Skip to main content

Mijn Experia box v8 valt af en toe weg. Het gebeurt nog net niet dagelijks, en op willekeurige tijden van de dag.

De typische gang van zaken is als volgt: Eerst valt de interactieve TV weg. Op dat moment is over de WiFi nog in te loggen bij de admin-pagina van het modem. Even later valt ook de WiFi weg. Er is dan ook over een vast bekabelde verbinding geen contact meer met de admin-pagina van het modem te krijgen. Rond die tijd gaat het groene lampje ‘voice’ ook uit, en daarna wordt het groene lampje ‘internet’ rood. Het TV-lampje is dan overigens nog steeds groen! Verder reageert het modem niet meer.

De remedie is tot nog toe geweest, modem uitschakelen, weer aanzetten en zich op laten starten. Daarna werkt alles weer. Om een of twee dagen later op een ander tijdstip weer uit te vallen. Dat is nu al ergens tussen een half en een heel jaar aan de gang. Af en toe zeer irritant als je naar iets op tv aan het kijken bent dat niet teruggekeken kan worden, of als je op internet met een transactie bezig bent.

Eén keer was ik met iets bezig waarbij ik geen internet nodig had en was de tv volstrekt oninteressant, en heb ik het probleem genegeerd. Na drie kwartier of een uur of zo kwam alles stuk voor stuk weer terug. 

Maar het zou toch mogelijk moeten zijn erachter te komen waar dit door veroorzaakt wordt en hoe ervoor gezorgd kan worden dat het permanent wegblijft.

En voor de goede orde, twee antwoorden hoeven niet gegeven te worden:

  1. Het standaard advies om het modem korte tijd stroomloos te zetten en daarna weer op te starten. Dat verhelpt het probleem dus wel op dat moment, maar het blijft terugkomen.
  2. De suggestie dat de modem-software vanuit de server ge-update wordt. Dat gaat op als het alleen in het holst van de nacht gebeurt, maar niet als het vaker op willekeurige tijden van de dag gebeurt.

@Harm J Schelhaas Dat voor korte tijd stroomloos maken van het modem is idd maar een tijdelijke oplossing. Heeft u het modem al eens een reset naar fabrieksinstellingen gegeven? 

Druk voorzichtig een paperclip of ander puntig voorwerp in het gaatje 'reset'. Je vindt het reset gaatje naast de stroomkabel, aan de zij- of achterkant van het modem. Druk deze in tot het 'Power' lampje rood gaat branden. Laat de KPN Experia Box 30 minuten aanstaan en onderbreek de procedure niet! Na de reset moeten de lampjes ‘Power’, ‘Services’ en ‘Internet’ weer branden. 


Ik zal het eens proberen. Maar ik blijf het toch onhandig vinden dat je om zo’n probleem op te lossen al je ingestelde beveiligingen en dergelijke moet opheffen en dan weer allemaal instellen.

 


@Harm J Schelhaas Nee hoor, die instellingen blijven ook door een dergelijke reset intact. :wink: Is het inmiddels gelukt ?


Het is niet zo dat u dat vaker moet doen. Werkt het niet bel dan de klantenservice 0800-0402. Gratis nummer.


@Harm J Schelhaas Welkom op het forum. 

Wat irritant dat je diensten zo vaak uitvallen, dit is uiteraard niet de bedoeling. Ik zie dat je al op weg geholpen bent door @HansaanZet en @Joep1965. 

Heb je ondertussen al contact gehad met mijn collega's?

Zo niet, zou je dan voor mij je forumprofiel willen invullen en een seintje kunnen geven als dit is gelukt? Dan ga ik uitzoeken wat ik voor je kan betekenen! 


Inmiddels gereset, toen de storing zich opnieuw voordeed. Eens zien of die nu wegblijft.

En, @HansaanZet, de meeste instellingen blijven intact, maar de MAC Acces Filtering tabellen worden wel schoongeveegd, zowel voor het WLAN als voor de firewall.


@Harm J Schelhaas Hoe is de situatie op dit moment? Heeft de reset het probleem opgelost?


@Rutger_, de reset heeft het probleem niet geheel opgelost. Afgelopen donderdagmiddag was het terug. Ik heb toen opnieuw naar de fabrieksinstellingen gereset, vervolgens uitgebreid vergeleken welke instellingen er verwijderd waren, en daarna de MAC tabellen en enkele andere instellingen (ECO en een login timeout) die ik wel wil handhaven met de hand teruggezet.  Sindsdien heeft het probleem zich niet opnieuw voorgedaan, dat is nu drie dagen. Ik wacht af of het nog terugkomt.

 


@Rutger_, het probleem heeft zich opnieuw voorgedaan gisteravond (donderdag 29/7). Ik heb opnieuw gereset, de verbinding met de tv is onmiddellijk weer opgekomen, maar om mij onduidelijke redenen heeft het bijna anderhalf uur geduurd voordat ik weer wifi-verbinding kon maken.


@Harm J Schelhaas Helder. Wat ik in dit geval wil doen is het omruilen van de Experiabox. 

Ik stuur je een privé bericht met meer informatie. 


@Harm J Schelhaas Hoe is de situatie met het nieuwe modem? Hebben de problemen zich nog voorgedaan?