Skip to main content

Sinds enkele maanden de sleutels van mijn nieuwe woning ontvangen. Hardstikke leuk allemaal en nu zelf met glasvezel. Wat een grote vooruitgang moest worden is nu zo’n beetje geëindigd in complete afsluiting van de buitenwereld. Althans, voor wat betreft het “online” zijn dan. Na was huiswerk te doen besloten dat een abonnement bij KPN een goede keuze leek. Met de een internetsnelheid tot 1gb per seconde leek dat een mooie deal. Nu al weken aan het strijden met KPN want die beloofde internetsnelheid resulteert in een beperkte 1.5 mb per seconde. Een fractie dus van wat het moet zijn. Vandaag dus maar eens bellen met KPN hierover. Uiteindelijk in totaal zo’n 3 uur. De eerste (zeer vriendelijke) medewerker van KPN wist te constateren dat mijn router het probleem zou zijn. Dus werd er besloten dat de huidige router, die pas twee maanden oud is, kom worden omgeruild in de winkel. Het probleem is boven water en de oplossing nabij zou je denken, niets bleek minder waar. Eenmaal thuis de boel geïnstalleerd en een speedtest gedaan. Helaas met nog slechtere verbindingssnelheid dan daarvoor. Dus maar weer bellen met KPN. De nieuwe medewerker die mij te woord stond zag de problemen eerder in mijn apparaten. Deze zouden te oud zijn.. Daarom kon hij door op afstand mee te kijken op mijn scherm wat wijzigingen aanbrengen via de webpagina “mijnmodem” van KPN. Er werd van alles aangepast en heringericht. Eindstand? Geen internetverbinding meer en dus ook geen TV. De beste man had geen flauw idee hoe hij dit nog moest terugdraaien en kwam met nieuw advies; u heeft een vaste internetkabel nodig. En dus ging ik weer op pad voor een kabel. Knap bijzonder, want in een huis met glasvezel meen je dan juist van die kabel af te zijn. De medewerker gaf mij aan dat ik savonds kon terugbellen want de klantenservice was tot 20:00 bereikbaar. Bel je savonds met KPN dan wordt je geattendeerd op de openingstijden met de notitie dat je na 18:00 geen medewerker meer kunt bereiken. Mijn hele vrije dag stond in het teken van internet bij KPN. Veel tijd kwijt en niks wijzer geworden. Nee sterker nog, zoals ik al eerder aangaf; ik ben er dankzij deze service nog verder op achteruit gegaan. Wat een ongekende spijt dat ik weer met KPN in zee ben gegaan. Hoe nu verder?

Met glasvezel heb je in principe snelheidsgarantie. Als jij met een bekabelde pc of laptop direcht aangesloten op het modem niet de juiste snelheid haal dan moet er een monteur komen. Zo simpel is het. Die snelheid moet zo rond de 930/930 zijn bij een 1g abonnement. Ik neem aan dat je al geprobeerd heb om te meten met een bekabelde laptop of pc. Er van uitgaande dat de pc of laptop geschikt is voor die hoge snelheid natuurlijk. 

Ik snap de frustratie als dingen niet werken, maar ik ontkom er niet aan om de aanname te maken dat een deel van deze frustratie ontstaat door een gebrek aan kennis en inzicht in hoe internet, of in dit geval waarschijnlijk wifi, eigenlijk werkt. Deels wordt die frustratie natuurlijk versterkt door vrij zinloos advies door de eerste lijn helpdeskmedewerkers, vast goed bedoelt allemaal maar vaak vrij ineffectief. Dus laten we kijken of we je hier beter kunnen helpen.

“ Knap bijzonder, want in een huis met glasvezel meen je dan juist van die kabel af te zijn “

Juist in nieuwbouw is het aanleggen van netwerk bekabeling belangrijk. Door de nieuwe bouwnormen zijn woning heel goed geïsoleerd. Ongeacht je provider ga je het met een standaard router in de meterkast niet redden. Je zult per verdieping minstens 1 wifi punt (access point) bekabeld moeten aansluiten om de dekking in huis een beetje goed te krijgen. In wat grotere woning zelfs 2. 

Maar om goed advies te geven is het belangrijk om de basis eerst werkend te hebben, KPN garandeert je via de glasvezelkabel je abonnement snelheid. Dus de vraag is, welke snelheid neem je af, en haal je deze als je een pc of laptop bekabeld op de KPN Box aansluit. Let hierbij op dat je de snelheid in Mbps meet en niet in ‘mb’.

Als de juiste snelheid bekabeld wordt gehaald zul je dus zelf aan de bak moeten met het netwerk binnenshuis. Hiervoor kun je bij de plaatselijke ICT’er aankloppen of via KPN een servicemonteur aanvragen die alles op locatie naloopt. Eventueel kunnen er kabels getrokken worden als er loze leidingen liggen (ik hoop dat je bij de ruwbouw minstens 1 per verdieping hebt laten plaatsen) en kunnen er wifi punten geplaatst worden. Let er op dat dit wel betaalt werk is wat buiten je abonnement valt.

Je post is al een paar dagen oud, dus ben benieuwd of je ondertussen al wel weer internet hebt? In principe kan een klantenservice medewerker niks aan je router kapot maken, als niks meer werkt kun je de router met een paperclip achterin een reset geven en moet deze het daarna gewoon weer doen.

Hallo @MTOnline, dit was wel een gevalletje van de regen in de drup. Wat is op dit moment de stand van zaken? Doet het internet het alweer? 

Reageer