Skip to main content

Hoi, ik weet niet hoe ik dit moet vragen.. ehm, ik heb een 1Gbit verbinding thuis maar dit is nog op de “oude” FTU (pre XGSPON) kan dit ook vernieuwd worden naar het nieuwe systeem?

ik las namelijk hier: KPN over op ultrasnelle XGS-PON techniek (overons.kpn) dat het vanaf NU (of later deze maand) kan, zo dat ik ook “ready for the Future” ben ;)

Hallo @Dexx64 , dus jij hebt nu een GPon-aansluiting, begrijp ik.

 


Als je nu geen GPON aansluiting hebt, dan zal dat ook zomaar geen XGSPON worden. Want daarvoor moet de hele netwerkinfrastructuur en wijkcentrale veranderd worden. Dat zal KPN zomaar niet gaan doen.

Sowieso zal het denk ik nog jaren duren voordat bestaande GPON netwerken geupgrade zullen worden naar XGSPON.


ik heb een GoF (blauwe connector) aansluiting, als ik het zo lees op die kpn site zou het deze maand voor iedereen beschikbaar moeten komen, kan het ook verkeerd hebben ;)


Er staat niet dat het voor iedereen beschikbaar zal zijn.


Helaas is dit (nog) niet voor iedereen beschikbaar. In de laatste alinea staat dat het eind dit voor bijna drie miljoen huishoudens beschikbaar zal zijn. En dat terwijl de glasvezelteller op kpnnetwerk.nl op 3.1miljoen staat. 

 

Zo ver ik weet zal iedereen vanaf deze week met PON die 1Gb aanvraagt deze nieuwe techniek gaan gebruiken. Maar het fijne weet ik er nog niet van. Kreeg van de week een mailtje dat ik XGS-PON Optical Network Terminal op me bus ga krijgen. 


ik heb een GoF (blauwe connector) aansluiting, als ik het zo lees op die kpn site zou het deze maand voor iedereen beschikbaar moeten komen, kan het ook verkeerd hebben ;)

Als je nu een GoF-verbinding hebt dan kan je niet eventjes omgezet worden naar XGS.PON. Dit gaat de komende jaren ook nog niet gebeuren.

 

Als je nu geen GPON aansluiting hebt, dan zal dat ook zomaar geen XGSPON worden. Want daarvoor moet de hele netwerkinfrastructuur en wijkcentrale veranderd worden. Dat zal KPN zomaar niet gaan doen.

De wijziging van G.PON naar XGS.PON is gelukkig ‘vrij simpel’. De wijziging van AON naar XGS.PON daarentegen niet. De netwerkinfrastructuur buiten de PoP hoeft niet te veranderen, er hoeft immers niet gegraven te worden. In de PoP veranderd er echter wel een hoop. Hier zullen PON-OLT's in moeten komen samen met splitterkaarten en hele andere PPL-lades. Momenteel gaan er vanaf de poorten op een AON-OLT (KPN noemt het voor het gemak ook DSLAM) distributievezels naar een PPL, vanuit hier wordt het gepatcht op de ODF naar de woning toe. Voor het ombouwen naar PON zullen er tussen de OLT en PPL nog splitterkaarten geplaatst moeten worden. Of de PPL vervangen of omgelast wordt zou ik niet weten. Vooralsnog staat het niet op de planning om AON-netwerken om te bouwen naar PON.

 

Sowieso zal het denk ik nog jaren duren voordat bestaande GPON netwerken geupgrade zullen worden naar XGSPON.

Vrijwel alle PoPs waar KPN PON gebruikt zouden ondertussen geschikt moeten zijn voor XGS.PON. Het kan voorkomen dat er een klant die gigabit afneemt op G.PON omgezet wordt naar XGS.PON ivm load-balancing. XGS.PON heeft namelijk 10Gbit aan bandbreedte en G.PON maar 2.5 down en 1.25 up. Nog mooier is dat XGS.PON op een andere frequentie werkt dan G.PON en dat beide technologieën daardoor naast elkaar over hetzelfde netwerk kunnen draaien. Op die manier kan het voorkomen dat je bij iedere 1:32-splitterkaart een deel van de klanten op XGS.PON zit en een ander deel op G.PON.


ik heb een GoF (blauwe connector) aansluiting, als ik het zo lees op die kpn site zou het deze maand voor iedereen beschikbaar moeten komen, kan het ook verkeerd hebben ;)

Hallo @Dexx64 het geldt uitsluitend voor nieuwe aansluitingen en later het opwaarderen van GPon-aansluitingen naar XGSPon-aansluitingen.

