Skip to main content

Sinds kort ons abonnement verhoogd van 100 naar 200 mbps. Het is inderdaad wat sneller, maar ik kom niet aan de beloofde snelheid. Hieronder de actual /attainable rates:

Via bekabeld Internet haal ik snelheden tot 165 mbps, dus bijna de snelheid zoals de getalletjes hierboven bij elkaar opgeteld. Ik zou echter verwachten dat ik bij Line 1 en Line 2 getallen van 100 mbps moet zien staan. Wordt mijn snelheid geknepen of betekent dit simpelweg dat 200 mbps niet haalbaar is? De getalletjes zijn overigens wel iets hoger dan een paar dagen geleden toen we hierover contact hadden gehad via de chat. Bij elkaar opgeteld kwam het toen uit rond 150000 kbps en mij verteld dat dit automatisch wordt geregeld via het systeem. Ik hoop dat hier nog iets aan gedaan kan worden…

Gr. Daniël

Snelheden via koper zijn TOT 200Mbt/s.Glasvezel zijn gegarandeerd snelheden.  Je zal misschien nog iets omhoog gaan maar in principe is dit het hoogst haalbare. 


Helaas nog geen glasvezel in de straat. Ik hoop dat de snelheid nog iets omhoog gaat. 165 mbps vind ik ver onder 200 mbps, dan had ik persoonlijk 200 mbit op mijn adres op niet beschikbaar gezet.


Zorg in ieder geval voor kwalitatief goede bekabeling en vermijd apparatuur die data verstuurd via het electriciteitsnetwerk zoals draadloze verbindingsets. 


De draadloze verbindingsets / powerline heb ik kort geleden de deur uit gedaan. Op zich niks mis mee, maar ik vond die grote adapters aan de muur geen gezicht plus dat het tweede stopcontact werd geblokkeerd. Nu CAT7 door een loze leiding naar boven getrokken en de niet-gebruikte coax naar de woonkamer vervangen door CAT7 kabel. Achteraf gezien had CAT6a ook prima volstaan... Van pc naar bijvoorbeeld NAS haal ik makkelijk 100 MB/s, dus bekabeling is het zeker niet.

Bij mijn 100 mbits abonnement haalde ik die snelheid ruim, dus ik ging er eigenlijk van uit dat KPN eerder teveel levert dan te weinig. Voor een eerlijke meting sluit ik overigens de laptop via een korte kabel aan op de router met alle andere apparatuur los.


En dan meten op speedtest.net dat is de beste. Gezien de afstand naar de centrale is meer snelheid niet mogelijk.Â