Skip to main content

Ik heb een vreemd probleem. Al 2 keer met de KPN helpdesk gechat, maar zij kunnen het niet oplossen. Wie kan mij helpen?

In de meterkast heb ik de Experia V10A staan, die 3x bedraad is aangesloten:

  1. naar VS650 extender
  2. naar Experia Wifi (Arcadyan) beneden
  3. naar Experia Wifi (Arcadyan) 2e verdieping

De VS650 is gekoppeld via stroomnetwerk met een andere VS650 in de woonkamer. Deze voorziet de KPN kast van netwerk en werkt prima.

De Experia beneden doet zijn werk, en versterkt het reguliere WIFI netwerk.

De Experia boven is bedraad aangesloten op de KPN kast en deze werkt naar behoren. Ook is er op de 2e verdieping en iMac draadloos aangesloten op deze Experia. Deze werkt ook altijd, internet is prima.

Waar gaat het dan mis? 

Als ik met mijn (Apple) Macbook beneden op het netwerk geweest ben, wil hij boven niet meer connecten met mijn Wifi. Of hij connect wel, maar dan is het internet traag (512Kb) terwijl de eveneens draadloos aangesloten iMac 110Mbps aan geeft. Soms helpt herstarten van de Macbook, of even de WIFI op de Macbook aan/uitzetten. Maar meestal niet. Het punt is, ik heb nog een Macbook die exact hetzelfde laat zien: zodra hij beneden (op hetzelfde netwerk!!) is geweest, werkt hij boven niet meer.

Wie heeft de oplossing? Ik heb al een aantal keer de installatie tool voor beter internet van KPN doorlopen. Dit helpt niet. Daarnaast is het zo dat al mijn andere apparatuur gewoon werkt. Dus het zit hem echt in het schakelen van WIFI van beneden naar boven.

De KPN chat biedt geen relaas: Er komt voldoende binnen in de meterkast dus er is geen probleem voor hen. 
De initiele monteur die glasvezel installeerde (daarvoor hadden we ADSL en 0,0 problemen) zei dat hij geen Apple expert was. Tot de meterkast kon hij helpen, daarna hield het op.
Ik vind dat vreemd, alle apparatuur (VS650, Experia V10A en de Arcadyan) zijn geleverd/verkocht door KPN. Zou KPN niet meer verantwoording moeten nemen en een volwaardig thuisnetwerk moeten aanleveren? Zo ingewikkeld is onze setup niet. 

Maar goed, alvorens bij een andere leverancier (Vodafone?) te kijken, hoop ik dat er in dit forum iemand is die meer verstand van netwerken heeft dan de monteurs en de helpdesk. 

Ik hoor het graag!

Dank,

Tascha

ps. Ik heb alle apparatuur die ik hierboven noem al meerdere malen gereset, hard en koud.

Toevoeging: de MacBook Air (2x) zoekt zelfs boven naast de Arcadyan versterker, toch verbinding met de Arcadyan beneden. Weet iemand hoe dit kan?
Wat ik zei, de iMac maakt wel gewoon verbinding met de Arcadyan boven.


Als ik je een advies mag geven ga dan een keer testen zonder de draadloze verbindingsets om uit te sluiten dat die problemen geven. Ze zijn vaak een bron van hele vreemde storingen. Dan alles resetten en opnieuw beginnen met het opbouwen van je netwerk.  En dan niet alles tegelijk maar 1 voor 1 en tussentijds testen.


Hoi @Tascha_L . Welkom op het forum.

@Joep1965 haalt mij de woorden uit de mond. Die draadloze verbindingsets zijn prachtige apparaatjes (als ze hun werk goed doen). Maar ze kunnen ook ontzettend storen.

Ik zou deze dingen even tijdelijk uit je netwerk halen. Mocht het probleem dan nog steeds aanwezig zijn, wil ik dat graag weten. 


Hi Erwin,

Ik heb 2 Experia Wifi kastjes (bedraad) aangesloten, en tijdelijk uitgezet. Ik zag wel dat De Experia V10A radio uitstond, dus die aangezet. De V10A haalt echter de 2e verdieping niet. Dus ik schiet er niet echt iets mee op.

2 vragen, misschien weet jij het antwoord:

 

  • Zou het toevoegen van een derde Experia Wifi (dus op elke verdieping) helpen? En kan ik die dan op een VS650 extender aansluiten? (Ik heb geen bekabeling naar de 1e, alleen naar de 2e).
  • Wat geeft beter internet? Die twee Experia Wifi’s al het werk laten doen (en dus de radio van de Experia V10A uit?) of gewoon ook de Experia V10A radio aanzetten en dan maar 2 verschillende netwerken hebben ipv 1?

Ik hoor het graag, bedankt voor je expertise!

Tascha


@Tascha_L : Vreemd. De v10a is een experiabox die aan hoort te blijven als je er experia wifi's op aansluit. Hij fungeert als een 3e 'node’ in dit geval.

Ik zou de hele boel nog eens resetten in deze volgorde:

Experiabox loskoppelen en hard resetten ( paperclip)

EW's aankoppelen en ook resetten ( allebei 10 seconden het resetknopje ingedrukt houden)

Bestaande draadloze verbindingen verwijderen en opnieuw opzetten.

Als je op deze manier de bovenverdieping niet bereikt is het belangrijk dat daar dus een EW komt te staan. Liefst met een fysieke kabel.

Je kunt experimenteren met die DVS'n maar dat kan hele rare en frustrerende resultaten opleveren. Ik ben er zelf geen fan van. 


Dank je, @Erwin_ . Ik ga de boel resetten. Heb de V10A inmiddels wel aan. Zag alleen in mijn app het volgende:

 

Moet de V10A niet primair zijn? Raar toch? Of slaat dat Primair alleen op de versterkers?

 

dank voor de hulp zover.

 

Tascha


Primair slaat alleen op de versterkers inderdaad. Ik ben benieuwd hoe het afloopt.


@Erwin_ en @Joep1965,

Ik heb uiteindelijk alle Experia Wifi’s vervangen door TP-LINK Multiroom met Mesh technology. Op elke verdieping staat er eentje.

De TP-Link als Access Point en de de Experia V10A als Router. Werkt voorlopig als een zonnetje. Installatie was kinderlijk eenvoudig en die dingen zien er nog mooi uit ook! Op elke verdieping prima internet, ook bij wisseling van verdieping. Heel blij mee.

Dank jullie beiden voor het meedenken. 

Groet,

Tascha