Skip to main content
Uitspraak ACM per januari 2022 van kracht.
Specificaties FRITZ!Box 5530 GPON
specificaties NOKIA ONT

Volgend jaar wordt de wet op vrije modemkeuze van kracht. Vanaf dat moment moet de aanbieder de lijn passief aanbieden als de eindgebruiker daar om vraagt. Dit betekent dat in theorie die ONT (noodzakelijk voor GPON) niet meer verplicht gesteld kan worden. Als ik naar de technische eigenschappen kijk van zowel de FRITZ!Box 5530 als naar de NOKIA ONT dan lijkt het me dat de 5530 prima in staat is om de functionaliteiten van de ONT over te nemen. Echter moeten hiervoor wel de decodeergegevens aangeleverd worden door de aanbieder van de glasvezelverbinding. KPN Netwerk in dit geval. 

 

Tot op heden heeft echter nog niemand mij kunnen bevestigen dan wel ontkrachten dat ik met ingang van 2022 een FRITZ!Box 5530 direct op de patch kast (dus zonder tussenkomst ONT) kan aansluiten.

 

Is er wellicht iemand op dit forum die hier uitsluitsel over kan geven? Of heeft KPN al een statement naar buiten gebracht naar aanleiding van de wet vrije modemkeuze?

Mijn mening is in ieder geval duidelijk over het verwijderen van een NT bij AON of ONT bij PON: je gaat absoluut geen verschil merken in de performance en het enige wat je eigenlijk doet is inleveren op support.

Ik sluit mij hier volledig bij aan.

Ik ook wat betreft performance, maar als het kan waarom zou je het niet vervangen als het kan.

En niet weer met die zelfde dooddoeners komen.:stuck_out_tongue_winking_eye:

1 echt voordeel, scheelt een stopcontact die je in gebruik hebt, of het minder of meer stroom verbruikt ga ik niet meer over in discussie.

En wat betreft inleveren op support, als je achter die ONT of NT een eigen modem?router gebruikt heb je die support toch al niet meer, dus in mijn ogen ook een dooddoener.

 

@NHendriks ,

Het is zeker wel spectaculair. Delta gaat abonnementen van 8Gbps op XGS-PON aanbieden inderdaad. Maar daar is niet waar XGS-PON het grote verschil maakt voor KPN. Met XGS-PON is er 10 gigabit symmetrisch beschikbaar voor 128 klanten op dezelfde aansluiting in de wijkcentrale. Met GPON is dat 2.5Gbps download en 1.25Gbps upload voor maximaal 64 klanten. Dat is echt een enorm groot verschil. Met XGS-PON zou KPN theoretisch 128 klanten kunnen voorzien van het Hussel 50/50-abonnement inclusief overcapaciteit, met GPON beperkt zich dat tot 36 klanten. Nu gebruikt KPN Wholesale een splitterratio van 1:32 maar dat zou dus kunnen veranderen in de toekomst als de vraag veranderd.

Dit is dus met andere woorden, als er 25 personen een 1 Gb aansluiting afsluiten word je mogelijk geknepen op de lijn, want die splitter kan max 10 Gb aan en krijg je niet waar je voor betaald als er zware gebruikers tussen zitten en moeten we dus gaan lezen dat een abonnement TOT 1 Gb is, net als bij DSL het geval is.:yum:


Ik ook wat betreft performance, maar als het kan waarom zou je het niet vervangen als het kan.

Dan kan ik ook de vraag stellen waarom je het wel zou vervangen als het niet hoeft en het werkelijk niets oplevert anders dan hogere kosten?


Ik ook wat betreft performance, maar als het kan waarom zou je het niet vervangen als het kan.

[..]

1 echt voordeel, scheelt een stopcontact die je in gebruik hebt, of het minder of meer stroom verbruikt ga ik niet meer over in discussie.

