Skip to main content

Ik heb op 6 april 2022 de aanvraag gedaan (en ook al appartuur gekregen) om de glasvezelverbinding om te zetten van gpon naar xgs-pon. Natuurlijk begrijp ik best dat de kpn meer te doen heeft dan alleen mij om te verbinding om te zetten, maar ik wacht op 6 juni 2022 dan al twee maanden. Ben ik dan te ongeduldig?

@wjbHoe kom jij er bij dat de SFP geen SFP+, volgend de specs is die gewoon SFP+ max 10Gb, zou ook vreemd zijn, wel een 2.5Gb lan/wan poort en maar een 1 Gb SFP poort.

Omdat AVM zelf over een SFP poort spreekt en niet over een SFP+ poort.

Maar goed, dat lijken ze bij de 5590 ook te doen dus wellicht is het toch een SFP+ poort alleen vernoemen ze het niet.

Dat is inderdaad AVM die de + stelselmatig vergeet, maar de testen die ik her en der gelezen had spreken van een SFP+ omdat er steeds over een 10Gb bus word gesproken.

Maar inderdaad, AVM mag wel iets duidelijker de specs communiceren.

 


Dat is inderdaad AVM die de + stelselmatig vergeet, maar de testen die ik her en der gelezen had spreken van een SFP+ omdat er steeds over een 10Gb bus word gesproken.

Dus ook op de 5530?

Wat is dan het verschil tussen de 5530 en de 5590?

 


Betere chipset, meer LAN poorten (5 ipv 3), snellere processor, en een betere WiFi set-up, 2x 3.2  USB poort zo uit het hoofd.

Al met al een luxer model en sneller model.

 

En de 5530 moet wel een + sfp hebben, er word al getest met een 8Gb verbinding op meerdere plaatsen, heeft weinig zin als je maar 1Gb haalt, ook al vraag ik me het nut af, vanuit de 5530 kan je max 2.5 Gb via 1 lan poort uitsturen.


Momenteel geeft de router weliswaar aan dat de module succesvol geregistreerd is maar meer dan ook niet. Maar dat is ook wel logisch, omdat er nog géén xgs-pon is gesignaliseerd door de router nu alleen maar de gpon.

Het is niet de router die XGS.PON "signaleert", dat doet de XGS.PON SFP+ module.

Jij je zin ;-)

Ik weet dat dit voor de kpn “tamelijk” nieuw is als ze een gpon omzetten naar xgs-pon. Dat wordt ook niet echt “gepromoot” door de kpn. Je moet zelf erg goed zoeken waar je zoiets kunt “regelen” cq aanvragen. Vanaf maart 2022 zijn al nieuw aangelegde glasvezelaansluitingen al standaard xgs-pon.

Omdat dit omzetten niet werkt via dat servicetool vraag ik me nu af of er al iemand dat gelukt is via dat servicetool? In theorie gaat dat zo maar in de praktijk werkt dat dus niet en heb je daar dus niets aan.

Je hebt hier wel een punt, @gensnet . Dit is (nog) geen dagelijkse kost.   Ik kan normaliter alle handelingen zien als een klant een mutatie doorgeeft maar hier zie ik alleen die logistieke zending. Geen administratieve order voor een wijziging.  

Ik zie wel dat er er 21-5 een ticket is aangemaakt. Heb jij toen contact gehad? 

> ……….. alleen die logistieke zending.

Valt me mee dat die wel is vermeld. Ik heb inderdaad op 8 april 2022 een nieuwe xgs-pon ntu ontvangen. Dat is dan ook het “enige” waaruit blijkt dat er “iets” moet gebeuren……..

> Geen administratieve order voor een wijziging.

Dáár was ik al bang voor. Ik heb inderdaad op 21 mei 2022 weer opnieuw dit via de servictool aangevraagd en ik zou dan voor de bevestiging een e-mail bericht krijgen. In beide aanvragen (6 april en 21 mei 2022) heb ik géén e-mail bericht ter bevestiging gekregen. E-mail berichten komen niet in de spambox omdat ik die niet heb, omdat ik voor de e-mail berichten een offline programma gebruik. Ja, dat heb ik ook gecontroleerd. Bovendien werkt dat e-mail adres goed, want daar krijg ik altijd een aankondiging in als er weer geld geincasseerd wordt.

Oeps. Nog niet gezien. Er zit dus nu toch een e-mail bericht in de postbus met vreemde dingen. Zo'n standaard e-mail bij een overzetting van vdsl naar glasvezel zo ik me kan herinneren.

Ik ben nu bang dat er weer wat mis gaat ondanks dat er gesproken wordt van “upgrade”, omdat er nu vanuit wordt gegaan dat ik een geheel nieuwe glasvezel verbinding ga gebruiken en dat is dan ook al niet het geval. Ik moet van gpon naar xgs-pon “omgezet” worden.

