Skip to main content

Ik plaats het bericht hier ook maar even over mijn uploadsnelheid issue:

 

Toevallig vandaag de storingsmonteur langsgekomen na een belletje naar KPN over deze kwestie. Iemand heeft voor mij een meting kunnen doen binnen mijn IP range en het schijnt dat er iets met mijn WBA aan de hand is. Waarschijnlijk komt dit door het verhuizen of doordat ik een paar maanden terug van 100mbit naar 200mbit glasvezel ben gegaan. De monteur kwam met het volgende: “Je apparatuur ziet er prima uit, alles ziet er goed uit. Verbindingslijn ziet er ook goed uit is helemaal groen en iemand anders heeft die test ook gedaan en kreeg hetzelfde”. Terwijl de persoon die ik afgelopen woensdag aan de lijn had totaal iets anders zei, maar goed. Hij zei tevens dat er 2 IP adressen zijn geregistreerd op mijn adres, toen dacht ik al van huh, kan het hierdoor komen dat mijn uploadsnelheid niet hoger dan 5MiB/s komt??

 

Monteur kon verder niks doen maar wil er wel voor zorgen dat het wordt opgelost, dus hij zet het door naar een team wat mijn klantprofiel zal nakijken en de oorzaak van de 2 IP adressen zal achterhalen.

Maarja dat zei ik de klantenservice afgelopen woensdag ook al, maar alsnog een monteur langs sturen die niks kan betekenen (Verder een goede man trouwen, nog even mee staan praten). Dus bij KPN kost tijd dus geen geld neem ik aan? :P

 

Dus mochten andere mensen dit ook ervaren, check ook even of je klantenprofiel goed staat bij KPN.

Admin: eigen topic aangemaakt.

Ja, Nick legt het hier eigenlijk perfect uit.

Zoals u ziet mankeer er in ieder geval niets aan uw verbinding. Want 500 mbit kan die aan blijkt uit de 2de afbeelding. Zowel down als up. De server op de eerste verbinding za ik het wel druk gehad hebben ofzo. Of op de route er naar toe was het druk. Waardoor de snelheid lager is.

Als je naar die andere server wel 500 Mbit/s upload kunt halen, dan is er niets mis met de verbinding. Ik dan daar weinig anders van maken 🙂.

 

Dat is jammer, dan zal ik waarschijnlijk mijn server moeten verhuizen naar een ander datacenter en Amsterdam ontwijken. Aangezien ik op andere plekken wel snelheden ontvang 🙂.

Overigens zeg ik ook niet dat de verbinding het niet doet, alleen de upload naar Amsterdam in specifiek is laag. Dus de verbinding doet het prima, maar de upload naar Amsterdam is gewoon laag. Ga ik naar Den Haag een speedtest uitvoeren dan haal ik de uploadsnelheden tot 800 mbit.

Zoals hieronder te zien:

 

Richting Serverius in Amsterdam krijg ik ook de gewenste snelheden:

 

XS4ALL:

 

Weer terug naar KPN Amsterdam:

 

KPN Rotterdam:

Andere speedtest richting Rotterdam:

 

Zoals hierboven is het voornamelijk de uploadsnelheid naar KPN speedtest servers. Ik heb nergens benoemd dat mijn snelheid niet voldoet, integendeel zelfs ik ben er heel content mee. Alleen nu ik een server in Amsterdam heb valt het mij gewoon op dat de uploadsnelheid over de KPN lijn gewoon traag is, terwijl over een ExpressVPN lijn ik wel de benodigde snelheden behaal. Dit heeft dus niks te maken met drukte @Nick83 want nu is het 12:00 dus dan zou ik op meerendeel van de servers een tragere snelheid moeten hebben. Overigens 00:00 vannacht ook eens geprobeerd en ook daarbij dezelfde snelheden.

Ik zag trouwens ook een thread op het T-Mobile topic voorbij komen hierover, ik weet niet of T-Mobile op hetzelfde netwerk zit?

@Marcia_  Excuses dat ik je weer lastigval, maar zou hiernaar gekeken kunnen worden of iemand mij heel goed kunnen uitleggen wat de reden hiervan is? Want anders dan ga ik het gewoon via mijn ExpressVPN verbinding doen, dan behaal ik de gewenste snelheden wel.

 


Apart, met onze 200Mbps verbinding ervaar ik geen problemen richting de KPN server in Amsterdam.

 


Apart, met onze 200Mbps verbinding ervaring ik geen problemen richting de KPN server in Amsterdam.

 

Die gedachte gang gaat ook door mijn hoofd heen van wat gaat er nou mis en het is ook richting KPN Rotterdam…. 😞 Je zou verwachten dat je betere speedtest prestaties haalt als je naar een KPN speedtest server een speedtest uitvoert


Ok. U heeft dus een server in Amsterdam staan? Wat is dat voor server? Webserver? Wat is de downloadsnelheid vanaf uw eigen server? Wat dat hoeft natuurlijk niet hetzelfde te wezen als de speedtest server in Amsterdam. 


 Ok. U heeft dus een server in Amsterdam staan? Wat is dat voor server? Webserver? Wat is de downloadsnelheid vanaf uw eigen server? Wat dat hoeft natuurlijk niet hetzelfde te wezen als de speedtest server in Amsterdam. 