Ik zou het niet doen vanwege de kosten en het risico. Tuurlijk, er zijn redenen genoeg om een eigen glas-apparatuur aan te sluiten en die zullen voor iedereen anders zijn. Stroomverbruik van zo'n SFP-ONT zal uiteraard lager zijn maar ik vraag me altijd af of die enkele watts besparing opwegen tegen de kosten van zo'n ONT.


Ik ook wat betreft performance, maar als het kan waarom zou je het niet vervangen als het kan.

Dan kan ik ook de vraag stellen waarom je het wel zou vervangen als het niet hoeft en het werkelijk niets oplevert anders dan hogere kosten?

Nou 1 antwoord mogelijk, Het modem is nu in de aanbieding en net zo duur als de gewone en omdat ik een vrij stopcontact nodig heb voor mijn oplaadbare zaklamp die ik in de meterkast heb hangen.


Het modem is nu in de aanbieding en net zo duur als de gewone ...

Moet je nog wel even een losse FRITZ!SFP XGS-PON kopen want die wordt niet meegeleverd.

Bron

 

... en omdat ik een vrij stopcontact nodig heb voor mijn oplaadbare zaklamp die ik in de meterkast heb hangen.

 


Ach ja weer die discussie direct op glas 😔

Wat betreft support 

Dat heb je met een eigen modem/router al niet 

Ik heb zelf netjes de NT en de box 12 in een doosje liggen in de meterkast NT met stofdop uiteraard 

Voor mij is een meeting op de glasvezel een punt dat ik deze in de gaten kan houden 

Zonder NT heb ik wat minder kabels en dat vindt ik er wat netter uit zien 

Het verschil met de 7590 en 5490 is een aanzienlijk minder stroom verbruik 

Op naar de 5590 wat eind vorig jaar uit zal komen 😢 helaas nog niet op de markt 

Waarom zou je er iets extra's tussen stoppen als het niet hoeft 

Ik had de 5490 toch liggen 

Net als de 7590 en de 7581 

@NHendriks mijn waardes liggen op het randje dus? 

 


 

@NHendriks mijn waardes liggen op het randje dus? 

Jep, geen idee of dat komt door een vuile connector in de centrale of dat er iets anders aan de hand is. Met dergelijke demping moet het echter perfect kunnen functioneren.

 

Voor mij is een meeting op de glasvezel een punt dat ik deze in de gaten kan houden 

Mwah, als alles eenmaal is aangesloten zal die demping niet echt veranderen, enkel micro scheurtjes in de glasvezel die hiervoor zouden kunnen zorgen.

 


@NHendriks

Ik merk op de tv vip5202 wat drops 

Net of er wat beelden ontbreken 

Ik heb er zelf niet zoveel verstand van jij als monteur wel zo, n tv stream in niet eens 10mbit 

Netflix is wel vloeiend maar die bufferen eerst 

Dit is wat ik meet in de netgear 

 


@NHendriks

Ik merk op de tv vip5202 wat drops 

Net of er wat beelden ontbreken 

Ik heb er zelf niet zoveel verstand van jij als monteur wel zo, n tv stream in niet eens 10mbit 

Netflix is wel vloeiend maar die bufferen eerst 

Dit is wat ik meet in de netgear 

Snelheid is vaak niet de oorzaker van dergelijke problemen, packet loss wel. Ik verwacht niet dat de demping hier een probleem is. De kans dat dit door eigen apparatuur zoals een Netgear komt is altijd aanwezig maar dat is niet met zekerheid te zeggen, mede ook omdat ik het apparaat niet ken en daarom het eigen apparaat maar ‘de schuld’ geven is natuurlijk erg makkelijk.


Zijn er plannen in de nabije toekomst om AON om te zetten naar XGS-PON? Of speelt daar het “probleem΅ m.b.t. de snelheid helemaal niet?


