Skip to main content

Ik heb sinds een paar weken dat de Experia Box uit zichzelf opnieuw opstart, uiteraard op de meest onhandige momenten.

De box hangt helemaal vol, poort 2 naar switch met daaraan 4x STB (KPN)

Poort 3 naar de Wifi Mesh (geen KPN want die was er toen nog niet)

Poort 4 naar 10 poort Switch met van alles

De Wi-Fi van de box is uitgeschakeld ivm het Mesh systeem.

 

Alle standaard stappen al doorlopen, zelfs een fabrieks reset.

Waar kan dit aan liggen?

 

Ben benieuwd, heb namelijk hetzelfde probleem.


@anthony_3 @Maverick1080 Welkom op het forum. 

Wat irritant dat je Experiabox zo vaak opnieuw opstart. Gebeurt het vaak om dezelfde tijd of op (ongeveer) hetzelfde moment? Of is dit volledig willekeurig? 

En gaat de Experiabox helemaal uit? Dus gaan de lampjes ook uit en daarna weer aan? 

Zouden jullie voor mij ook je forumprofiel willen invullen? Dan kan ik jullie gegevens er bij pakken wanneer nodig! 


Ik merk vooral dat het ‘s avonds gebeurd. 
maar heb het ook al een paar keer overdag gehad. 
de box gaat helemaal uit


Gebeurt op alle tijdstippen. Soms meerdere keren per dag.

Je moet natuurlijk dan net wel iets aan het doen zijn via je internet-verbinding… dus mogelijk gebeurt het nog veel vaker.

Ik heb nog niet gekeken op de lampjes, maar de Log in het modem start helemaal opnieuw en ook de up tijd naar buiten begint weer op 0:00.

 


@anthony_3 Ik zie dat er voor jou een monteur ingepland is voor morgen. Zou je mij kunnen laten weten of die het probleem heeft opgelost? 

@Maverick1080 In jouw geval zie ik inderdaad dat de box opnieuw opstart, verder zie ik geen verbrekende verbindingen. Is er een mogelijkheid de Experiabox eens op een ander stopcontact te testen?


Een ander stopcontact? De hoofd mesh ap zit hier ook op en ook een smart home bridge. Deze laten geen problemen zien in hun logs. (Behalve de verloren internetverbinding)

maar zal t proberen. 


Ik wordt morgen op KPN Glasvezel overgezet, dat is de monteur afspraak. Ben benieuwd of dat de oplossing is.
Ik krijg denk ik geen nieuwe router. Dus ik blijft het hier opvolgen. 


@Maverick1080 Ik snap het inderdaad, ik vermoed ook niet dat het een verschil zou maken maar zo sluiten we toch nog iets uit. 

Mocht dit het probleem niet oplossen dan wil ik graag de Experiabox vervangen. 


Ik had de goede hoop dat eea beter zou gaan met glasvezel. De monteur ter plekke verwachtte dit ook, gezien mij slechte kwaliteit DSL aansluiting (slechte & dunne draad, splitter zat er nog tussen, zeer oud aansluitpunt).

Maar gisteren is de router toch weer een keer uitgevallen (dat het ons opviel). Zie log:

 

Zie dat de router rond 19:56 spontaan is herstart.

 

Wat is de oplossingsrichting?


@anthony_3 Ik zie inderdaad ook 1 wegvallende verbinding en daarna niet meer. Ervaar jij dat ook op deze manier of zie je dat de modem vaker uitgevallen is?


Probleem is dat je alleen merkt als je op dat moment een “actieve” verbinding hebt. 
Voor de glasvezel gebeurde het soms meerdere keren per dag (soms ook niet). 
Sinds glasvezel 2 a 3 keer in 4 a 5 dagen.


Hij is net weer weg gevallen:

 

Een paar logging regels verder zet hij zijn tijd goed naar 9:58.
Dus mijn conclusie: router valt minimaal 1x per dag weg.


@anthony_3 Bedankt voor deze informatie, klopt het inderdaad dat je geen nieuw modem hebt ontvangen bij je overgang naar glasvezel? En ik neem aan dat je NT (het glasvezelkastje) ook al eens 2 minuten stroomloos is geweest?


Correct, geen nieuwe router/modem gekregen.
Het NT-glasvezelkastje is nog niet spanningsloos geweest na de installatie. Moet ik dat doen?


@anthony_3 Als je een mogelijkheid om dit te proberen dan graag, als je deze 2 minuten stroomloos maakt dan wordt deze gereset. 

Mocht dit het probleem niet oplossen dan hoor ik het natuurlijk graag! 


Ik heb alles 2 minuten stroomloos gehad.

Ga in de gaten houden of het nu niet meer voorkomt.


Ik heb de modem intussen ook van stopcontact gewisseld en toch is hij alweer diverse keren opnieuw opgestart. Ook nu net weer (ongeveer 21:35)

ook de afgelopen dagen even geprobeerd goed in de gaten te houden, hij herstart soms meerdere keren op een dag. 
de irritatie hier in huis begint aardig op te lopen. 😉


@Maverick1080 Ik zie inderdaad een aantal verbrekende verbinding en aangezien het stopcontact is uitgesloten zoek ik het toch in het modem. 

Deze wil ik dan ook graag vervangen, in dit geval komt de nieuwe Experiabox met de koerier. Deze komt maandag tussen 13:00 en 18:00. Maandag zal je nog een bericht ontvangen met een tijdsblok van 2 uren. 

Belangrijk in deze situatie is dat de oude Experiabox inclusief stroomadapter klaar ligt als de koerier komt. Hij zal hier niet op wachten. Kun je mij laten weten of de nieuwe box het probleem heeft verholpen? 


Top dat je een nieuwe stuurt en ik hoop echt dat het de oplossing is. 
Jammer dat het bezorgslot zo ruim is en je dus uren zonder internet & lokaal netwerk kan zitten omdat de huidige modem klaar moet staan. Niet de meest handige oplossing!