Skip to main content

Hoi allen,

 

Ik heb sinds een week of 2 een cat6 kabel naar mijn kamer getrokken. Voorheen lag er een cat5e kabel die gemiddeld 700mb haalde, de rest van het huis zit ook op cat5e. Ik had gehoopt dat de cat6 kabel het verschil enigszins zou dichtten, maar dit bleek helaas niet het geval. Het werkte blijkbaar averechts aangezien er nu maar 100mb komt uit de cat6 met een gemiddelde speedtest. De kabel werkt dus wel, alleen ontvang ik niet de snelheid die ik verwacht.

 

Ik heb de cat6 kabel vanaf mijn pc direct in de router gestoken en hieruit krijg ik ook helaas maar 100mb. Wij hebben momenteel een v10 thuis. Laatste tijd ook veel problemen met de kwaliteit van het internet maar ik vermoed dat dit een ander probleem is. Het vreemde is dat ik dezelfde kabels ook heb gebruikt bij het aanleggen van een verbinding bij mijn partner thuis, deze gaan wel over de 100mb heen met een v12. Dit betekent dat het modem waarschijnlijk het probleem is maar ik ben benieuwd of ik de enige ben met dit probleem en of hier een antwoord voor is zonder het modem te moeten wisselen.

 

Het lijkt dus op een limiet van de bekabeling maar dit lijkt me sterk. Probleem zit hem in het modem. Uiteraard alles gereset etc, ben ook redelijk behendig maar ik kom er niet uit.

 

Met vriendelijke groet,

Robin

De eerste keer dat ik een utp kabel maakte deed ik de kleuren gewoon in m'n eigen verzonnen volgorde. Als je dat verder gewoon netjes aan beide kanten doet, dan haalt zo'n tester die fout er niet uit.

Dat maakt dan niets uit. Als je maar dezelfde kleur in beide stekkers op hetzelfde punt in de beide stekkers aansluit. De kabel werkt namelijk één op één en dan maakt het niet uit welke kleur je daarvoor gebruikt.

Dat maakt dus wel uit. Dat is nu juist mijn hele punt. 

Er zitten in een utp kabel 4 x 2 draadjes. 4 pairs dus. 1 pair moet in de utp stekker op contactpunt 1 en 2, 1 pair op 3 en 6, 1 pair op 4 en 5 en 1 pair op 7 en 8. Doe je dat niet, verzin je wat anders, dan werkt de kabel niet of belabberd slecht. Maar zo'n tester haalt zo'n fout er niet uit. Want er is gewoon verbinding. Pas als er daadwerkelijk ip verkeer over gaat levert het problemen op.

Ik zou het voor de “aardigheid” eens gaan proberen. Maar het gaat er ook helemaal niet om of zo'n tester die “fouten” eruit haalt. Het gaat erom of de data goed goed getransporteerd wordt en dat data transporteur echt niet hoeft te weten waarom hij nu een altijd groene nu bijv. een blauwe draad gebruikt. Zolang je alle draden maar hetzelfde in beide stekkers bevestigd. Pas bij een crossover kabel gaat die vlieger niet op, omdat daar draden gekruist zijn.


Het is toch simpel rj45 connector 1 volgens norm B en rj45 connector 2 volgens norm B

Misschien rare vergelijking maar een installatie ga je voor de nul bruin gebruiken en de fase geel/groen en voor de aarde blauw 

Het zou werken maar hou je aan de norm 

 

 

 

 

 

 

 


Het is toch simpel rj45 connector 1 volgens norm B en rj45 connector 2 volgens norm B

Misschien rare vergelijking maar een installatie ga je voor de nul bruin gebruiken en de fase geel/groen en voor de aarde blauw 

Het zou werken maar hou je aan de norm 

 

 

 

 

 

Inderdaad een rare vergelijking, omdat je de fase (bruin) en nul (blauw) en aarde (geel/groen) draad niet aan de andere kant anders kunt aansluiten wat je met twee RJ45 stekker wèl kunt doen. Voor apparaten maakt het namelijk niet uit over welke poot van een stekker hij electriciteit krijgt. Fase links, nul rechts, fase recht, nul links………...


Het is toch simpel rj45 connector 1 volgens norm B en rj45 connector 2 volgens norm B

Misschien rare vergelijking maar een installatie ga je voor de nul bruin gebruiken en de fase geel/groen en voor de aarde blauw 

Het zou werken maar hou je aan de norm 

 

 

 

 

 

Inderdaad een rare vergelijking, omdat je de fase (bruin) en nul (blauw) en aarde (geel/groen) draad niet aan de andere kant anders kunt aansluiten wat je met twee RJ45 stekker wèl kunt doen. Voor apparaten maakt het namelijk niet uit over welke poot van een stekker hij electriciteit krijgt. Fase links, nul rechts, fase recht, nul links………...


als je vanaf de hoofdschakelaar en alles in de meterkast zo aanlegt werkt het

maar wie gaat dat doen

deze discussie kan lang gaan duren

norm B klaar

 


Het is toch simpel rj45 connector 1 volgens norm B en rj45 connector 2 volgens norm B

Misschien rare vergelijking maar een installatie ga je voor de nul bruin gebruiken en de fase geel/groen en voor de aarde blauw 

Het zou werken maar hou je aan de norm 

 

 

 

 

 

Inderdaad een rare vergelijking, omdat je de fase (bruin) en nul (blauw) en aarde (geel/groen) draad niet aan de andere kant anders kunt aansluiten wat je met twee RJ45 stekker wèl kunt doen. Voor apparaten maakt het namelijk niet uit over welke poot van een stekker hij electriciteit krijgt. Fase links, nul rechts, fase recht, nul links………...


als je vanaf de hoofdschakelaar en alles in de meterkast zo aanlegt werkt het

maar wie gaat dat doen

deze discussie kan lang gaan duren

norm B klaar

 

In principe geef ik je gelijk want als jij gaat bepalen dat de blauwe draad nu aarde is, de geel/groene fase en bruin aarde is, zal dat prima werken. Even afgezien dat je in de wandcontactdozen e.d. ook de draden moet veranderen. Nu zit daar voor de aarde geel/groene draad en wanneer je dat zo laat zitten gaat dat op de kop verkeerd, omdat in bovenstaande kleurcodering er spanning op de aarde komt te staan en dan is dit vragen om problemen.

Maar zoals ik al aangeef is dit heel wat anders dan maar een “gewone” aansluiting van een RJ45 stekker met een ftp-kabel…….


En dat bedoel ik dus met de kleuren in een utp/ftp kabel hou je aan norm B 

Ook in verband met de getwiste paren 

A kan ook maar B is de norm die ik altijd gebruik