@NHendriks

Ik merk op de tv vip5202 wat drops 

Net of er wat beelden ontbreken 

Ik heb er zelf niet zoveel verstand van jij als monteur wel zo, n tv stream in niet eens 10mbit 

Netflix is wel vloeiend maar die bufferen eerst 

Dit is wat ik meet in de netgear 

Snelheid is vaak niet de oorzaker van dergelijke problemen, packet loss wel. Ik verwacht niet dat de demping hier een probleem is. De kans dat dit door eigen apparatuur zoals een Netgear komt is altijd aanwezig maar dat is niet met zekerheid te zeggen, mede ook omdat ik het apparaat niet ken en daarom het eigen apparaat maar ‘de schuld’ geven is natuurlijk erg makkelijk.

Dat lijkt mij raar dat het door die netgear zal komen 

Heb altijd het zo gehad vanaf de r7000 af met v10 

De 2x vip5202 zijn direct op de fritzbox aangesloten (hangen dus los van het netwerk) 

Probleem is begonnen toen de glasdraad letterlijk uit de strond is gehaald 

(glasvezel door drukriool) buitengebied Rijssen 

Enige wat ik nog kan bedenken is de tp-link omada 

Maar dat lijkt mij ook onwaarschijnlijk 

Omdat dit weer achter de netgear r9000 zit 

De fritzbox 5490 gebruik ik alleen voor itv en telefoon en dmz naar de r9000 waar alles achter zit 

 


Zijn er plannen in de nabije toekomst om AON om te zetten naar XGS-PON? Of speelt daar het “probleem΅ m.b.t. de snelheid helemaal niet?

Nog niks concreets over bekend maar het lijkt mij niet onvoorstelbaar dat het AON-netwerk op termijn omgezet wordt naar een PON-netwerk. Het ‘probleem’ met de capaciteit is daar nu niet aanwezig, nu zou er een extra uplink op een DSLAM aangesloten kunnen worden and that's it. In verband met de kosten van AON-apparatuur verwacht ik ook niet dat dit netwerk een upgrade krijgt naar bijvoorbeeld 2.5Gbps of 10Gbps als de tijd zo ver is dat dergelijke abonnementen aangeboden worden omdat we met zijn allen meer en meer data gaan verbruiken. PON is wat dat betreft wat gemakkelijker te upgraden, vooral als er op verschillende lichtgolflengtes gewerkt wordt, zo bestaan GPON en XGS-PON nu ook naast elkaar. Als de huidige vorm van netwerkopbouw (PON MVP2) zo door gaat gaan we naar een netwerk toe waar iedere woning is aangesloten op een splitterkaart. Het is dan enkel de nieuwe technologie toevoegen aan die splitter en de upgrade is voor iedere woning uit te voeren zonder dat er een monteur eerst de infrastructuur in moet. Met AON>PON zal dat er natuurlijk heel anders uit gaan zien en daar kunnen we enkel over speculeren.


Dat lijkt mij raar dat het door die netgear zal komen 

Heb altijd het zo gehad vanaf de r7000 af met v10 

De 2x vip5202 zijn direct op de fritzbox aangesloten (hangen dus los van het netwerk) 

Probleem is begonnen toen de glasdraad letterlijk uit de strond is gehaald 

(glasvezel door drukriool) buitengebied Rijssen 

Enige wat ik nog kan bedenken is de tp-link omada 

Maar dat lijkt mij ook onwaarschijnlijk 

Omdat dit weer achter de netgear r9000 zit 

De fritzbox 5490 gebruik ik alleen voor itv en telefoon en dmz naar de r9000 waar alles achter zit 

Daarom geef ik ook de eigen apparatuur niet de schuld omdat dat erg makkelijk zou zijn en ik verder geen ervaring heb met zo'n 5490 of R7000. Als het probleem zich al voordoet sinds dat het glasnetwerk opnieuw is aangelegd dan zou dat natuurlijk een oorzaak kunnen hebben. Je kan altijd de klantenservice bellen, die kunnen de tv-stream doorkijken en zien of er hier iets mis gaat.


Zijn er plannen in de nabije toekomst om AON om te zetten naar XGS-PON? Of speelt daar het “probleem΅ m.b.t. de snelheid helemaal niet?

