Skip to main content

Verleden week kreeg ik van ‘KPN’ een email dat mijn 1 Gbps Hussel NU uitgebreid werd met 1 Gbps Upload ipv 500 Mbps !
Sinds enkele dagen speedtest uitgevoerd op verschil;lende browsers en verschillende servers, bekabeld en rechtstreeks op mijn ExpBox 10A, met als resultaat: ongeveer 500 Mbps !
Vraag: waar blijft de beloofde 1 Gbps upload ??

Hallo @dries6951 , KPN is dat sinds, naar ik meen, 18juli, landelijk aan het uitrollen. Het is dus niet zo dat KPN ergens een vinkje bij zet of een schakelaar om haalt zodat ineens het hele land over 1Gbit/s upload kan beschikken. Als jouw regio aan de beurt is merk je dat vanzelf.

 

 


Zoals geschreven: ik heb een e-mail gehad dat ik NU kon beschikken over 1 Gbps,  dat NU was verleden week. (22/7)


Zoals geschreven: ik heb een e-mail gehad dat ik NU kon beschikken over 1 Gbps,  dat NU was verleden week.

Hallo @dries6951 , haal dan de glasmodem eens minimaal 2 minuten van de stroom en reset daarna je router eens naar fabriekswaarden en start de router opnieuw op. Zeer grote kans dat je nu een 1.000/1.000Mbit/s-verbinding hebt.

Succes.


Bedankt voor je advies, maar als je net als ik al langer met computer/internet werkt is dat de eerste ‘storingsreactie’ dus ja dat had ik al gedaan.


Heeft @KPN_webcare/ KPN glasvezel nog een idee ?


Dat zal ongetwijfeld wel zo zijn, als ze aan je topic toe zijn zal er wel een reactie komen, meestal 24 tot 48 uur doorlooptijd.

Tip, vul alvast je forum profiel in zodat ze dat niet weer eerst hoeven te vragen en er weer tijd verloren gaat.😉


Bedankt voor je antwoord, de tip had ik al uitgevoerd :-)


Dag @dries6951, welkom op het forum! Wat @JanD zegt, klopt. We rollen 1 Gbit/s uploadsnelheid langzaam uit. Maar ik snap heel goed dat als je een e-mail krijgt dat het vanaf ‘nu’ beschikbaar is op jouw adres, dat je dit dan ook verwacht. Ik durf zo op voorhand niet te zeggen wat de oorzaak is dat je het nog niet hebt. Ik zoek dat uiteraard graag voor je uit. Zou je je forumprofiel willen aanvullen met je postcode, huisnummer, geboortedatum en klantnummer? De gegevens in jouw profiel zijn alleen zichtbaar voor jou en de moderators. Geef je hier een seintje als je jouw profiel hebt ingevuld?


De conclusie tot zover is dus dat e-mail berichten van KPN niet betrouwbaar zijn? ‘Nu’ blijkt dus een rekbaar begrip als ik u goed heb begrepen. . . . . . .


Dat is niet helemaal de juiste conclusie. Op basis van de gegevens in jouw profiel zie ik dat je inderdaad 1 Gbit/s down- én uploadsnelheid zou moeten hebben. Jouw profiel staat aan onze kant dus goed. Waarom je de 1 Gbit/s uploadsnelheid dan toch niet haalt, is mij niet helemaal duidelijk. Ik wil je in ieder geval vragen om de onderstaande stappen uit te voeren:

  1. Maak de Experia Box en het NT stroomloos. Wacht 2 minuten.
  2. Sluit nu eerst het NT weer aan op het stroomnetwerk. Wacht totdat deze volledig is opgestart.
  3. Sluit vervolgens de Experia Box aan. Wacht totdat deze volledig is opgestart. Dit kan 10 minuten duren.

Zou je voor mij ook twee keer een speedtest willen doen? Eentje vóór dat je deze stappen uitvoert en eentje ná. Graag ontvang ik van beide speedtests een screenshot.


Hallo @dries6951 , @Denise_ bedoelt dan bekabeld gemeten met 1 pc rechtstreeks op de modem en verder alle overige (draadloze) apparatuur uit.

 


Deze procedure heb ik inmiddels meerdere keren uitgevoerd, maar nu met screenshot. Gebruikte testkabel UTP 5E heb ik ook al eens vervangen met een UTP6 kabel. Ook in mijn normale configuratie heb ik ongeveer deze waarden met een speedtest, met verschillende browsers en op verschillende tijdstippen. Over de lage download heb ik eerder telefonisch contact gehad waarbij ik het advies kreeg om de EB10A te resetten naar fabriekswaarden, wat zoals u ziet niet s heeft geholpen. Ik heb daarbij mijn verdenkingen geuit dat de EB10A niet helemaal correct werkte.


