Skip to main content

Hallo,

 

Sinds een tijdje heb ik problemen met gamen en dan met name vanwege de erg hoge upload latency. 

Ik heb een Hussel Internet 100 Mbit/s abonnement dus de snelheden ben ik gewend, maar vanwege de hoge ping kan ik niet fatsoenlijk gamen.

Het moden is opnieuw opgestart en gereset, storingsbronnen zijn uit de weg gehaald maar niks lijkt te werken. 

 

Is er iets aan de kant van KPN wat jullie kunnen doen?

 

Admin: afbeelding verwijderd i.v.m. privacy

Kun je eens pingplotter gebruiken om te zien waar de vertraging zit?

Je kunt het downloaden van https://www.pingplotter.com/download

als alternatief kun je tracert op windows draaien.

Graag even een schermafdruk delen.

Gebruik als doel even een eenvoudige website zoals nos.nl oid.


Is het systeem rechtstreeks bekabeld aangesloten? Niet via WiFi? Of WiFi versterker ofzo?


Dit is op de WiFi gemeten


Aangesloten op UTP

 


duidelijk verhaal, je verliest je ping al op de eerste stap, dus VOOR je modem. Je probleem lijkt thuis te liggen in je wifi?

ik zou starten met IPv6 uit te zetten en te kijken wat er gebeurt.

Welke DNS gebruik je?

 

Ook zie ik dat je heel veel packet loss hebt. er is misschien ook een bedradingsprobleem of een overload op je router.

Bij mij ziet het op wifi zo uit:

 


Bedankt voor het meedenken!

K heb zojuist IPv6 uitgezet, maar hetzelfde probleem met de upload ping. Ook 5Ghz uitgeschakeld maar dat mag ook niet baten.

 

De DNS staat automatisch en pakt nu 195.121.1.34

 

Er is nu slechts een device verbonden, dus overload lijkt me niet het geval. De kabels zal ik ook eens langslopen!

 

K zie wel dat jou pings een stuk lager liggen, maar moet zeggen dat ik niet helemaal weet waar ik moet kijken in het programma😅


Wellicht alles wat draadloos is eens van de stroom/reset?  Er moet iets in je wifi zitten.

elke regel is een device, je signaal gaat over meerdere routers, servers etc naar het doel. De grafiek geeft de tijd (ping) die nodig is voor elke stap.

normaliter moet je buiten je huis in 5-15 ms kunnen zijn, wifi voegt 10ms toe, vast bedraad 5.

 

je hebt toch geen VPN verbinding?

als ik zo nog eens naar je bekabelde grafiek kijk, is die ook slecht, het kan toch ook best aan je router liggen.


Alle aparaten uitgeschakeld en zoveel mogelijk stekkers los gehaald, maar meer van hetzelfde helaas. Hetzelfde doet zich ook voor via de kabel, dus ik vermoed toch dat het niet aan mijn kant ligt. Ook de router al een reset gegeven, maar het mag niet baten. Het is sinds een paar dagen het geval terwijl er hier in huis niks gewijzigd is.

 

Ah check, dat maakt het al wat duidelijker! Thanks.

 

Een VPN gebruik ik nu niet inderdaad


Misschien voor een beter beeld, deze afbeelding is tijdens het laden van de pagina:

 

 


Dit is wat er gebeurd als er vervolgens een upload plaatsvind (en denk ik de reden dat ik lagg veroorzaak in games):

 


die upload ping is wel erg bizar hoog 

maar grote kans dat dat ook kan komen door het apparaat waarop je de verbinding test doen (cpu e.d)

 

 

als voorbeeld een test via een ziggo verbinding als referentiemateriaal

 


Ja, de upload ping is niet om over naar huis te schrijven😅 K heb hier geen rap internet beschikbaar, dus de snelheden ben ik gewend, maar normaal heb ik een prima ping van rond de 50.

 

Aan mn laptop zal het niet liggen verwacht ik, CPU is een Ryzen 7 4800H in een redelijk rappe Lenovo Legion.


die laptop is idd redelijk rap

kan je ergens in het modem de kwaliteit van de verbinding zien, heeft hij veel fec errors oid 


Heb je nog een ander apparaat waarop je ook kunt testen?

