Skip to main content

In heb een probleem met de de 5 Ghz band op meerdere systemen zowel laptops en desktops. Zolang in beneden zit in de huiskamer werkt alles prima, afstand tot modem is dan ca 8 meter.
Zodra ik boven op ca 3 meter van het modem zit valt de 5Ghz band soms spontaan uit. Ik heb al naar de band gekeken en heb deze op een ongebruikte band gezet. op de standaard band zitten ongeveer 3 tot 6 buren elkaar te beconcurren. Op zowel de 2,4 GHz en de 5 Ghz band ben ik nu de enige gebruiker.

Ik heb een KPN BOX 10 en ben een oud iter en heb al diverse tools en methoden gebruikt om het probleem te localiseren, maar het treedt nogal random op. 
Ik dacht eerst dat het aan de bewapening van de verdiepingsvloer lag, maar de rechte lijn tussen modem en apparatuur loopt door een hal en een celbeton wand, ik zie ook niets aan het ontvangst niveau.

Hallo ​@Jan Olivier ,

Op de 2,4 Ghz band heb je verder bereik zoals je al hebt gemerkt. 

Oplossingen zijn om jouw apparatuur bekabeld aan te sluiten en/of om gebruik te maken van WiFi-versterkers zoals SuperWiFi. 

Wat kan ik nog meer doen om mijn wifi te verbeteren?

Naast het juist installeren van KPN SuperWifi, zijn er andere manieren waarop je jouw wifi kunt verbeteren. Lees de tips (oa over de WiFi Manager) en zorg zelf voor een optimale verbinding.

Leuk, de 5ghz band is dan misschien gevoeliger voor demping ,maar de transmissie snelheid is veel hoger. Beide banden zijn op kanalen gezet, die niet door buren gebruikt worden. Als je een wifi analyzer laat draaien op PC of Smartphone, zie je dat mijn KPN modem random wegvalt, terwijl ik tot wel 10 tot 12 buren kan ontvangen die minstens een veelvoud aan afstand , muren en demping moeten overbruggen. Het probleem zit in het KPN modem, alleen wil KPN dit niet toegeven. 
Ik ben een oud Iter met een HTS electronica achtergrond, dus ik snap best wat er gebeurd

Reageer