Skip to main content

Ik word helemaal hor en dol van de Chromebooks van onze kinderen. Het lukt met enige regelmaat niet op verbinding te maken met het WiFi netwerk en als het dan eindelijk bij toeval gelukt is dan zijn de websites niet benaderbaar omdat het adres niet gevonden kan worden.

 

Bij de diagnose krijg ik dan de melding dat de standaard netwerkgateway niet kan pingen en er iets mislukt is met de Firewall.

 

Daarnaast krijg ik dagelijks de boodschap dat het verbinden met de DHCP server niet gelukt is.

 

Als ik mijn V10A reset doet het Chromebook het vaak wel weer, maar dat kan toch niet een dagelijks ritueel worden? Vreemde is dat mijn Windows laptop en iPhone nergens last van heeft en goed functioneert.

 

Naast de V10A gebruik ik 2 Experia Wifi kastjes (die zwarte bedraad) en is het wifisignaal overal in huis goed. Wat wel vaak gebeurt is dat het internetsignaal wegvalt. Na een rest gisteren en het glasvezelkastje (ook 20 seconden van het stroom afgehaald) lijkt dat euvel verholpen, maar de Chromebook werken nog steeds niet goed samen met de router vermoed ik.

Hoi Sjeffie, welkom terug! Lastig probleem om te hebben. Er gaat ergens in de communicatie tussen de apparaten iets niet goed. Maar dat kan aan veel dingen liggen. Check aan de kant van de Chromebooks of drivers van de netwerkkaart up to date zijn. Wat ook nog kan is dat de Chromebooks net op de grens staan van de 2,4 en 5 Ghz wifi. De wifi wordt op die twee frequenties uitgestuurd, en daarbij is de 2,4 Ghz langzamer, maar reikt verder; en de 5 Ghz is sneller maar kan minder ver. Veel apparaten geven de voorkeur aan 5 Ghz, maar als de Chromebooks aan het einde van dat bereik zitten, dan kan het gaan switchen. Het valt dan terug op de 2,4 als de 5 niet sterk genoeg is, en kan ook weer terug switchen naar de 5 als dat dan wel even weer goed binnenkomt. Nou zou dat grotendeels vloeiend moeten verlopen, maar als het veel switcht dan kan netwerkapparatuur daar van in de war raken. 

Je zou dit kunnen testen door de Chromebooks op verschillende plekken in huis te gebruiken en dan zien of het op specifieke plekken vaker voorkomt dan op andere. Aan de hand daarvan kun je dan eventueel de Experia Wifi verplaatsen (of zelfs nog eentje toevoegen als dat beter blijkt) om zo de wifidekking te verbeteren.


Beste Erik,

 

In dit geval blijkt juist dat het verwijderen van de Experia Wifi op zolder het juiste effect te hebben. Ik heb op de 1e etage ook een Experia Wifi staan, maar het bereik op zolder is onvoldoende. Toen heb ik er een 2e Experia Wifi bijgeplaatst bekabeld op zolder (heb gewoon de stroom en ethernet kabel erin gedaan) en sindsdien had ik problemen.

 

Nu gaat het goed, maar het liefste wil ik natuurlijk ook op zolder goed bereik en dus de Experia Wifi op zolder weer inschakelen. Moet ik hierbij een speciale volgorde of manier van aansluiten aanhouden of is het inderdaad en kwestie van stekkers erin en klaar?


In dit geval blijkt juist dat het verwijderen van de Experia Wifi op zolder het juiste effect te hebben. Ik heb op de 1e etage ook een Experia Wifi staan, maar het bereik op zolder is onvoldoende. Toen heb ik er een 2e Experia Wifi bijgeplaatst bekabeld op zolder (heb gewoon de stroom en ethernet kabel erin gedaan) en sindsdien had ik problemen.

 

Nu gaat het goed, maar het liefste wil ik natuurlijk ook op zolder goed bereik en dus de Experia Wifi op zolder weer inschakelen. Moet ik hierbij een speciale volgorde of manier van aansluiten aanhouden of is het inderdaad en kwestie van stekkers erin en klaar?

 

Het is inderdaad een kwestie van stekkers erin, even afwachten en klaar. Maar om het allemaal met een schone lei te doen zou ik je aanraden om de hele installatie vernieuw doen. Ontkoppel ze beide van de Experia Box en geef ze een reset (door het resetknopje 5 seconden ingedrukt te houden). Geef vervolgens de Experia Box een reset. Sluit vervolgens een voor een de beide Experia Wifi weer aan. Wacht even met de tweede tot de eerste stabiel brand zoals zou moeten.