Wat KPNNetwerk gaat doen met de 'oude' P2P-netwerken is vooralsnog niet bekend, daar deze netwerken volgens een heel andere infrastructuur werken.

KPN als provider, waar dit forum van is, weet daar ook niets van. Dan kun je beter informeren bij www.kpnnetwerk.nl


Helaas is dit (nog) niet voor iedereen beschikbaar. In de laatste alinea staat dat het eind dit voor bijna drie miljoen huishoudens beschikbaar zal zijn. En dat terwijl de glasvezelteller op kpnnetwerk.nl op 3.1miljoen staat. 

Niet helemaal, er staat dat het eind dit jaar voor 3 miljoen huishoudens mogelijk moet zijn om 1Gbit symmetrisch te kunnen verkrijgen, hier wordt de drager niet bij genoemd. Gigabit symmetrisch is immers ook al in veel AON-gebieden mogelijk 😄


bedankt voor alle reacties, de aansluiting die ik nu heb is deze, misschien handig om te weten 😛 want ik weet niet of dit GoF of AON of GPON of wat dan ook is.

 


bedankt voor alle reacties, de aansluiting die ik nu heb is deze.

 

Dat is inderdaad een GoF-verbinding. Er is nog niet bekend wanneer deze omgezet gaan worden naar een PON-technologie. KPN en KPN Netwerk leggen momenteel de focus meer op heel Nederland verglazen. Het is voor nu zonde om enorme investeringen in bestaande gebieden te doen terwijl diezelfde investeringen ook gebruikt kunnen worden om een nieuw gebied van glasvezel te voorzien.


Helaas is dit (nog) niet voor iedereen beschikbaar. In de laatste alinea staat dat het eind dit voor bijna drie miljoen huishoudens beschikbaar zal zijn. En dat terwijl de glasvezelteller op kpnnetwerk.nl op 3.1miljoen staat. 

Niet helemaal, er staat dat het eind dit jaar voor 3 miljoen huishoudens mogelijk moet zijn om 1Gbit symmetrisch te kunnen verkrijgen, hier wordt de drager niet bij genoemd. Gigabit symmetrisch is immers ook al in veel AON-gebieden mogelijk 😄

Had me reactie nog wat aangepast, hier heb jij net wat meer kennis van volgens mij :')


bedankt voor alle reacties, de aansluiting die ik nu heb is deze.

 

Dat is inderdaad een GoF-verbinding. Deze zal de komende tijd niet omgezet worden naar een PON-verbinding.

dan weet ik genoeg :wink: bedankt voor de info, 1gbit is en zal dan voorlopig de max zijn.


hier heb jij net wat meer kennis van volgens mij :')

Geen idee, ik heb geen foto van mezelf in een PoP als profielfoto 😂

Nah, even zonder dollen; ik denk dat je wel eens gelijk kan hebben. Ik kijk er bijna raar van op als ik nog bonnen op koper krijg tegenwoordig. In de laatste twee gebieden van de stad hier wordt nu glasvezel uitgerold en ik kom alles tegen, van aansluitingen uit 2008 tot PON-verbindingen waar wij niet eens meer de infrastructuur in mogen. Daarbij ook nog eens een beetje bekend met sommige processen door team-overschrijdende werkzaamheden tussen het monteur zijn door. 

 

Dat is inderdaad een GoF-verbinding. Deze zal de komende tijd niet omgezet worden naar een PON-verbinding.

dan weet ik genoeg :wink: bedankt voor de info, 1gbit is en zal dan voorlopig de max zijn.

