Skip to main content

Geruime tijd ervaar ik het (zoveelste) probleem met de 4G verbinding die als secundaire verbinding geldt bij KPN buitengebied. 

Downloadsnelheid komt meerdere keren per dag, maar opvallend vaak in de avond niet boven de 10 mbps met upload rond dezelfde waarde(!).

De 10 mbps is om en nabij de maximale snelheid van de primaire DSL verbinding. 

Nu komt het vreemde! Zou de 4g niet operationeel zijn dan zou de upload max 1/2 mbps zijn op de DSL lijn, maar de upload is dus wel altijd de beloofde 10 mbps. 

Dat de upload dusdanig snel is zou imo moeten betekenen dat de 4G wel degelijk mee doet, immers halen we dat soort uploadsnelheden niet via DSL.

Schakel je de modem/router combi uit en in dan hebben we wisselend succes, soms halen we weer de verwachte snelheid van 50/60 mbps down, maar vaak blijven we hangen op tussen de 5 en 10 mbps. 

Ik krijg hier zwaar de indruk mee dat de download wordt geknepen op netwerkniveau. Zou er dan toch een quotum lopen, gezien dit opvallend vaak in de avond optreedt?

We zullen wel weer in de molen van 100 keer resetten van het modem en unskilled servicedesk terecht komen, of zullen we deze keer toch eens snel bij de technische dienst uitkomen? 

Hoi @Maarten_045 . Welkom op het forum.

Ik heb nog geen idee. Als ik moet speculeren zou het kunnen dat de mast waar jij 4g vanaf plukt 's avonds zwaarder belast wordt.  Welk gebied woon jij?  (ik hoef geen exact adres. postcode gebied o.i.d. voldoende)


Hier een zeer tevreden gebruiker van sneller internet buitengebied.  De snelheid valt of staat met de positie van het modem tov van de zendmasten.  Hoeveel groene pijlen zie je als je hier postcode en huisnummer invult? Gebruik je een buitenantenne?


Is de downloadsnelheid soms ook gewoon wel goed? 30 of 40 mbit ofzo?