Skip to main content

Had eerst abbo glas 200mbit en haalde die snelheid, en onlangs verhoogd naar glas 1gbit en haal net 241 en 300up... Hoe kan dat. Kastje en modem van stroom gehaald meerdere minuten, gereset en den snelheid was nog lager daarna… Kabel is cat6 voor 1gbit dusja

Wifi manager geprobeerd meerdere malen, speedtest van kpn app...maar helaas

Welke snelheid meet je vanaf een bekabeld aangesloten PC?

Gebruik hierbij de Speedtest app van Ookla uit de Microsoft Store en niet de Speedtest website.


Ik heb geen pc, wel een PS5 maar daar is het maar 100+ wat ik haal.


Dan heb je echt helemaal niets aan een 1Gbps abonnement, die bandbreedte zal je nooit nodig hebben en het is mijns inziens dan ook weggegooid geld.

Om de snelheid van jouw aansluiting te bepalen zal je dat vanaf een bekabeld aangesloten PC moeten doen.


U heeft dus geen bekabeld aangesloten pc of laptop? Dan vraag ik me ook af wat u met 1 gbit wilt...


Hoi @Wesss . Welkom op het forum.

Ik sluit me aan bij de rest: Om jouw verbinding goed te kunnen meten heb je een bekabelde pc/laptop nodig die ook nog eens overweg kan met dit soort snelheden. 

Als daaruit blijkt dat je verbinding okay is, kan ik pas stappen ondernemen.

(in de regel wordt de snelheid trouwens wél geleverd. Het is vaak de thuissituatie die de bottleneck vormt)


Aangezien een PS5 (playstation) een game machine is, en geen volwaardige computer is. Al lijkt het wel zo gebouwd maar intern in zo'n game console hebben ze meestal maar een netwerk kaartje van max 1 gb er in gebouwd. Men denkt dat je , als je een 1 gb abo heb, ook daadwerkelijk die snelheid heb, maar het is een theoretische snelheid, Je haalt nooit echt de gegeven snelheid , mede ook omdat je met meerdere factoren te maken heb.

Als je meerdere huis genoten heb die zowel via bekabeld of wifi op het net zitten, dan moet de router alles verdelen. Een modem en router(s) en wifi punten hebben allemaal hun eigen technieken en ook hun beperkingen.

Helaas zal je het er mee moeten doen , het is niet anders. Maar zoals al gezegd, een speedtest met een pc / laptop die wel voorzien is van een netwerkkaart van 10/10/1000 mbits geeft altijd een hogere theoretische uitslag dan een game console. Daar zit dus hem de kneep.


Hi @Wesss 

Omdat ik vaak het idee heb dat er in dit forum heel veel vanuit het sentiment wordt geschreven, ben ik even voor mijzelf wat feitjes gaan checken. Temeer omdat ik hier vaak lees de Ookla speedtest te doen en ik eigenlijk wel geintgersseerd ben in spelcomputers (Maar we hebben geen PS5 dus dit soort tests doen we altijd met een direct aangesloten PC). 

Ik dacht laat ik jouw toch even mijn resultaten weten. 
 

  1. Desktops in Nederland geleverd sneller dan 1Gbs 8%;
  2. Laptops heb ik niets kunnen vinden, maar ik weet dat in een van de duurste (Bto Cerix) gewoon een 1Gb verbinding zit. 
  3. Advies lijn snelheid om de PS5 echt voor on line gaming te gebruiken hoger dan 200Mbs;
  4. Geadviseerde kabel capiciteit 1Gbs tot Cat8
  5. Ik gebruik zelf altijd de KPN glasvezel speedtest https://kpn-itns.speedtestcustom.com/ . Het zou best kunnen dat het de Ookla test is. Want de resultaten zijn bij de Ookla app en de Ookla on line gelijk hieraan, ik heb ook de NetFlix test gebruikt maar die geeft waardes van 500 aan .

Hier kan jij eigenlijk niets mee maar als iemand anders dit topic straks leest. Mijn advies, probeer iemand met een (moderne) laptop te vinden en test hier je lijnsnelheid mee met jouw Cat6 kabel. (Die kunnen wel een slechter zijn dan op de kabel staat, Dus als het kan probeer ook eens een Cat5e kabel.) Met Ookla of met de speedtest van KPN. Als je dan nog steeds die lage snelheid hebt. (Tussen de 900 en 980 is normaal). Meld dat dan even hier. 


Deze speedtest kan je maar beter vermijden als je snelheden boven 500Mbps wilt meten en een wat minder krachtige PC of laptop hebt en al helemaal als je Chrome als browser gebruikt. De overhead van die website is zo groot dat de PC of laptop meer tijd kwijt is aan het weergeven van het resultaat dan aan het meten van de snelheid. Dat resulteert in onbetrouwbare (te lage) metingen. Gebruik daarom de Ookla app uit de Microsoft Store.


Deze speedtest kan je maar beter vermijden als je snelheden boven 500Mbps wilt meten en een wat minder krachtige PC of laptop hebt en al helemaal als je Chrome als browser gebruikt. De overhead van die website is zo groot dat de PC of laptop meer tijd kwijt is aan het weergeven van het resultaat dan aan het meten van de snelheid. Dat resulteert in onbetrouwbare (te lage) metingen. Gebruik daarom de Ookla app uit de Microsoft Store.

Helder bedankt, geprobeerd op een langzame computer. (Google of Edge maakte geen verschil online op een snelle),  De Ookla App is op de langzamere computer duidelijk beter dan beiden On Line, Maar ik weet niet of @Wesss deze W10 app op zijn Ps5 kan laden. Â