Ook op XGS.PON worden abonnementen voorlopig niet hoger dan 1Gbit door beperkingen in de randapparatuur. Ik moet ook toegeven, ik ben nog geen enkel huishouden tegengekomen die echt gigabit nodig hebben. Misschien eentje en dat was een studentenpand van 20 personen maar ik denk dat zelfs zij met een 500Mbit-verbinding weg hadden kunnen komen. Persoonlijk vind ik gigabit voor thuis complete nonsens, ik kan me oprecht geen use-case bedenken waar je het nodig zou hebben behalve dan die enkeling die een half datacentrum runt vanuit zijn tuinhuis.


hier heb jij net wat meer kennis van volgens mij :')

Geen idee, ik heb geen foto van mezelf in een PoP als profielfoto 😂

Nah, even zonder dollen; ik denk dat je wel eens gelijk kan hebben. Ik kijk er bijna raar van op als ik nog bonnen op koper krijg tegenwoordig. In de laatste twee gebieden van de stad hier wordt nu glasvezel uitgerold en ik kom alles tegen, van aansluitingen uit 2008 tot PON-verbindingen waar wij niet eens meer de infrastructuur in mogen. Daarbij ook nog eens een beetje bekend met sommige processen door team-overschrijdende werkzaamheden tussen het monteur zijn door. 

erg is dat he, er zou letterlijk nu OVERAL glas moeten liggen! 😛 ik had niet durven dromen dat we gewoon met 1000mbit kunnen downloaden (en uploaden).. waar is de tijd met gebleven met de 56K modem.


hier heb jij net wat meer kennis van volgens mij :')

Geen idee, ik heb geen foto van mezelf in een PoP als profielfoto 😂

Nah, even zonder dollen; ik denk dat je wel eens gelijk kan hebben. Ik kijk er bijna raar van op als ik nog bonnen op koper krijg tegenwoordig. In de laatste twee gebieden van de stad hier wordt nu glasvezel uitgerold en ik kom alles tegen, van aansluitingen uit 2008 tot PON-verbindingen waar wij niet eens meer de infrastructuur in mogen. Daarbij ook nog eens een beetje bekend met sommige processen door team-overschrijdende werkzaamheden tussen het monteur zijn door. 

erg is dat he, er zou letterlijk nu OVERAL glas moeten liggen! 😛 ik had niet durven dromen dat we gewoon met 1000mbit kunnen downloaden (en uploaden).. waar is de tijd met gebleven met de 56K modem.

Nouja, KPN heeft tussen 2007 en 2016 vol ingezet op modernisering van het kopernetwerk en dat begrijp ik ook wel. Op die manier is het met een veel kleinere investering mogelijk om alsnog een hele hoop mensen een hogere snelheid te geven. Mensen ging soms van maximaal 6Mbps naar maximaal 100Mbps of zelfs 200Mbps. Dat is echt wel een groot verschil. Ik ben dan ook van mening dat Fiber-to-the-Cabinet een hele goede tussenstap is geweest. De een noemt het uitmelken van het kopernet, ik noem het een slimme zet. 


@NHendriks Op zich ben ik het eens met je laatste zin. Grootste nadeel was echter achteraf gezien dat daarvoor een goed lopende en kwalitatief vrij goede FttH uitrol trein werd stilgezet. Toen deze drie jaar later weer moest worden gestart gaf dat (en nu nog) best wel veel uitdagingen. 

@Dexx64 Los van de wervende marketingtaal verwacht ik ook geen abonnement van meer dan 1 Gbit in de komende jaren. Je moet XGS-PON eerder zien als een veel betere manier om meer mensen te voorzien van een 1 Gbit verbinding waarbij dat ook beter te halen is. Je verdeelt 10 Gbit over een segment van een X aantal klanten. Bij GPON is dat maximaal 2,5 Gbit totaal dus de kans dat die klanten hun abonnementsnelheid vaker niet halen is dan wat groter dan bij XGS-PON. 

 


@NHendriks Op zich ben ik het eens met je laatste zin. Grootste nadeel was echter achteraf gezien dat daarvoor een goed lopende en kwalitatief vrij goede FttH uitrol trein werd stilgezet. Toen deze drie jaar later weer moest worden gestart gaf dat (en nu nog) best wel veel uitdagingen.

