Skip to main content

Hallo, 

Ik ben opzoek naar een huurwoning. Nu heb ik wellicht een geschikte huurwoning gevonden, alleen heeft de woning geen eigen internetaansluiting. Het gaat om een boerderij in het buitengebied dat opgedeeld is in 3 apparte woningen. Deze woningen maken gebruik van hetzelfde wifi netwerk wat beheerd wordt door de verhuurder zelf (die woont in een van de drie woningen).

Echter is het voor mij enorm belangrijk dat ik een betrouwbare, veilige, onbeperkte en snelle internetverbinding heb. Hoe kan ik dit realiseren, of is het simpelweg niet mogelijk?

Moeilijk verhaal denk ik. Voor een eigen aansluiting zal er ook een eigen adres moeten zijn. En dat is er niet zeker? En sowieso zou de beheerder dat moeten regelen, niet u.

Veiligheid kan je (gedeeltelijk) zelf regelen, door zelf een router te kopen. Dan kan niemand bij uw apparaten komen. Bij voorkeur wel bekabeld aansluiten, dus ff om een kabel vragen bij de beheerder. Dat moet lijkt me dat da wel te regelen moet zijn. 

Maar eerst zal je eens moeten kijken welke snelheid er überhaupt haalbaar is op het adres:

https://xs4all-fpi-info.fourstack.nl

Of weet je toevallig of er glasvezel ligt?


De lijn naar die woningen toe is hoogsonwaarschijnlijk eigendom van de eigenaar van die woningen. Je moet dus eerst uitvinden van wie die lijn is. Meest waarschijnlijk gewoon KPN. Nu heb ik gezien op dit forum dat vanaf dit punt de communicatie moeilijk gaat. 

Het ligt natuurlijk helemaal er aan hoe jouw overeenkomst met de eigenaar van de woning is. Daarna moet je zien te regelen dat KPN (meest waarschijnlijk) een afsplitsing wil maken voor jou. In dat geval zou ik niet KPN telefoondiensten benaderen maar KPN Netwerk. Die gebruiken email communicatie dus dat gaat ook veel makkelijker. 

https://www.kpnnetwerk.nl


Daarna moet je zien te regelen dat KPN (meest waarschijnlijk) een afsplitsing wil maken voor jou.

Dat kan helemaal niet bij KPN. Er zal een nieuwe kabel naar de hoofdkabel bij de weg gegraven moeten worden.

Bij Ziggo is het in theorie mogenlijk om er bij wijze van spreken een T-stuk tussen te zetten. Bij KPN is dit praktisch onuitvoerbaar. 

Ook Ziggo is geen fan van meerdere abonnementen op 1 adres.


Daarna moet je zien te regelen dat KPN (meest waarschijnlijk) een afsplitsing wil maken voor jou.

Dat kan helemaal niet bij KPN. Er zal een nieuwe kabel naar de hoofdkabel bij de weg gegraven moeten worden.

Bij Ziggo is het in theorie mogenlijk om er bij wijze van spreken een T-stuk tussen te zetten. Bij KPN is dit praktisch onuitvoerbaar. 

Ook Ziggo is geen fan van meerdere abonnementen op 1 adres.

Ik kan niet zeggen dat je ongelijk hebt in het geval van KPN (voor Ziggo is het simpel, ik heb zelf die T-stukjes in huis). Voor het Israpunt heb ik nog nooit iets gedaan. 

Mijn ervaring met KPN Netwerk (KPN zakelijk) is, dat die wel de dingen kunnen doen, waarvan bij KPN consumenten gewoon wordt gezegd dat het niet kan.

Maar misschien geef je wel de meest simpele oplossing en moet de eigenaar bij de gemeente extra huisnummners aanvragen. (Zullen ze wel om hun moverende redenen niet willen). 

 


Misschien is T-mobile 4G voor Thuis iets? Check 't eens. KPN heeft iets dergelijks niet zonder fysieke aansluiting en als zo'n fysieke aansluiting er niet is….


Dank voor jullie antwoorden. 

7,5 mb/s, geen glasvezel. De verhuurder wilt wel een kabel trekken maar dan nog is de snelheid 3 keer niets. Ik zou het wellicht met 4g kunnen versterken, dus ik ga wel een keer langs om te kijken of het allemaal de moeite waard is.

 

Nogmaals dank voor jullie hulp!


Dank voor jullie antwoorden. 

7,5 mb/s, geen glasvezel. De verhuurder wilt wel een kabel trekken maar dan nog is de snelheid 3 keer niets. Ik zou het wellicht met 4g kunnen versterken, dus ik ga wel een keer langs om te kijken of het allemaal de moeite waard is.

 

Nogmaals dank voor jullie hulp!

Inderdaad, 7,5 mbit is niks. Zeker niet als je dat met 3 huishoudens delen moet. De gedachte alleen al 😖

Ik dacht nu juist bij me zelf: ik hoop maar dat er glasvezel ligt, en een 500 mbit abonnement voor 3 huishoudens zou geen overbodige luxe zijn 😄


Is Ziggo niet beschikbaar?


Dat zal ik nagaan bij de bezichtiging, maar heb weinig hoop.


Blijft m.i. over T-mobile 4G voor Thuis. Enige voorwaarde is wel: eigen adres. Dus minstens a, b en c en dat moet ook bij de gemeente zo staan.

Ooit woonde ik bij een kamerverhuurder. De kamernummers waren bij de gemeente én bij kpn een '’eigen'’ adres.

Hoe gaat het daar met '’televisie'’? Zonder fatsoenlijk internet en Ziggo (of andere kabelaar) blijft ook alleen schotel of Digitenne over.

Zonder fatsoenlijk internet zou ik maar van de huur afzien.


Kan het niet op het tweede aderpaar? En dan doortrekken naar de gewenste woning?


Waarschijnlijk is er voor dat aderpaar helemaal geen aderpaar meer van af de wijkkast naar de centrale.


Zie dit eens :

https://forum.kpn.com/internet-9/straalverbinding-via-kpn-mogelijk-463130#post693014

en dit :

https://forum.kpn.com/internet-9/5g-nr-en-sneller-internet-buitengebied-517777/index2.html