Nog niks concreets over bekend maar het lijkt mij niet onvoorstelbaar dat het AON-netwerk op termijn omgezet wordt naar een PON-netwerk. Het ‘probleem’ met de capaciteit is daar nu niet aanwezig, nu zou er een extra uplink op een DSLAM aangesloten kunnen worden and that's it. In verband met de kosten van AON-apparatuur verwacht ik ook niet dat dit netwerk een upgrade krijgt naar bijvoorbeeld 2.5Gbps of 10Gbps als de tijd zo ver is dat dergelijke abonnementen aangeboden worden omdat we met zijn allen meer en meer data gaan verbruiken. PON is wat dat betreft wat gemakkelijker te upgraden, vooral als er op verschillende lichtgolflengtes gewerkt wordt, zo bestaan GPON en XGS-PON nu ook naast elkaar. Als de huidige vorm van netwerkopbouw (PON MVP2) zo door gaat gaan we naar een netwerk toe waar iedere woning is aangesloten op een splitterkaart. Het is dan enkel de nieuwe technologie toevoegen aan die splitter en de upgrade is voor iedere woning uit te voeren zonder dat er een monteur eerst de infrastructuur in moet. Met AON>PON zal dat er natuurlijk heel anders uit gaan zien en daar kunnen we enkel over speculeren.

Voorlopig is het dus nog niet aan de orde begrijp. Mocht in ik de (veree?) toekomst tekort hebben aan 1Gbit dan kan ik nog altijd overstappen naar de partij die hier GPON heeft liggen. Maar ik geloof niet dat het de komende jaren zover komt.


Nu gebruikt KPN Wholesale een splitterratio van 1:32 

Dus wordt de beschikbare bandbreedte tussen de woning en de centrale gedeeld door maximaal 32 abonnementen. Bij GPON wordt de 2,5Gbps dus gedeeld door maximaal 32 personen en bij XGS-PON is het 10Gbps dat gedeeld wordt.

Bij AON is er geen sprake van het delen van bandbreedte tussen woning en centrale.

Uiteraard wordt de bandbreedte tussen de centrale en de backbone in beide situaties wel gedeeld.


@NHendriks

Ik ga eerst de tp-link omada de 6 accesspoints verwijderen om dit uit te sluiten 

En de wifi weer via de netgear r9000 laten lopen 

En de experia wifi weer in de kelder neer zetten 

Zoals ik het had 

Blijf maar aan modderen 

Misschien ook nog de tp-link 24p switch vervangen door de oude netgear 

Nogmaal blijf ik het appart vinden omdat de VIP5202 direct achter de fritzbox zit 

Zal komende week eens een video plaatsen 

Als ik kijk naar dat telsel reclame programma 

Wat een hakker beeld (als voorbeeld) op de VIP5202 


Nu gebruikt KPN Wholesale een splitterratio van 1:32 

Dus wordt de beschikbare bandbreedte tussen de woning en de centrale gedeeld door maximaal 32 abonnementen. Bij GPON wordt de 2,5Gbps dus gedeeld door maximaal 32 personen en bij XGS-PON is het 10Gbps dat gedeeld wordt.

Bij AON is er geen sprake van het delen van bandbreedte tussen woning en centrale.

Uiteraard wordt de bandbreedte tussen de centrale en de backbone in beide situaties wel gedeeld.

Ja deels wel maar dat kan ook veranderen en ik denk dat dat ook zal gebeuren in de toekomst 

En dan zit de splitter gewoon in de pop (wijkkast) 

Bij t-mobile gebeurd dat al 


Voorlopig is het dus nog niet aan de orde begrijp. Mocht in ik de (veree?) toekomst tekort hebben aan 1Gbit dan kan ik nog altijd overstappen naar de partij die hier GPON heeft liggen. Maar ik geloof niet dat het de komende jaren zover komt.

