Skip to main content

Sinds maart heb ik mijn internetsnelheid laten vehogen naar 200 mbit VDSL bonding. Via 5G wifi testte ik structureel op 170 à 180 mbit, prima dus. Sinds juni is de wifi snelheid gekelderd naar max. 70 mbit, en heb ik ook regelmatig last van disconnects. Ik heb diverse keren contact gehad met de servicedesk, maar ondanks fabrieks-resets, kanaalwisselingen, zelfs een andere Experiabox en weet ik allemaal niet wat, is het probleem nog steeds niet opgelost. Bij mij in huis is er niets veranderd wat de snelheid zou kunnen beïnvloeden. Bedraad haal ik moeiteloos 190 mbit.

Helaas geeft KPN nu aan dat ik op een, en ik citeer, “normaal te verwachten” wifisnelheid zit en dat ze niks meer kunnen doen. En dat frustreert mij behoorlijk, omdat ik van KPN beter gewend ben.

Ik heb nu maar een FRITZ!Box 7583 besteld, om te kunnen vaststellen of de Experiabox het probleem is. Dat is reeds twaalf dagen geleden. Vorige week via de chatfunctie tweemaal contact gehad met de servicedesk, en tweemaal luidde het antwoord: “hij komt er snel aan, meneer!”. Vandaag maar eens gebeld en wat blijkt: er komt helemaal niks aan! Foutje in het ordersysteem. Nou weet ik beroepsmatig dat dit soort systemen geen fouten maken, tenzij degene die ‘m bedient een fout maakt. Duidelijk is dus dat ik via de chat afgescheept ben met het simpelste antwoord. Ook dat ben ik van KPN beter gewend. Enfin, de Fritz komt er nu hopelijk snel aan zodat ik e.e.a. kan testen. Jammer is het wel, dat ik er meteen voor zes maanden aan vast zit.

Meer mensen met een soortgelijke ervaring?

Voor Wi-Fi is alles wat boven de 20Mbt/s zit prima. Ik denk echt dat ongevingsfactoren hier van invloed zijn.  Er zijn tal van oorzaken te verzinnen waarom het minder is geworden. Denk aan buren die een wifi versterker hebben bijvoorbeeld. Ik neem aan dat als je zo'n hoge snelheid nodig heb je zoveel mogelijk bekabeld werkt. 


70 mbit is typisch een snelheid voor de 2,4 GHz band. Veel hoger hoef je niet te verwachten van de 2,4 GHz.

De hogere snelheden zullen geweest zijn toen het apparaat verbonden was via 5 GHz. Kennelijk is er een reden dat er nu op 2,4 GHz verbonden word, en niet op 5 GHz. Welke reden dat is, dat is koffiedik kijken.


Welke reden dat is, dat is koffiedik kijken.

Hoi Nick, aangezien geen enkel apparaat in huis de 2.4GHz nodig heeft, is die uitgeschakeld, enkel 5GHz dus.


Ok. Heeft u al nagekeken of dit nog zo ingesteld staat? Heeft KPN vanaf afstand niet nieuwe firmware geïnstalleerd waar bij deze instelling verloren gegaan is?

U heeft geen versterkers? 


Nieuwe firmware voor de V10? Dat is al een behoorlijke tijd geleden.

Het probleem met Wi-Fi zit 'm inderdaad in de omgevingsfactoren. De 5 GHz band had daar minder last van, onder meer omdat tot voor een tijdje geleden nog vrijwel niemand dat had. Maar die tijden zijn voorbij. Ik probeer Wi-Fi altijd zoveel mogelijk te omzeilen (en een kabel te gebruiken, maar dat gaat natuurlijk lang niet altijd, zeker niet met slimfoons en tablets).