Skip to main content

Mijn Experiabox V10 Box werkt in het algemeen goed.

Wat mij echter sinds een half jaar opvalt is dat het wifi netwerk tussen 3:00 en 3:30 vaak één of meerdere keren kort wordt onderbroken. Zo kort dat ik het op mijn iPad niet merk, maar lang genoeg om de videostreaming via wifi te onderbreken. De onderbrekingen komen alleen voor op werkdagen, niet op vrijdag- en zaterdagavond.

 

Het videostreamen en geeft buiten genoemde periode geen storingen. Er is ook niet een exacte tijd aan te wijzen wanneer het gebeurt, maar het gebeurt wel steeds binnen het genoemde tijdslot, nooit daarbuiten.

 

Ik zie volop meldingen op dit forum over ongevraagde herstarts van de Experiabox V10, maar nergens wordt dat specifieke tijdslot genoemd. 

Volgens mij kan het bijna geen toeval zijn. Ik heb de vraag eerder al op Tweakers gesteld, daar kende niemand het verschijnsel en ik krijg daar als reactie dat KPN kan doen met de router wat men wil. Dat kan toch niet kloppen? Elk netwerkdevice dat ik ken, waaronder iPad, smartphone, laptop, etc. doet pas een herstart na toestemming van de gebruiker, ik neem aan dat de Experiabox daarop geen uitzondering is?

Op maandag 8 januari 2024 onderbrekingen om 3:02 en 3:08. Daarvoor en daarna niet.


Ik heb inmiddels in de log van mijn modem gekeken. De router gaat op het moment van het verbreken van de verbinding door een proces waarbij het de met DHCP uitgegeven IP-adressen reclaimt omdat ze niet gebruikt zouden zijn. De router doet dit achtereenvolgens voor elk uitgegeven IP-adres en ziet elk adres als niet gebruikt, ook als dat wel het geval is.

Dan kan je de discussie aangaan of een device de lease wel tijdig verlengt of dat de router dergelijke verzoeken negeert. Maar omdat van elk device de lease wordt ingetrokken (onderstaande is alleen het stukje van de streaming box 192.168.2.166) zoek ik de oorzaak in de software van de router.


Jan  8 03:02:53 VRV9517 daemon.info dhcpd: Reclaiming not used lease 192.168.2.166.
Jan  8 03:02:53 VRV9517 daemon.info dhcpd: DHCPREQUEST for 192.168.2.166 (192.168.2.254) from 48:b0:2d🇪🇪3d:a1 via br0
Jan  8 03:02:53 VRV9517 daemon.info dhcpd: DHCPACK on 192.168.2.166 to 48:b0:2d🇪🇪3d:a1 via br0
Jan  8 03:02:53 VRV9517 daemon.info dhcpd: adapter index 17
Jan  8 03:08:35 VRV9517 daemon.info dhcpd: Reclaiming not used lease 192.168.2.166.
Jan  8 03:08:35 VRV9517 daemon.info dhcpd: DHCPREQUEST for 192.168.2.166 from 48:b0:2d🇪🇪3d:a1 via br0
Jan  8 03:08:35 VRV9517 daemon.info dhcpd: DHCPACK on 192.168.2.166 to 48:b0:2d🇪🇪3d:a1 via br0
Jan  8 03:08:35 VRV9517 daemon.info dhcpd: adapter index 17


Firmware Version:v5.00.58 build505-owl


Ik heb inmiddels in de log van mijn modem gekeken. De router gaat op het moment van het verbreken van de verbinding door een proces waarbij het de met DHCP uitgegeven IP-adressen reclaimt omdat ze niet gebruikt zouden zijn. 
De router doet dit achtereenvolgens voor elk uitgegeven IP-adres en ziet elk adres als niet gebruikt, ook als dat wel het geval is.
De streaming box reageert door onmiddellijk een nieuwe lease voor hetzelfde adres aan te vragen. Dat lukt, maar het kost blijkbaar zoveel tijd dat de streaming onderbroken wordt.

Dan kan je de discussie aangaan of een device de lease wel tijdig verlengt of dat de router dergelijke verzoeken negeert. Maar omdat van elk device de lease wordt ingetrokken (onderstaande is alleen het stukje van de streaming box 192.168.2.166) zoek ik de oorzaak in de software van de router.