Voorlopig inderdaad niet. Zoals ik het nu verwacht wordt de glasvezeluitrol in het land eerst afgerond en zal er daarna gestaag ombouw naar PON plaatsvinden. Denk dat we dan al lang bij 25G-PON of zelfs 50G-PON aanbeland zijn.

Voorlopig denk ik ook niet dat een gemiddeld huishouden aan één gigabit bandbreedte onvoldoende heeft, maar kijkend naar hoe we in iets meer dan 20 jaar van 56Kbps naar de huidige standaarden gegroeid zijn. Het is maar afwachten hoe ons internetverbruik er over 20 jaar uit gaat zien.

 

Dit is dus met andere woorden, als er 25 personen een 1 Gb aansluiting afsluiten word je mogelijk geknepen op de lijn, want die splitter kan max 10 Gb aan en krijg je niet waar je voor betaald als er zware gebruikers tussen zitten en moeten we dus gaan lezen dat een abonnement TOT 1 Gb is, net als bij DSL het geval is.:yum:

Dit stukje had ik even gemist. Allereerst is het niet de splitter die begrenst maar de SFP. De splitter is een passief apparaat waarbij er van één vezel 32 vezels gemaakt worden. Bij AON is hetzelfde al het geval maar dan actief gesplitst in plaats van passief zoals met PON. Een PoP heeft voldoende uplink maar geen 512Gbps per DSLAM (er kunnen maximaal 512 klanten op één AON DSLAM). In de praktijk zul je echter altijd wel die gigabit kunnen krijgen want vrijwel niemand zal non-stop die volle gigabit gaan gebruiken. Als er meerdere grootgebruikers tussen zitten dan worden die verspreid over verschillende poorten om zo de lading te verdelen over de verschillende PON-SFP's. Uiteindelijk is de uplink van de OLT de grootste beperkende factor natuurlijk.

 

Ja deels wel maar dat kan ook veranderen en ik denk dat dat ook zal gebeuren in de toekomst 

En dan zit de splitter gewoon in de pop (wijkkast) 

Bij t-mobile gebeurd dat al 

Bij KPN ook hoor, hier in Nijmegen staan minstens vijf PoPs waar vanaf het begin met PON gewerkt wordt en waar de splitters in de PoP hangen. Wij noemen dat PON MVP1. Bij PON MVP2 heb je nog maar één ‘grote’ PoP en de passieve kasten op straat. Hier in de grote centrale in Nijmegen-Centrum zijn ze zelfs de inpandige PoP aan het uitbreiden om naast het bestaande PON MVP1-netwerk van Bottendaal ook het PON MVP2-netwerk voor het centrum te voeden.


Nu gebruikt KPN Wholesale een splitterratio van 1:32 

Dus wordt de beschikbare bandbreedte tussen de woning en de centrale gedeeld door maximaal 32 abonnementen. Bij GPON wordt de 2,5Gbps dus gedeeld door maximaal 32 personen en bij XGS-PON is het 10Gbps dat gedeeld wordt.

Bij AON is er geen sprake van het delen van bandbreedte tussen woning en centrale.

Uiteraard wordt de bandbreedte tussen de centrale en de backbone in beide situaties wel gedeeld.

Ja deels wel maar dat kan ook veranderen en ik denk dat dat ook zal gebeuren in de toekomst 

En dan zit de splitter gewoon in de pop (wijkkast) 

Bij t-mobile gebeurd dat al 

Snap ik, maar ik geef alleen even wat extra uitleg over het verschil tussen AON en PON om zo wat nuance aan te brengen in de genoemde snelheden. Als ik 1Gbps niet hoef te delen (AON) en een PON abonnee 10Gbps moet delen met 31 anderen van weet ik wel waar mijn voorkeur naar uitgaat. Dat de capaciteit tussen centrale en backbone zowel bij AON als bij PON gedeeld wordt moge duidelijk zijn.


