loopt via een kabelgoot langs de buitengevel.

 

In een van die twee eerdere woningen ook een appartementen complex  kon alles binnendoor via een  al aanwezige kabelboom/goot daarom kon dat direct in de meterkast. Het grootste nadeel de onderburen moesten wel mee werken vanwege het doorvoeren naar de woningen er boven. Ik weet vrij zeker dat de vve nooit akkoord was gegaan met de methode buitenlangs zoals bij die huur portiek flat.

 

 


Is hier een oplossing voor, anders dan de kabel in het zicht door te moeten trekken? Is het mogelijk dit bv. via de meterkast om te leggen? 

In de meterkast is enkel nuttig als daarvandaan loze leidingen lopen naar de ruimtes waar je bedraad internet wilt hebben of in ieder geval bekabelde wifi punten. Zonder loze leidingen zal je toch met plakgoten moeten werken of achter een overzet plint. In zicht ontkom je mogelijk niet aan of je moet de optie hebben leidingen te laten frezen.

 

Wat Joep al schrijft check eerst welke snelheid er geleverd kan worden via de koperlijn ik zou alleen voor koper kiezen als dat rond de 100 down zit, deels uiteraard afhankelijk van wat je nodig hebt. 


Op dit moment ben ik klant bij Ziggo. In afwachting van KPN Glasvezel (beoogd okt/nov 2024 in onze wijk) overweeg ik om alvast over te stappen naar KPN.

De kans is heel erg groot dat het langer duurt dan de planning. Het kan zomaar zijn dat het oktober 2025 word voordat glasvezel uiteindelijk aangesloten word. Ik zou zeggen: wacht eerst maar eens af totdat u daadwerkelijk het aansluitpunt in huis heeft.


Hallo @MikeGoose, waar het aansluitpunt geplaatst gaat worden bij de aanleg van glasvezel, is zo lastig te zeggen. Ik zie dat enkele community leden al goed advies hebben gegeven. Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust. 


Reageer