Ik heb nu de leasetime op maximaal gezet (i.e. 2 weken), helaas was er geen optie oneindig.


Static adres toekennen doe ik liever niet, is meer voor servers en routers, niet voor clients.


Vaste tijden komen overigens van de standaard 24 uur dhcp lease time (die ik nu dus maximaal op 2 weken heb gezet).
 

Er lijkt een bug in het dhcp renewal process aan de kant van de router te zitten. Ik zie iets vergelijkbaars ook op dit forum over V9, dus is het blijkbaar een hardnekkig probleem. Ik vraag me af hoeveel meldingen over uitvallende verbindingen, in het bijzonder real time verbindingen (Teams, videostreaming, videoconferencing, etc) hiermee te maken hebben.

Ik heb her nog even nagelezen in het DHCP protocol: de client vraagt na het verstrijken van 50% van de lease time een renewal aan. Gezien het aantal verschillende typen clients in mijn netwerk (Nvidia, Apple, Samsung, Dell, Philips, e.a.) ga ik er vanuit dat die requests wel gedaan worden maar in de router niet goed worden verwerkt. 

Ik zou met Wireshark aan de gang moeten om dat zeker te weten, maar daar ga ik even mijn tijd niet in investeren, want ook al zou mijn vermoeden juist zijn, het probleem moet daarna ook nog in de software opgelost worden.  Gezien het feit dat het ook al een V9 probleem was en dat ik hier geen enkele reactie krijg van kpn, zijn de verwachtingen daarover niet hooggespannen.


Zie ook

 

en ja KPN, het kan wel degelijk aan het renewal proces liggen.


Hey @HRLR, welkom! Je hebt hier uitgebreid naar gekeken, dat scheelt. Met wat je beschrijft lijkt het er inderdaad op dat de leasevernieuwing niet helemaal soepel verloopt. Ik denk ook dat dit iets is dat in de software verbeterd moet worden. Daar heb ik dan goed en minder goed nieuws over.

 

Eerst nog wel even dit:

Firmware Version:v5.00.58 build505-owl

Dit is firmware van het V10A modem, niet de V10.

 

Dan: Het goede nieuws is dat de V10A nieuwe software gaat krijgen. Het minder goede nieuws is dat dit nog wel even duurt. We gaan voor al onze modems over op dezelfde Software. We zijn daarbij begonnen met de Box 12. Daarover lees je meer in deze product update.

Deze software zal uiteindelijk ook op de V10A komen. Het is alleen nog niet bekend wanneer. We zijn nog bezig met de uitrol op de Box 12. Dan komt de SuperWifi 2 verder aan de beurt. Dan pas worden andere modems, en de andere wifipunten meegenomen. 

In de tussentijd wordt er op de huidige, oude stijl, firmware niet verder geïnnoveerd.  


@Erik_ Dank voor je reactie. Laten we hopen dat het inderdaad in een nieuwe release wordt opgelost. 


Nog wat extra informatie / opmerkingen:

===

De log heeft het over het “reclaimen” van een ip-adres door de dhcp-server, maar voor zover ik weet, bestaat zoiets niet in dhcp.

Bij een door dhcp uitgegeven ip-adres hoort een lease time en het is aan de client om de lease tijdig te verlengen. Een client probeert dat zodra 50% van de lease time is verstreken. Lukt dat niet, na diverse pogingen van een client (eerst een unicast verzoek, daarna een broadcast), dan is het de verantwoordelijkheid van de client om het adres niet meer te gebruiken nadat de lease time is verlopen.

Het enige dat de dhcp server moet doen, is de entry in de lokale dhcp tabel opmde server verwijderen. Een dhcp server kan ook een verzoek van een client afwijzen met een nack. Maar een dhcp server kan niet een ip adres terugnemen van client die het eerder aan de client heeft toegekend, en zeker niet als de lease nog niet verstreken is.


Dan nog wat stukjes uit de log, die ik handmatig heb overgetypt. 192.168.2.166 is het ip-adres van de Nvidia streaming box.

Bij het maken van de log stond de lease time nog op 24 uur.

