Skip to main content

Goedemorgen, 

Ik durf bijna niet meer te reageren omdat ik al erg lang contact heb gehad met het klant contactcentrum.  

Ik heb een Experiabox v10. Op een gegeven moment ging de internetsnelheid van 200 om 300  terug naar 70. Nadat de 5Ghz band werd aangezet had ik geen problemen meer. Er is één werkplek in huis waar de 5GHZ minder sterk is, dus wordt daar de 2.4 Ghz gebruikt. Die 2.4 Ghz verbinding werd van het weekend zo traag dat een Microsoft Teams presentatie volledig in het water viel. Ik heb hier gisteren wel 3 uur lang contact over moeten opnemen met het klantcontactcentrum, maar we kregen de snelheid niet omhoog.

Een medewerker heeft toen een monteur langs gestuurd. De monteur heeft prima werk gedaan! Ik heb omdat ik op een ander werkplek een te lage snelheid had zwarte experia wifi apparaten gekregen. Bij de eerste metingen bleek er een maximale verbindingssnelheid te zijn. (200/300). Vanochtend was de verbinding (op dezelfde plaats gemeten) 40/60. …..en nu 5 minuten later weer supersnel 200 down om zelfs 350 upload,

Ik ben nu toch een beetje bang dat er net zo als vorig weekend het weer kan voorkomen dat vanwege een te lage snelheid (of wisseling van verbinding) er geen zware applicaties (zoals MS Teams met 10 personen) kunnen worden gebruikt.  Mijn zorg komt, omdat de wifi versterkers zelf de band (2.4Ghz of 5Ghz) kiezen. Misschien zeg ik nu wat raars. De 5Ghz band reikt minder ver, maar geeft permanent de volle snelheid. Nu er gebruik wordt gemaakt van de wifi versterkers wordt de 5Ghz band versterkt en zou er toch (voor onze woning) wél een goede 5 GHZ verbinding door het hele huis kunnen zijn?  Waarom is er dan toch voor gekozen om de mogelijkheid van het zelf kiezen van 2.4 of 5 Ghz te verwijderen (ik kan eroverheen gekeken hebben, maar ik kon het niet op het forum vinden). 

 

Met vriendelijke groet, 

R Coenraad.

 

 

Waarschijnlijk om het simpeler te maken. Bij een goede opstelling van de wifi punten zou er geen probleem moeten zijn. Toch is het verstandig om dat soort dingen bekabeld te doen omdat Wi-Fi altijd gevoelig is voor omgevingsfactoren. 


Dank voor je reactie. Bekabeld is inderdaad altijd het beste. Ben dit ook aan het overwegen.  Het is gewoon jammer. De 5Ghz werkte altijd erg goed.


Je kan de tweede poort van de wifi versterker om een pc aan te sluiten. Toch verbaasd het me dat je via de 2.4 Ghz geen teams zou kunnen gebruiken. Welke  snelheid heb je dan?


Je kan de tweede poort van de wifi versterker om een pc aan te sluiten. Toch verbaasd het me dat je via de 2.4 Ghz geen teams zou kunnen gebruiken. Welke  snelheid heb je dan?

Dat varieert. Max 70. En vorige week zaterdag was het tussen 15 en 20. Dat werkte dus niet. Bij de 5Ghz werd de snelheid ongeveer 80 , kwamen we later achter. Ik ga idd uitzoeken hoe ik een kabel naar de bovenverdieping kan krijgen.