Ik gebruik voor thuiswerken een VPN van mijn werkgever. Hiervoor gebruik ik de Cisco AnyTime Connect VPN client voor Mac. Hiermee verbind ik om vervolgens naar interne omgevingen te kunnen gaan. Nu is het probleem dat als ik verbind met een DNS van mijn werk (Die dus niet van buiten te bereiken is) dat ik in Chrome een melding ERR_NAME_NOT_RESOLVED krijg. Als ik het IP-adres wil benaderen dat achter deze URL schuilt, dan kom ik er zonder problemen op.
Overigens werkt mijn internet verder gewoon goed. Het probleem speelt alleen bij DNS die naar interne omgevingen wijzen. Ik ben recentelijk verhuisd van een koper internetabonnement van KPN (Experiabox v10A) naar een glasvezel internetabonnement (Experiabox v12) op een fysiek nieuw adres.
Mijn workaround is om op mijn mac als DNS 8.8.8.8 in te stellen. Als ik dat heb ingesteld, werkt zowel het internetverkeer naar onze interne servers goed, als het internetverkeer naar buiten toe.
Mijn vermoeden is dat er toch iets gebeurt in de nieuwe Experiabox. Het enige wat ik hierop heb aangepast, is de SSID / wachtwoord van de Wifi aangepast. Een MAC adres gekoppeld met een intern ip-adres (voor mijn Synology) met daar aansluitend een aantal port forwards (ook voor de Synology).
Ik heb dus in alle gevallen goed en snel internet. Zowel google.nl als een website waarop ik nog nooit ben geweest. Zowel met als zonder VPN. Alleen als ik verbonden ben met de VPN dan resolved hij geen DNS naar interne omgevingen toe. Ook een ping naar de DNS geeft een Unknown host terug. Het IP-adres resolved hij wel.
Als ik mijn mobiele telefoon als hotspot gebruik dan werkt alles wel.