De “reclaiming” wordt steeds onmiddellijk gevolgd door een dhcp request van de streaming box en een ack van de dhcp server, zoals ook te zien in het bovenstaande fragment uit de log. De reclaim + dhcp request + ack vinden plaats op de volgende momenten. 

maandag 8 januari 2024 

15:08:38

03:08:35

03:02:53

zondag 7 januari 2024

15:17:08

03:17:06

zaterdag 6 januari 2024

15:17:04

03:17:02

03:11:05

vrijdag 5 januari 2024

15:10:41

03:10:39


Wat mij aan bovenstaande opvalt is:

1. De dhcp server doet in sommige gevallen (maar niet altijd) 2x binnen ongeveer 6 minuten een “reclaim” terwijl de adrestoekenning de eerste keer al succes heeft. Dat is onjuist.

2. De dhcp server doet al na 12 uur een “reclaim” (wat dat ook mag zijn) van een ip-adres, terwijl de client een lease time van 24 uur heeft gekregen. Dat is ook onjuist.

De dhcp server doet dit voor elk device in mijn netwerk, maar niet ieder device heeft evenveel last van deze korte onderbreking. 


Wat laatste aanvullende informatie (in de hoop dat er ooit iets mee gedaan gaat worden)

  1. De korte onderbrekingen in het WiFi netwerk doen zich niet alleen tussen 3:00 en 3:30 voor, maar ook tussen 15:00 en 15:30, m.a.w. elke 12 uur.
  2. De onderbrekingen zijn het gevolg van het “reclaimen” en opnieuw uitdelen  van IP-adressen door de Experiabox, hoewel het volgens mij in DHCP helemaal niet mogelijk dat een DHCP-server IP-adressen “reclaimt”. Hooguit kan een DHCP-client een IP-adres “releasen” en zo niet, vervalt een uitgedeeld IP-adres pas na het verstrijken van de leasetime. 
  3. De onderbrekingen doen zich voor bij alle devices, dus ook op de iPad, etc. maar de videostreaming heeft er natuurlijk meer hinder van omdat het een continu proces is.
  4. Het verhogen van de leasetime op de Experiabox heeft geen enkele invloed op het “reclaimen” en opnieuw uitdelen van IP-adressen door de Experiabox.
  5. De korte onderbrekingen doen zich voor op alle dagen, dus niet alleen op werkdagen.
  6. De Experiabox waar het om gaat is de v10A.

Ik vind trouwens de beleefde maar inhoudelijk nutteloze reactie van KPN beneden de maat. Als je erkent dat er een probleem is, waar mogelijk meer mensen last van hebben, en als je werkt volgens kwaliteitsstandaarden zoals ITIL, dan maak je een ticket aan en leg je verantwoording af over de voortgang van de oplossing van het probleem. 

 


Volgens mij staat er dat het er op lijkt dat de leasevernieuwing niet helemaal soepel verloopt maar dat er niet meer aan de huidige firmware wordt gesleuteld. Helder antwoord toch😉.


Volgens mij staat er dat het er op lijkt dat de leasevernieuwing niet helemaal soepel verloopt maar dat er niet meer aan de huidige firmware wordt gesleuteld. Helder antwoord toch😉.

Nou, voor mij is het niet zo helder. De reactie van KPN doet geen enkele toezegging hoe en/of wanneer het probleem wordt opgelost. Dus volgens mij kan het niet veel vager. Ik moet maar wachten op de grote dag dat het probleem opeens is verdwenen, als het ooit zover komt.

Verder vind ik het jammer dat ik geen enkele aanvullende inhoudelijke uitleg krijg. Zoiets kan je natuurlijk niet afdwingen, maar dat is wel de reden dat ik de moeite neem zoiets op een forum te melden.

“Als je het optimale uit je internetverbinding wil halen dan werk je zoveel mogelijk bekabeld!”

Is dat inmiddels niet een beetje uit de tijd? Gaten boren in muren en vloeren om een kabeltje te trekken? En een kabel achter je aanslepen als je je laptop verplaatst?


De firmware gaat wel degelijk op de schop @Joep1965 en @HRLR , het wordt gelijkwaardige firmware in de trant van de KPN Box12 en de V14.

KPN wil voor alles actuele modem/routers vanaf de V10 t.e.m. de V14 en voor alle wifipunten vanaf de Experiawifi t.e.m. het Wifi2-punt gelijksoortige firmware uitbrengen voor eenvoudiger beheer.

Dit gebeurt stapsgewijs.

 


ik zou kpn in gebreke stellen en eisen dat ze een deugdelijk modem leveren