Skip to main content

ik heb zojuist een nieuwe Experia V10 gekregen aangezien mijn V8 het niet meer deed. 

Alles weer aangesloten en  werkend gekregen behalve mijn NAS (Een Synology). ik heb deze in een van de LAN poorten aangesloten, maar helaas. zelfs de lampjes bij de poort branden niet. Ik heb verschillende poorten geprobeerd en bij geen krijg in verbinding (of de lampjes werkend) De poorten zelf doen het wel (getest met andere apparatuur). ik heb voor de zekerheid ook de kabel tussen de Experia en de NAS vervangen. nog steeds geen verbinding. ik heb overigens de NAS een reset gegeven zodat een eventueel vast IP-adres eruit is gehaald. DHCP aan dus.

Iemand een idee waar dit probleem aan kan liggen en een mogelijke oplossing?

Hallo @GerardBr, welkom op ons forum!

Balen dat het je niet lukt om de NAS werkend te krijgen op jouw nieuwe Experia Box V10. Dit is iets waar ik je helaas niet bij kan helpen, maar misschien dat @wjb raad weet. :blush:


Branden de leds van de LAN poort op jouw Synology NAS wel?


Volgens mij zitten er geen leds bij de poort.

ik heb de NAS voor de zekerheid nog een keer aan een andere router gehangen. Geen probleem, krijgt netjes een ip en is benaderbaar. 
dus:

  • De NAS werkt gewoon
  • het ligt niet aan de kabel
  • De poorten vd experia werken ook gewoon

het is dus echt een experia software issue


het is dus echt een experia software issue

Vreemd want ik heb jarenlang mijn Synology NAS achter verschillende Experia Boxen aangesloten gehad, ook de V10 (zonder a) en ik heb daarbij nooit problemen ondervonden.


Achter een v8 had ik ook geen issue. Maar goed hoe verder?


Heb je een switch?

Zo ja, gebruik die switch eens tussen de V10 en de Synology NAS.

Werkt hij dan wel?


Ik heb geen switch maar heb een test gedaan met een andere router achter de experia en daar de NAS aan. Dan is de NAS gewoon benaderbaar


Jammer dat je geen switch hebt want het enige wat ik wat ik nog als oorzaak zou kunnen bedenken is dat de spanning (voltage) op de poorten van de V10 net te laag is voor de Synology NAS. Een switch er tussen kan dan wonderen doen.

 

Ik heb geen switch maar heb een test gedaan met een andere router achter de experia en daar de NAS aan. Dan is de NAS gewoon benaderbaar

Stond die router in bridge-mode?

Als dat zo was, dan bevestigt dat mijn vermoeden.


Dank!

Dan zou ik dus een switch moeten kopen? is er een andere manier op te controleren of dit het idd is?


is er een andere manier op te controleren of dit het idd is?

Gebruik eens een hele korte netwerkkabel door de Synology NAS vlak bij de Experia Box te plaatsen. 


de kortste die ik heb is een meter ongeveer. Dat levert helaas nog geen oplossing; lampjes blijven uit.


En met dezelfde kabel aangesloten op jouw andere router werkt hij wel, klopt dat?

Wat is het IP adres dat de Synology NAS daarbij gekregen heeft?


Experiabox ook al eens gereset?


yep. De synology kreeg 196.254.172.106


Ik denk dat je bedoelt dat het IP adres 169.254.172.106 was.

Dat houdt in dat de Synology NAS geen DHCP server heeft kunnen vinden op het netwerk.

Stond die router in bridge- of accesspointmode of in routermode?

Kan je dan wel inloggen op de DSM omgeving van de synology NAS?

Zo ja, kan je hier eens een screenshot plaatsen van de netwerkinstellingen van jouw Synology NAS?


wat eigenlijk best wel raar is, ik heb in andere router (TP-link Archer) bij de DHCP server:

Start IP Address:   192.168.0.100  
End IP Addres:      192.168.0.199:
 

opgegeven...


Het is dus een rommeltje 😜

Ik zou toch zeggen dat er iets aan die NAS mankeert...


even opnieuw aan de Archer gehangen. dat krijgt de NAS:

 

  MAC: 00-11-32-07-FD-D3 IP-adres: 192.168.0.105

en de netwerk instellingen van de NAS die aan de archer hangt.


Dat ziet er prima uit.

Dat zou kunnen betekenen dat het aansluiten via een switch een oplossing zou kunnen zijn.

 


ik gsa eens een switch lenen en testen… hoop dat het werkt.


Goed plan.


ok, switch besteld en ertussen gezet en hoera, er gaat een groen lampje branden bij de poort op de experia box. De NAS aan de switch gehangen en helaas, wordt niet gezien door de experia.... dus dit lijkt helaas ook niet te werken  :(


Branden de ledjes van de poort op de switch waar de Synology NAS op aangesloten is?


Yep. de lampjes branden op zowel de poort voor de NAS als de poort voor de experia box.