Skip to main content

Gaat KPN de onderstaande optie van XS4ALL overnemen?

 

oke, helder…. in moet dat denk ik per netwerk (want ik heb op ipv4 meerdere vlans o zaken te scheiden) een prefix-id opgeven? is dat de manier om je ipv6 block op te delen?

Exact, elk vlan heeft dan zijn eigen /64 prefix. Zelf gebruik ik de (v)lan ID's als prefix.


oh en nog even uitvogelen hoe ik mn servers een vast v6 adres ga geven. weet niet of de USG iets van dhcp6 reservering kan doen op basis van Mac.


Je kunt het beste slaac gebruiken voor het toewijzen van IPv6 adressen op jouw (v)lans. Je zorgt er daarbij voor dat je een /64 prefix gebruikt en deze wordt dan aangevuld met het MAC adres van het apparaat.

Overigens krijgen de meeste apparaten naast dat vaste IPv6 adres ook tijdelijke IPv6 adressen die maar korte tijd gebruikt worden om uitgaand te gebruiken bij het "surfen" of Internet.


@wjb moet ik daar iets speciaals voor doen op de USG of op de clients?

en krijgt de client dan altijd hetzelfde v6 adres? want ik wil dan bijvoorbeeld een webserver of mailserver op v6 beschikbaar maken, dan moet dei wel altijd hetzelfde adres hebben.

nu met v4 doe ik dat static


Het mac adres van een apparaat blijft hetzelfde, dus een ipv6 adres via SLAAC blijft ook hetzelfde.

 


@wjb moet ik daar iets speciaals voor doen op de USG of op de clients?

Op de USG zal je IPv6 router advertisement moet inrichten.

Bij de radvd-options worden de IPv6 DNS servers vermeld die je wilt gebruiken.


Hopelijk word dit toch doorgevoerd,

 

Loop nu al maanden te stoeien met een dubbele router.

En ik kan in dit geval de router ook niet vervangen, omdat de “Vervangende” router (UDM Pro) Routed TV niet ondersteund….

Begon al met de levering van de modem van kpn (box 12?) daar kon ik zelf al geen intern ip kiezen.

Dus op internet bij de eerste beste winkel een fritzbox besteld, kpn box aan de kant gegooit, fritzbox in de plaats, dat werkt.

Maargoed, ik zit hier dus met een UDM Pro achter de fritzbox, knoop punt nu kan ik geen VPN instellen op de UDM omdat het ip bij de fritzbox uit komt en de UDM heeft dus alleen een intern ip adres…

Dus ik wilde IP Passthrough gebruiken, om de UDM een eigen ip aan te laten vragen rechtstreeks bij KPN, maar dat werkt niet want mijn abbo heeft maar 1 adres.
Nu kan ik nog mijn eigen services niet van buiten af benaderen zonder risico te lopen. (i.e Port forwarden)

 

KPN ga deze service aub aanbieden.

Extra IP voor wat euros p/m extra!

 

Hopelijk weet @Alex_P hier inmiddels meer van.

 


Maargoed, ik zit hier dus met een UDM Pro achter de fritzbox, knoop punt nu kan ik geen VPN instellen op de UDM omdat het ip bij de fritzbox uit komt en de UDM heeft dus alleen een intern ip adres…

Waarom haal je de FRITZ!Box er niet tussenuit?

Als je ook televisie van KPN het dan kan deze github je wellicht verder helpen.

Overigens zal het je ook niet lukken om een tweede publiek IP adres aan die UDM Pro toe te wijzen.


Dat is wel erg interessant ja.

Moet je zeggen dat ik deze zelf in het aller begin al eens tegen ben gekomen toen ik deze setup aan het inrichten was alleen was deze github toen nog niet zo uitgebreid/duidelijk en durfde ik het eigenlijk niet echt aan, mss toch eens een idee om hier verder in te verdiepen, al zal ik echter wel kabels eerst opnieuw moeten leggen voor telefonie en de tv ontvangers, bedankt voor de tip.