Skip to main content

Ik heb sinds vandaag een KPN abonnement met een 1GB glasvezelaansluiting.

Als ik de internetsnelheid test met de speedtest van Ookla en met de speedtest van KPN kom ik op het volgende:

Ookla speedtest:
met internetkabel naar modem: download 194 en upload 435


Speedtest KPN:
met internetkabel naar modem: download 738 en upload 597

 

Ookla speedtest:
draadloos: download 253 en upload 104


Speedtest KPN:
draadloos: download 270 en upload 249

 

Zowel Ookla als KPN gebruiken bij de test dezelfde server (Amstelveen).

De kabel vanaf het modem naar de laptop is getest door de KPN monteur. Die kabel met aansluitingen zijn goed.

De vragen:

Hoe kunnen er zo grote verschillen ontstaan tussen de testen van Ookla en KPN bij een laptop met internetkabel naar het modem?

Welke internetsnelheid is de waarheid?

Hoe kan de downloadsnelheid draadloos hoger zijn dan de downloadsnelheid met kabel naar de laptop bij de Ookla speedtest?

Heeft de laptop een eigen ethernet poort? Of gebruikt u een ethernet naar usb adapter? Of dockingstation ofzo?


Ik gebruik een laptop Dell Vostro 15 (5000 series).


Vanmorgen weer even getest.

Ookla speedtest:
met internetkabel naar modem: download 191 en upload 340


Speedtest KPN:
met internetkabel naar modem: download 729 en upload 539

 

Ookla speedtest:
draadloos: download 311 en upload 250


Speedtest KPN:
draadloos: download 281 en upload 290

 

De uitkomsten wijken iets af t.o.v. die van gisteren, maar de conclusie blijft hetzelfde, nl.

De KPN test heeft hogere waarden weer dan Ookla;

Zelf met de KPN test kom ik niet in de buurt van de 1 Gb download en 1 Gb upload;

Ookla meet bedraad een lagere downloadsnelheid dan in de draadloze test.

Met de bovenstaande test en de test van gisteren wordt een kabel gebruikt van ca. 10 meter lang Cat 5e.

 

Als test heb ik de laptop bij het modem gezet met een kabel van 2 meter Cat 5e.

De uitkomsten met een kabel van 2 meter:

Ookla speedtest:
met internetkabel naar modem: download 409 en upload 493


Speedtest KPN:
met internetkabel naar modem: download 756 en upload 567

Conclusie bij de test met kabel van 2 meter:

De snelheden gemeten met de speedtest van KPN zijn nagenoeg gelijk ongeacht de lengte van de kabel (756 om 729).

De snelheid gemeten met de speedtest van Ookla zijn beduidend hoger met een kortere kabel (409 om 191). Hoe kan dit?

Met een korte internetkabel kom ik alsnog niet in de buurt van de 1 Gb download en 1 Gb upload.

Heeft iemand een subliem idee hoe dit op te lossen? Moet ik het zoeken bij de laptop?

 


Ik gebruik een laptop Dell Vostro 15 (5000 series).

Dat is geen antwoord op mijn vraag. Heeft het ding een eigen netwerkpoort?


De laptop heeft een eigen netwerkpoort.


U gebruikt geen VPN of iets dergelijks? 

De kabel tussen het glasvezelkastje en het KPN modem is de originele rode van KPN? 

Gebruikt u de speedtest app van Ookla? Dus niet de website? 


De kabel tussen het modem en het glasvezelkastje is een gele kabel cat6 geplaatst door de monteur van KPN. 
Ik gebruik geen VPN. Voor de Ookla speedtest ga ik op de laptop naar https://www.speedtest.net/nl.


De kabel tussen het modem en het glasvezelkastje is een gele kabel cat6 geplaatst door de monteur van KPN. 
Ik gebruik geen VPN. Voor de Ookla speedtest ga ik op de laptop naar https://www.speedtest.net/nl.

Dat is niet betrouwbaar, ga naar appstore en download de Ookla speedtest app.


Bedankt voor de tip. Met de app van Ookla kom ik bedraad uit op 929 download en 815 upload.

De speedtest van KPN komt bedraad lager uit, 740 download en 520 upload.


Reageer