Skip to main content

Hi all

Ik ben nieuw bij KPN en heb een VDSL abonnement afgenomen. Bevalt goed qua latency en shaping & policing op het 10A modem. Browsen voelt “snappier” aan dan bij Ziggo, video streams starten direct bij grote blokken vooruit spoelen etc. Eigenlijk geen klachten tot op heden, maar over één ding ben ik wat minder tevreden.

 

IPv6 werkt goed op de 10A, maar niet als je er een eigen router achter hebt staan. Het lijkt erop dat de 10A in tegenstelling tot de 10 geen prefix delegation ondersteund. Waarbij bij prefix delegation een reeks van IPv6 adressen aan de achterliggende router wordt gegeven, om verder te verwerken.

 

Wie weet hoe ik dit op de roadmap krijg bij KPN? Of kan ik een EB10 via marktplaats kopen en deze testen?

Het klopt dat de V10a (nog) geen IPv6 Prefix Delegation ondersteunt.

Wat voor een tweede router wil je gaan gebruiken? (Merk en type.)

Heb je er ook wel eens aan gedacht om jouw Experia Box te vervangen door een eigen router?


Ik test hardware voor UniFi https://www.ui.com/products/#unifi en nu staat er een UDM (torentje) Omdat hier ook de site controller op draait kan ik niet makkelijk van deze setup afstappen, alle onderliggen de switches en AP’s worden gemanaged via een portal op de UDM.

 

Zover ik weet ondersteund de 10 wel prefix delegation, als ik deze zou aanschaffen wat moet ik dan nog intikken aan WAN login details, username/password? Of is dit alleen voor SIP (ik heb geen telefonie) En logt een modem altijd in op basis van de eigen line id? Lees: kan je elke EB inprikken en krijgen deze zelfstandig configuratie gepushed vanuit de KPN cloud?


Ik test hardware voor UniFi https://www.ui.com/products/#unifi en nu staat er een UDM (torentje) Omdat hier ook de site controller op draait kan ik niet makkelijk van deze setup afstappen, alle onderliggen de switches en AP’s worden gemanaged via een portal op de UDM.

Zelf gebruik ik geen Experia Box meer maar een EdgeRouter Lite 3 (ook Ubiquiti).

Zie "Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box".

 

Zover ik weet ondersteund de 10 wel prefix delegation, als ik deze zou aanschaffen wat moet ik dan nog intikken aan WAN login details, username/password? 

De V10 ondersteunt inderdaad wel netjes IPv6 Prefix Delegation. Je kunt rustig een V10 aanschaffen op marktplaats mits deze maar op een KPN abonnement gebruikt werd.

Je hoeft helemaal niets in te stellen bij het aansluiten.


@Erik_ misschien weet Erik of e.a. op de roadmap staat voor de nabije toekomst?


@Nadia zie jij kans om mijn vraag intern eens bij de juiste teams uit te zetten?


Hoi @Wopper .  Ik heb de vraag aan onze developers gesteld. Ik kan je niet garanderen dat die informatie onthuld wordt. Doorgaans zijn ze niet heel publiek over wat er op een roadmap staat. 

Zodra ik een reactie heb, laat ik het weten.