Ik zou een nieuwe modem “nodig” hebben. Vreemd. De “gesignaleerde” FRITZ!Box 5530 fiber kan overweg met xgs-pon middels een sfp+ xgs-pon-module die hij nu nog niet “ziet". Toen ik glasvezel kreeg heb ik een Box12 gekregen, maar niet gebruikt (ligt ongebruikt in de kast) omdat ik een eigen router eerst een FRITZ!Box 7590 en nu FRITZ!Box 5530 fiber gebruik. En dat “ziet” dat servicetool dus al niet goed. Ik zou van de kpn een FRITZ!Box router gekregen hebben. Nu kan ik me bedenken dat het servicetool niet ziet dat ik die FRITZ!Box zelf gekocht heeft, want de kpn heeft die ook te huur. De Box12 zou dan niet geschikt zijn voor xgs-pon?

Al op 27 mei 2022 een afspraak! Dat is al snel en heel wat anders dan die aanvraag van 6 april 2022. Wie nu nog wil beweren dat ik ongeduldig ben geweest, weet ik het niet meer.

Uw verbinding op XXXXX in XXXXXXXXX wordt aangepast.

 

Uw abonnementskosten blijven hetzelfde
De upgrade van uw aansluiting heeft geen gevolgen voor uw abonnementskosten. Deze blijven hetzelfde.

 

 

Vervangende apparatuur
Door de aanpassing van uw verbinding hebt u nieuwe apparatuur nodig. Dit ontvangt u op:

 

 

XXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXX

 

 

U ontvangt de volgende apparatuur:

 

Modem

 

Stuur deze apparatuur alstublieft terug

 

Modem

 

U krijgt nog een brief waarin we uitleggen hoe u de apparatuur terugstuurt.

 

 

Aanpassen van de verbinding
Voor deze wijziging passen wij uw verbinding aan. Het aanpassen van uw verbinding zorgt helaas soms voor een onderbreking van de dienst. Daarom kan uw verbinding op 27 mei 2022 uitvallen. Dit duurt maximaal 15 minuten. De verbinding herstelt zichzelf weer. U hoeft hier niets voor te doen.

 

 

Uw afspraak met onze KPN monteur
Onze monteur moet het aansluitpunt op uw adres aanpassen. Deze aanpassing is gratis, omdat u dat niet zelf kunt doen. We hebben voor u al onderstaande afspraak met onze monteur gemaakt.

Datum: 27 mei 2022
Begintijd: tussen 13:00 en 15:00 uur
Eindtijd: kan later zijn dan 15:00 uur.

Onze monteur is ongeveer 1 uur bezig, maar voor de zekerheid plannen we 2 uur in. Zorg alstublieft dat u aanwezig bent. Hebt u eerder een andere leverdatum afgesproken? Dan komt deze te vervallen. De afspraakdatum met de monteur is uw nieuwe leverdatum.

Wilt u uw afspraak verzetten?
Doe dit dan makkelijk online via kpn.com/afspraakverzetten. En kies zelf een dag en tijd die u het beste uitkomt.

Nou zoals ik al had verwacht, heb ik wéér een Box12 gekregen. Automatisering…….. bij de kpn werkt nog steeds niet goed zoals het zou moeten werken. Even vóór de omzetting naar glasvezel rond 30 april 2021 kreeg ik ook al zo'n zelfde Box12 die nog ongebruikt in de doos zit, omdat ik een eigen router FRITZ!Box 7590 en FRITZ!Box 5530 fiber gebruik. En die ga ik dus echt niet terugsturen, omdat die eigendom zijn. De Box12 ga ik terugsturen, want twee extra modems in de kast is wat overdreven…...


Ik zou dan de oudste terugsturen die in de kast staat anders triggert er misschien iets perongeluk (haha, tenminste heb ooit bij ziggo gewerkt en daar moet je wel uitkijken wat je terugstuurd)


Ik zou dan de oudste terugsturen die in de kast staat anders triggert er misschien iets perongeluk (haha, tenminste heb ooit bij ziggo gewerkt en daar moet je wel uitkijken wat je terugstuurd)

Och, zolang ze daar niet zelf achter komen, stuur ik niets terug. Dit is weer een ding wat de kpn duidelijk niet goed heeft geregistreerd in hun computer en ik kan nu nog méér dingen noemen. Dàt servicetool “ziet” alleen de zelf gekochte FRITZ!Box en die ga ik echt niet terugsturen……..


@gensnet Wanneer gaan ze fysiek de lijn aanpassen? Ik neem aan dat er iets in de wijkkast iets aangepast moet worden zodat je XGS-PON krijgt