@KPN_webcare @Denise Al een verklaring kunnen vinden ?


Je doet een speedtest via je browser. Dat is bij mij ook redelijk onbetrouwbaar. Probeer eens de Ookla SpeedTest app of de cli versie daarvan.

Ik had ook een PC waar de netwerkdrivers updaten ook hielp.


Misschien een domme vraag hoor, maar kan jouw laptop wel hogere snelheden aan? Niet alle apparatuur kan 1 Gbit/s aan namelijk.


Zo te zien is je verbinding al omgezet naar de 1gig.

Precies 1000mb ga je volgens mij nooit halen. Ons meetapparatuur haalt dat eens (933mb)

Je kan eens speedtests op Ookla doen, en daar ook eens verschillende servers proberen. Kan wel wat schelen soms.

 

 


Theoretisch haalbaar is 928Mbps. Bij mijn glasvezel van Caiway haal ik dat up/down ook.


Bedankt voor alle bijdragen. Moet toch even vermelden dat het best zinnig kan zijn om het hele draadje te lezen voordat je iets post. De laptop waarmee gewerkt/gemeten wordt is twee weken oud (merk en type staat vermeld) en is geschikt voor 1Gbps. Diverse meetservers zijn gebruikt op diverse tijdstippen en diverse browsers en de 900Mbps down wordt nooit gehaald en boven de 540Mbps wordt ook niet gehaald. Ik zit zeker niet zonder internet met deze snelheden maar ik betaal voor 1Gbps terwijl dit net geleverd wordt. Voor zij dit wel boven de 1Gbps up/down halen: gefeliciteerd. @Denise_ nog andere sugeties ? @KPN_webcare ?


Ik kreeg van een KPN monteur te horen dat de upstream best geblokkeerd kan zijn door een verkeerd geplaatste patch in de centrale. De glasvezel centrale bestaat nog niet zo heel lang hier, maar zou dat een mogelijkheid kunnen zijn ? of kan de upstream geblokkeerd zijn in de EB10A ? (excuses voor de typos in mijn vorige post, dikke vingers, klein mobiel scherm)


AANVULLING op mijn  TopicStart: Voordat ik het Hussel 1 Gbps abbo afsloot had ik 500/500 abbo. De upload snelheid b]toen[/b] zijn hetzelfde als de upload snelheid nu. (540 Mbps) Simpel gedacht moet het dus een schakelfout zijn bij KPN ? of is dat te simpel gedacht ?


Toevallig zag ik een monteur bezig bij de ‘glasvezel centrale’ waar ik op ben aangesloten. Ik legde hem mijn case voor en hij zij dat asl ik boven de 800 Mbps download snelheid haal ik dat minstens ook als upload moet kunnen halen en het geen kwestie kan zijn van een verkeerd geplaatste patch. De suggestie dat er een fout zit in de centrale is dus uitgesloten lijkt mij. 

Hij zij nog wel iets opmerkelijks, n.l. dat het een foutief doorgezet profiel zou moeten zijn en niet iets ‘kabeltechnisch’ omdat het dan ook zijn effect zou moeten hebben op de de download snelheid.
@Denise_  dit lijkt mij een logische gevolgtrekking, zou jij dit door iemand na kunnen laten kijken ? en dan iets van je kunnen laten horen ?


Voor zover ik kan zien, staat het profiel goed. Voor de zekerheid ga ik navraag doen. Zodra ik meer informatie heb, kom ik bij je terug.


Voor zover ik kan zien, staat het profiel goed. Voor de zekerheid ga ik navraag doen. Zodra ik meer informatie heb, kom ik bij je terug.

In een ander topic heeft nog iemand exact hetzelfde. Zou het een bug kunnen zijn in jullie provisioning tool, ander beeld in de portal dan daadwerkelijk op de POP switch? Reikt jouw contacten netwerk zover dat je echt iemand op de switch kan laten inloggen bij Dries zijn aansluiting? Dat zou een hoop verduidelijken. 


In een ander topic heeft nog iemand exact hetzelfde. Zou het een bug kunnen zijn in jullie provisioning tool, ander beeld in de portal dan daadwerkelijk op de POP switch?

Durf ik niet te zeggen. Ik wacht de reactie van mijn collega af.


14 days and counting . . . :angry: