Skip to main content

Goedendag,

Ik heb een setje DVS 1200 aangeschaft omdat ik in mijn thuishuisje graag internet wil hebben. In het tuinhuisje koppel ik vervolgens een kpn wifi punt.

Voor de aanschaf had ik gelezen dat het mogelijk niet goed werkt in combinatie met zonnepanelen/omvormer. Het was mij niet helemaal duidelijk wat voor problemen ik kon verwachten, maar ik had de indruk dat de internet verbinding mogelijk zou haperen.

Het punt waar ik naartoe wil is het volgende: de opstelling lijkt prima te werken. Snelheid is niet optimaal, maar ik heb nu internet via wifi. Wat echter niet lijkt te kloppen is de gemeten opbrengst van de zonnepanelen. Ik heb volgens mij opeens meer opbrengst als ik naar het dagresultaat kijk, terwijl het normaal gesproken nihil is. Op maandbasis heb ik wel opwekking over de hele maand januari, maar niets over februari. Oftewel, het lijkt wel of de data over de opbrengsten/opwekking op hol is geslagen.

Vraag aan jullie: zijn dit hersenspinsels of is dit fenomeen vaker voorgekomen bij andere gebruikers? Ik heb de sunny boy van SMA.

 

 

 

Sowieso is het gebruik van draadloze verbindingsets af te raden. Vaak werkt het niet goed. Maar wellicht is hier wat anders aan de hand. Heb je tv van kpn met tv ontvangers?


Bedankt voor je reactie. Dat klopt, maar wat heeft dat met mijn casus te maken?

Daarnaast is er geen andere manier om internet naar mijn tuinhuis/berging te krijgen.

Overigens ben ik er nu zeker van dat ik geen spoken zie. Ik heb toevallig bewijs van opbrengst van afgelopen zondag. Deze is opeens 7x zo hoog.


Is die tv ook met een dvs aangesloten? 


Hi @Ik_Combineer Nee. de tv is bedraad aangesloten via intern UTP netwerk. 


Check, dat zal dan geen storing veroorzaken. Als die ook via DVS is verbonden dan levert dat wel problemen op namelijk. Hoe groot is de afstand tussen tuinhuisje en uw woning?


Vanaf de meterkast zo’n 20 meter


Nou @Ik_Combineer ik ben er nog niet zo zeker van dat de tv ontvangers geen rol spelen.  De sma omvormers kunnen namelijk niet overweg met igmp snooping. En ik denk het hier zomaar een rol kan spelen.  Maar daar moet ik even verder naar zoeken. 


Nou @Ik_Combineer ik ben er nog niet zo zeker van dat de tv ontvangers geen rol spelen.  De sma omvormers kunnen namelijk niet overweg met igmp snooping. En ik denk het hier zomaar een rol kan spelen.  Maar daar moet ik even verder naar zoeken. 

Dat is een mate van generalisatie die ik niet onderschrijf. Hier ook een SMA Sunny boy 3.6, en geen centje pijn.


@EAZ1964 ik heb even zitten zoeken op het forum maar dan kom ik toch diverse dingen tegen. En iedere keer wordt er over igmp snooping gesproken....


Bedankt  voor de reacties en het meedenken tot nu toe.

Even een dubbelcheck of we nog steeds over hetzelfde hebben. Ik heb dus geen internet issue geconstateerd maar een een afwijking op de gemeten kwh opbrengst van mijn zonnepanelen. Deze was dus opeens compleet anders nadat ik de dvs had geactiveerd. Ik heb de dvs na die constatering verwijderd, ook de sma opnieuw gestart, maar de waardes blijven hetzelfde. 


@EAZ1964 ik heb even zitten zoeken op het forum maar dan kom ik toch diverse dingen tegen. En iedere keer wordt er over igmp snooping gesproken....

Het kan storingen veroorzaken. Maar dat de opbrengst een stuk hoger is, dat is heel raar.


@EAZ1964 ik heb even zitten zoeken op het forum maar dan kom ik toch diverse dingen tegen. En iedere keer wordt er over igmp snooping gesproken....

Klopt ja, Verschillende typen SMA omvormers zenden een multicast uit en verstoren tv sigaal.

De Multicast kun je uitzetten op de SMA, je kunt hem ook bedraad aansluiten met een igmp ondersteunende switch ertussen of direct op de router.


Vanaf de meterkast zo’n 20 meter

Nou @Ik_Combineer ik ben er nog niet zo zeker van dat de tv ontvangers geen rol spelen.  De sma omvormers kunnen namelijk niet overweg met igmp snooping. En ik denk het hier zomaar een rol kan spelen.  Maar daar moet ik even verder naar zoeken. 

Die had ik nog niet gehoord, zo leer je elke dag weer wat. 


Voor de opbrengst van de panelen, gebruik je daarvoor

  1. de data van de omvormer zelf (via ip van de sunnyboy)
  2. de sunny portal website
  3. de app van sma?

 


Hoi @Raak001, welkom op ons forum! Wat een merkwaardig issue, ik zie dat de community je al een eind op weg geholpen heeft. Vanuit KPN heb ik er helaas weinig aan bij te dragen.
Heb je hierover ook al eens gesproken met de leverancier van je omvormer?


Hi @Thomas Thomas, dank voor je reactie. Daar kan ik helaas niet veel van verwachten. 

 

Excuus @EAZ1964 dat ik nog niet had gereageerd. Ik gebruik de app van SMA (SMA Energy) en de app van mijn energieleverancier Tibber die de SMA ook kan uitlezen.