Daar moet ik je gelijk in geven, helaas is dat allemaal ver voor mijn tijd dus daar kan ik niet echt een goed geformuleerde mening over geven. 


hier heb jij net wat meer kennis van volgens mij :')

Geen idee, ik heb geen foto van mezelf in een PoP als profielfoto 😂

Nah, even zonder dollen; ik denk dat je wel eens gelijk kan hebben. Ik kijk er bijna raar van op als ik nog bonnen op koper krijg tegenwoordig. In de laatste twee gebieden van de stad hier wordt nu glasvezel uitgerold en ik kom alles tegen, van aansluitingen uit 2008 tot PON-verbindingen waar wij niet eens meer de infrastructuur in mogen. Daarbij ook nog eens een beetje bekend met sommige processen door team-overschrijdende werkzaamheden tussen het monteur zijn door. 

erg is dat he, er zou letterlijk nu OVERAL glas moeten liggen! 😛 ik had niet durven dromen dat we gewoon met 1000mbit kunnen downloaden (en uploaden).. waar is de tijd met gebleven met de 56K modem.

Die ligt ver, heel ver achter ons, ben nog begonnen met een 28k exemplaar.


@NHendriks 

 

XGS-PON 25Gigabit en zelfs 50gigabit tot 100gigabit XGPON ook aan. Maar zoals eerder ook gezegd is. Het is ervoor zorgen dat er betere bandbreedte verdeling mogelijk is met dezelfde poort, wat een verbeterde klantervaring kan bieden. 

Je zou er zelfs voor kunnen kiezen om meerdere PON interfaces te bundelen en logisch als 1 interface aan te bieden. Zo kan je een hogere snelheid realiseren.
 

1Gigabit kan interessant zijn waar je realtime bijvoorbeeld games of 8k TV wilt streamen. Dan zou je cloud gaming kunnen doen bijvoorbeeld, zonder dat je issues hebt. Maar ook als er meer mogelijkheden komen met het utiliseren van de data die je zelf kan genereren. Voor een basic huishouden is dit wellicht te hoog gegrepen. Maar als je kijkt naar de Gartner Hype Cycle, zou het zomaar kunnen zijn dat wij hiermee mogelijkheden hebben waar we eerst nooit over konden nadenken.

 

Kijk bijvoorbeeld naar 5G en het gebruik om op afstand industrie gerelateerde controles uit te voeren e.d. 


@NHendriks

 

XGS-PON 25Gigabit en zelfs 50gigabit tot 100gigabit XGPON ook aan. Maar zoals eerder ook gezegd is. Het is ervoor zorgen dat er betere bandbreedte verdeling mogelijk is met dezelfde poort, wat een verbeterde klantervaring kan bieden. 

XGS-PON zal nooit 25Gbps, 50Gbps of 100Gbps worden. Dat wordt weer een andere techniek, XGS staat namelijk voor 10 Gigabit Symmetrisch. 

 

Je zou er zelfs voor kunnen kiezen om meerdere PON interfaces te bundelen en logisch als 1 interface aan te bieden. Zo kan je een hogere snelheid realiseren.

Wat bedoel je met interfaces? Meerder SFP's op eenzelfde splitterkaart?

 

1Gigabit kan interessant zijn waar je realtime bijvoorbeeld games of 8k TV wilt streamen. Dan zou je cloud gaming kunnen doen bijvoorbeeld, zonder dat je issues hebt. Maar ook als er meer mogelijkheden komen met het utiliseren van de data die je zelf kan genereren. Voor een basic huishouden is dit wellicht te hoog gegrepen. Maar als je kijkt naar de Gartner Hype Cycle, zou het zomaar kunnen zijn dat wij hiermee mogelijkheden hebben waar we eerst nooit over konden nadenken.

Bij cloud gaming heb je helemaal niet zo veel nodig, vaak is ook de server aan de andere kant de beperkende factor (bij alle diensten overig). Het is immers niet zo dat je de hele game moet binnenhalen om te kunnen spelen. 8K is nog zwaar in de ontwikkeling, er zijn nog amper tv's voor te krijgen en de content is ook minimaal. Ik blijf bij mijn persoonlijke mening dat gigabit internet voor thuis nergens voor nodig is.


Hallo @NHendriks , ik heb mijn laptop voor de aardigheid eens ruim een week in 10Mbit/s FullDuplex gezet om te kijken hoe of dat gaat.

  • Voor het normale internetten, mail afhandelen meer dan voldoende.
  • Video's via YouTube bekijken gaat ook probleemloos met deze snelheid.
  • Alleen met het downloaden van een bestand merk je de beperkingen, dan duurt het wat langer, nou dan wachten we toch nog even, ik hoef niet meer naar de baas.

Als ik de pc op 100Mbit/s FullDuplex zet wordt het internetten en mail afhandelen niet sneller,

bestanden downloaden gaat wel weer sneller.