 

De server is van mijzelf, het is een Dell R720XD met 1 gigabit up en down dus beter dan mijn thuis netwerk. Deze staat overigens in het euNetworks Datacenter in Amsterdam. Het gaat alleen niet om die server, het gaat om het netwerk naar de KPN speedtest server in Amsterdam maar ook in Rotterdam. Want beide geven ze dezelfde waardes aan terwijl als ik naar een andere server in die regio een speedtest draai wel de benodigde snelheden haal ook via mijn ExpressVPN.

 

overigens zit KPN volgensmij ook in het euNetworks datacenter in Amsterdam, maar het gaat in dit geval niet alleen om Amsterdam. Ook KPN Rotterdam heeft hetzelfde probleem. @wjb haalt wel zijn gewenste uploadsnelheid richting dezelfde servers.


Lijkt me dat zo'n speedtest uiteindelijk maar bijzaak is, en dat de snelheid die u haalt bij uw normale werk veel meer van belang is.


Lijkt me dat zo'n speedtest uiteindelijk maar bijzaak is, en dat de snelheid die u haalt bij uw normale werk veel meer van belang is.

 

Ik heb allemaal iperf tests gedaan voor case management van KPN, alleen niet kunnen opsturen vanwege de destijds huidige situatie met Corona. Waardoor prio’s ergens anders liggen. Daarbij komt hetzelfde resultaat naar voren als dat ik bij de speedtests haal...


Tja... je kunt wel een 500 mbit abo afsluiten, maar dat wil niet zeggen dat je ook elke server kunt bereiken met 500 mbit. U kunt uw server wel verhuizen. Maar kans is groot dat u op een andere plek ook geen 500 mbit haalt.

Uw "problematiek" geeft mooi aan wat het nut is van een 500 mbit abo: word nauwelijks volledig benut als je daar met 1 persoon gebruik van maakt. Ik heb volgens mij ook in een eerdere reactie ook al gezegd: probeer maar eens wat van de site van HP of Canon te downloaden met 500 mbit. Gaat je niet lukken.


Tja... je kunt wel een 500 mbit abo afsluiten, maar dat wil niet zeggen dat je ook elke server kunt bereiken met 500 mbit. U kunt uw server wel verhuizen. Maar kans is groot dat u op een andere plek ook geen 500 mbit haalt.

Uw "problematiek" geeft mooi aan wat het nut is van een 500 mbit abo: word nauwelijks volledig benut als je daar met 1 persoon gebruik van maakt. Ik heb volgens mij ook in een eerdere reactie ook al gezegd: probeer maar eens wat van de site van HP of Canon te downloaden met 500 mbit. Gaat je niet lukken.

 

Sorry maar u haalt de thread een beetje uit context. Dit heeft niks te maken met het Abbonement… Het abbonement werkt naar behoren. Alleen de uploadsnelheid richting Amsterdam is beduidend laag voor een 500 Abbo, ook toen ik 200mbit had, zag ik deze snelheden. wjb haalt wel de snelheden.

Dit heeft niks met een abbonement te maken, puur mijn uploadsnelheid naar mijn eigen server, ik verwacht ook geen 500mbit down en up naar de server alleen de upload is gewoon laag.

Als ik mijn dedicated server van hetzner wil bereiken wat in Frankfurt staat, dan haal ik ook de gewenste snelheden. 30 - 35 MB/s upload en download. Alhoewel ik die server helaas niet meer heb anders had ik dit direct aangetoond. De server verhuizen zal zeker wel zin hebben aangezien die dicht bij mijn huis is en gaat via een andere lijn.


Ik download regelmatig backups van ongeveer 200GB vanuit "the cloud" (Microsoft Azure) en dan trek ik mijn volledige 200Mbps dicht. Daarnaast synchroniseer ik elke vrijdag op zaterdag en zaterdag op zondag rond de 600GB aan full-backups van een aantal cruciale virtuele machines.

Op dat soort momenten ben je blij met elke Mbps zodat de synchronisaties afgerond zijn voordat je wakker wordt na een goede nachtrust.

Dit is overigens waarom ik een 200Mbps abonnement heb. Dit is net snel genoeg om die synchronisaties te doen en verder komt ons verbruik eigen nooit boven de 80Mbps.


Ik download regelmatig backups van ongeveer 200GB vanuit "the cloud" (Microsoft Azure) en dan trek ik mijn volledige 200Mbps dicht. Daarnaast synchroniseer ik elke vrijdag op zaterdag en zaterdag op zondag rond de 600GB aan full-backups van een aantal cruciale virtuele machines.

Op dat soort momenten ben je blij met elke Mbps zodat de synchronisaties afgerond zijn voordat je wakker wordt na een goede nachtrust.

Dit is overigens waarom ik een 200Mbps abonnement heb. Dit is net snel genoeg om die synchronisaties te doen en verder komt ons verbruik eigen nooit boven de 80Mbps.

 

Bij mij gaat het downloaden vanaf die server ook erg snel sinds ik ben geupgradet naar 500mbit. Maar de uploadsnelheid is gewoon traag alleen heb het gevoel dat KPN hier niks aan wil doen jammer genoeg...