Skip to main content

Regelmatig zien 2.4 en 5 GHz. Netwerken elkaar niet met Box 12. Als workarround heb ik 5 GHz uitgeschakeld. Dan geen problemen. Wat kan hiervan de oorzaak zijn? 

Hallo @Palmpje , dat komt omdat door de MESH-technologie de SSID-namen van zowel de 2.4 als de 5.0-band gelijk zijn.

Er zijn echter nog steeds apparaten die moeite hebben met zo'n gelijke tenaamstelling om dan de 2,4- en de 5.0-band te onderscheiden.

 


Hallo @Palmpje , dat komt omdat door de MESH-technologie de SSID-namen van zowel de 2.4 als de 5.0-band gelijk zijn.

Die SSID's hoeven bij Mesh-technologie helemaal niet gelijk aan elkaar te zijn. Het zou KPN ook sieren zo a.s.a.p. het mogelijk te maken om de 2.4 GHz en 5 GHz onafhankelijk van elkaar te kunnen configureren.


Hallo @Palmpje , dat komt omdat door de MESH-technologie de SSID-namen van zowel de 2.4 als de 5.0-band gelijk zijn.

Die SSID's hoeven bij Mesh-technologie helemaal niet gelijk aan elkaar te zijn. Het zou KPN ook sieren zo snel mogelijk de 2.4 GHz en 5 GHz onafhankelijk van elkaar te kunnen configureren.

Hallo @wjb , ben ik met je eens, maar breng KPN dat maar eens aan het verstand.

Persoonlijk vind ik het ook een nadeel dat na de laatste updates de Experia wifi's en Superwifi’s geen gescheiden banden meer hebben om in te stellen.

Bij de V10 kan het gelukkig (nog) wel, maar ik weet niet wat er gebeurt als mijn V10 (TFT) dit jaar technisch omgezet wordt naar KPN?

 

 


Hallo @Palmpje , dat komt omdat door de MESH-technologie de SSID-namen van zowel de 2.4 als de 5.0-band gelijk zijn.

Die SSID's hoeven bij Mesh-technologie helemaal niet gelijk aan elkaar te zijn. Het zou KPN ook sieren zo snel mogelijk de 2.4 GHz en 5 GHz onafhankelijk van elkaar te kunnen configureren.

Hallo @wjb , ben ik met je eens, maar breng KPN dat maar eens aan het verstand.

Waarom zeg je dan toch dat het door die mesh-technologie komt? Wat we juist zouden moeten doen is dat we allemaal ageren tegen die RAMPZALIGE beslissing van KPN om de SSID's van 2.4GHz en 5GHz altijd gelijk aan elkaar te laten zijn. Er zijn legio mensen wiens telefoon, tablet of laptop onterecht met 2.4GHz verbonden wordt en daardoor lang niet het maximale uit hun verbinding kunnen halen. Ik dacht dat KPN een optimale wifi zou willen bewerkstelligen ... doe dat dan ook. :confounded:


Ok nou snap ik het helemaal, mijn oude Netgear Router (6 jaar ofzo) had dat wel. Ik vond het al zo gek dat 2.4 en 5 niet te scheiden waren. Hierbij dan mijn oproep aan KPN om dit middels een update in orde te maken! Bij voorbaat dank van een verder tevreden klant!


Theoretisch zouden gelijke SSID's voor 2.4GHz en 5GHz geen probleem mogen zijn en al helemaal voor het "zichtbaar" zijn van apparaten. Ik heb dan ook het vermoeden dat hier een ander probleem speelt.

Wat voor een aparaten zien elkaar niet als je zowel 2.4GHz als 5GHz aan hebt staan?

Heeben die apparaten dan wel allemaal een wifi verbinding?


Mijn Audio Chromecast is het lastigste. Die kan op 2,4 en 5 ghz werken. En schakelt ook regelmatig over  zie in de router. In Fing op mijn telefoon zie ik hem ook niet en kan niet pingen. Maar het lampje op de chromecast knippert niet, dus wel verbinding! Rara


Mijn Audio Chromecast is het lastigste. Die kan op 2,4 en 5 ghz werken. En schakelt ook regelmatig over  zie in de router. In Fing op mijn telefoon zie ik hem ook niet en kan niet pingen. Maar het lampje op de chromecast knippert niet, dus wel verbinding! Rara

Ik heb het gevoel dat we hier een bug zien in de mDNS of een foutieve implementatie van STA isolation. Overigens is dit een behoorlijk hardnekkig probleem dat al door een aanzienlijk aantal abonnees gemeld is. Ook met andere apparatuur zoals bijvoorbeeld "slimme" deurbellen wordt deze problematiek ervaren.


Ja, net kon ik niet streamen van mijn Samsung S10 naar de Chromecast Audio. Wifi uit/aan op mijn S10 en toen weer contact. Bizar.


Ik hoop dat de moderators van KPN dit fenomeen aan het modemdevelopmentteam voorgelegd hebben.