Als je ziet dar er 85% packet loss is naar het eerste kpn ip adres, dan is er een verbindingsprobleem. Ethernet kabel of dsl.

 

anders even bellen met kpn nummer en de lijn laten checken.


Hmmm, zojuist contact gehad met KPN. Een uur aan de telefoon gehangen en alle stappen weer doorlopen (ze namen netjes de tijd). Aan hun kant was geen storing oid te zien.

 

Hij heeft ook nog overlegd met een collega maar die wist ook niks meer te bedenken.

Het enige wat ze nog aanraden:

-Firewall settings

-Sneller abonnement (die is hier niet beschikbaar helaas😅)

 


Wat een slechte conclusie zeg! Latency heeft niets te maken met een sneller abbo. 

Dat brengt me wel tot de vraag: welke setup heb je nu: VDSL met een V10? Kun je zelf iets zien aan de statistiek van de dsl lijn?

En dan de vorige vraag: heb je het kunnen testen met een ander apparaat? een telefoon over wifi is in principe al ok om te testen, de verschillen met wat het moet zijn, die zijn groot genoeg om te zien of het hieraan ligt.


Bekabeld werken kan ook de oplossing zijn, gamen doe je nu eenmaal niet draadloos.

 


Bekabeld werken kan ook de oplossing zijn, gamen doe je nu eenmaal niet draadloos.

 

Als je even terugbladert lees/zie  je dat de bedrade aansluiting even slecht is als wifi.


Bekabeld werken kan ook de oplossing zijn, gamen doe je nu eenmaal niet draadloos.

 

Als je even terugbladert lees/zie  je dat de bedrade aansluiting even slecht is als wifi.

Dat zie ik nergens terug, maar dat zal wel aan mij liggen.

 


Ik zie dat die grafieken door admin verwijderd zijn ivm de privacy, dan wordt het inderdaad lastig zoeken.


Wat een slechte conclusie zeg! Latency heeft niets te maken met een sneller abbo. 

Dat brengt me wel tot de vraag: welke setup heb je nu: VDSL met een V10? Kun je zelf iets zien aan de statistiek van de dsl lijn?

En dan de vorige vraag: heb je het kunnen testen met een ander apparaat? een telefoon over wifi is in principe al ok om te testen, de verschillen met wat het moet zijn, die zijn groot genoeg om te zien of het hieraan ligt.

Wel een matige "oplossing" zo inderdaad. Vandaag weer getest en nog hetzelfde geval. Het verbaasde me dat ik niet doorverbonden word met een 2e lijns of dat een netwerkmanager er naar kan kijken of iets dergelijks. Het is gewoon dat de flowchart geen oplossing biedt en dan houd het op schijnbaar.

 

Of het VDSL is of ADSL durf ik niet te zeggen, dat zie ik nergens terug. Maar in ieder geval verbinding over de telefoon kabel met een KPN box 12.

 

K heb de tests ook gedaan op tablet en telefoon en loop dan tegen hetzelfde aan helaas.


Helaas loop ik inderdaad tegen hetzelfde aan op de bedrade verbinding, anders was dat een mooie oplossing geweest.

 

Vandaag weer gebeld en een nieuw modem +4G modem besteld. Wie weet kan dat het probleem verhelpen.


Je kunt in de V12 de lijnparameters inzien, kun je dat scherm eens delen?

 

Wacht even: gebruik jij internet voor buitengebied met 4G? dat zou het direct al verklaren, 4G latency is veeeeel hoger dan via kabel.


4g latency is idd heel erg hoog als dat ook gebruikt wordt


Je kunt in de V12 de lijnparameters inzien, kun je dat scherm eens delen?

 

Wacht even: gebruik jij internet voor buitengebied met 4G? dat zou het direct al verklaren, 4G latency is veeeeel hoger dan via kabel.

 

Momenteel gebruik ik geen 4G modem, maar die heb ik wel besteld in de hoop dat het beter word. Maar zo te horen zal dat tegenvallen🙈 

Het probleem doet zich pas sinds kort voor, terwijl ik daarvoor geen problemen had. In de tussentijd is er niks gewijzigd aan mijn netwerk.

 

Zijn dit de gegevens die je bedoeld?