De pc standaard zetten op AUTO (lees 1000Mbit/s FullDuplex, daar wordt het inernetten en mail afhandelen ook niet sneller van,

wel het downloaden van bestanden.


Toch grappig om te zien hoe sommige mensen naarstig op zoek zijn naar argumenten waarom ze een gigabit of sneller nodig zouden hebben.


@NHendriks

 

XGS-PON 25Gigabit en zelfs 50gigabit tot 100gigabit XGPON ook aan. Maar zoals eerder ook gezegd is. Het is ervoor zorgen dat er betere bandbreedte verdeling mogelijk is met dezelfde poort, wat een verbeterde klantervaring kan bieden. 

XGS-PON zal nooit 25Gbps, 50Gbps of 100Gbps worden. Dat wordt weer een andere techniek, XGS staat namelijk voor 10 Gigabit Symmetrisch. 
 

Nee dat is mij wel duidelijk dat dit de afkorting is. Ik bedoel gewoon 25G(S)PON of 50G-PON. Zo zou het denk ik gaan heten gezien X synoniem is voor 10.  25GSPON kan met de huidige PON techniek bereikt worden. 


Sowieso is 25GS-PON eerder voor 5G sites geschikt of enterprise achter een DSLAM
 

50G-PON is een heel ander verhaal. Volgens mij bestaat dit nog niet. 
 

Je zou er zelfs voor kunnen kiezen om meerdere PON interfaces te bundelen en logisch als 1 interface aan te bieden. Zo kan je een hogere snelheid realiseren.

Wat bedoel je met interfaces? Meerder SFP's op eenzelfde splitterkaart?


Nee wat ik bedoel een aggregatie van meerdere poorten voor down and upstream traffic op een bestaande ODN. Je moet een speciale versie van netwerk terminatie en line terminatie installeren. De aggregatie gebeurd logisch in de lijnkaart. Hoe dat exact werkt geen idee. Maar je kan het een beetje zien als een CPU met 4 cores waar je fysiek 4 van kan installeren op een moederbord. Wat logisch betekent dat je 16 cores beschikbaar hebt voor het offloaden van je data naar boven toe. 

1Gigabit kan interessant zijn waar je realtime bijvoorbeeld games of 8k TV wilt streamen. Dan zou je cloud gaming kunnen doen bijvoorbeeld, zonder dat je issues hebt. Maar ook als er meer mogelijkheden komen met het utiliseren van de data die je zelf kan genereren. Voor een basic huishouden is dit wellicht te hoog gegrepen. Maar als je kijkt naar de Gartner Hype Cycle, zou het zomaar kunnen zijn dat wij hiermee mogelijkheden hebben waar we eerst nooit over konden nadenken.

Bij cloud gaming heb je helemaal niet zo veel nodig, vaak is ook de server aan de andere kant de beperkende factor (bij alle diensten overig). Het is immers niet zo dat je de hele game moet binnenhalen om te kunnen spelen. 8K is nog zwaar in de ontwikkeling, er zijn nog amper tv's voor te krijgen en de content is ook minimaal. Ik blijf bij mijn persoonlijke mening dat gigabit internet voor thuis nergens voor nodig is.

 

 

Dat is ook zo. 8K is niet in ontwikkeling er wordt al 8K content gemaakt. Maar je merkt er niet zoveel van als je 4K beeldtv kijkt. Voor simpele huis tuin en keuken gezin zou ik zeggen wellicht niet. 

 


hoe kan je achterhalen wat voor glasvezel verbinding je in huis heb??

 

Ik heb een wit kastje aan de muur en daar zit een zwarte kast met 3 lampjes overheen??


@Maoui “Ik blijf bij mijn persoonlijke mening dat gigabit internet voor thuis nergens voor nodig is.”

Bill Gates rond 1982: “nobody needs more than 640Kb.”, geheugen in PC’s. En nu is ruim 10.000 keer zoveel (8Gb.) voor veel toepassingen al aan de knappe kant.

Voorspellen is moeilijk, zeker als het om de toekomst gaat.

Voor weinig meer heb ik Gigabit internet (Caiway zakelijk, KPN VDSL is privé). En ben daar erg blij mee, vooral omdat er geen enkele zorg is over de capaciteit en de latency ontzettend laag is.