Snap ik, maar ik geef alleen even wat extra uitleg over het verschil tussen AON en PON om zo wat nuance aan te brengen in de genoemde snelheden. Als ik 1Gbps niet hoef te delen (AON) en een PON abonnee 10Gbps moet delen met 31 anderen van weet ik wel waar mijn voorkeur naar uitgaat.

Maar ook bij AON deel je die snelheid gewoon. AON is in dat opzicht echt niet anders dan PON. Het enige verschil is dat het ene actief gesplitst wordt en de ander passief. Uiteindelijk is het de uplink die de grens bepaald. Volgens mij is dat nu ook 40Gbps per AON-PoP dus in de praktijk is het verschil op dat vlak verwaarloosbaar. Bij de traditionele AON-P2P netwerk zitten er overigens wel een stuk minder huizen aangesloten per PoP. Ik dacht maximaal rond de 1250, maar in de praktijk minder. Hier in de omgeving staan er bijvoorbeeld al twee PoPs voor dezelfde wijk. Met PON-P2P zie je dat er nog maar één PoP per stadsdeel nodig is. Met PON-P2MP nog maar een zeer klein aantal PoPs per stad.


@wjb

Ik heb ook liever AON 

Zodat ik een directe glasverbinding heb 

Naar de sfp module in pop 

Maar ik ben bang dat het in de toekomst veranderd 

Ik wil mijn fritzbox 5490 fiber nog vervangen voor de 5590 (als deze uit komt) 

En met pon wordt dat lastig (met aanmelden) 

 

 


Maar ik ben bang dat het in de toekomst veranderd 

Dat zal waarschijnlijk nog lange tijd op zich laten wachten.

Ja, als de apparatuur in de PoP vervangen moet worden dan zal dat vast en zeker impliceren dat AON in PON omgezet wordt maar ik verwacht niet dat dit in de komende paar jaar al zal gaan spelen. Voor nu ligt de focus veel meer op het verglazen van nieuwe gebieden en niet op het "upgraden" van bestaande gebieden.


Maar ik ben bang dat het in de toekomst veranderd 

Dat zal waarschijnlijk nog lange tijd op zich laten wachten.

Ja, als de apparatuur in de PoP vervangen moet worden dan zal.dat vast en zeker impliceren dat AON in PON omgezet wordt maar ik verwacht niet dat dit in de komende paar jaar al zal gaan spelen. Voor nu ligt de focus veel meer op het verglazen van nieuwe gebieden en niet op het "upgraden" van bestaande gebieden.

Ik hoop dat je gelijk hebt 🍻


Maar ik ben bang dat het in de toekomst veranderd 

Dat zal waarschijnlijk nog lange tijd op zich laten wachten.

Ja, als de apparatuur in de PoP vervangen moet worden dan zal.dat vast en zeker impliceren dat AON in PON omgezet wordt maar ik verwacht niet dat dit in de komende paar jaar al zal gaan spelen. Voor nu ligt de focus veel meer op het verglazen van nieuwe gebieden en niet op het "upgraden" van bestaande gebieden.

Dit verwacht ik ook. Het is namelijk een mega-operatie om dat uit te voeren, ook alle NT's bij klanten moeten dan namelijk vervangen worden. Mijn gevoel zegt dat KPN eerst verder verglaasd en zodra dat project zijn einde nadert dat er dan doorgegaan wordt met het omzetten van AON naar PON. Denk toch wel dat we dan minstens tien jaar verder zijn.


Maar ik ben bang dat het in de toekomst veranderd 

Dat zal waarschijnlijk nog lange tijd op zich laten wachten.

Ja, als de apparatuur in de PoP vervangen moet worden dan zal.dat vast en zeker impliceren dat AON in PON omgezet wordt maar ik verwacht niet dat dit in de komende paar jaar al zal gaan spelen. Voor nu ligt de focus veel meer op het verglazen van nieuwe gebieden en niet op het "upgraden" van bestaande gebieden.

Dit verwacht ik ook. Het is namelijk een mega-operatie om dat uit te voeren, ook alle NT's bij klanten moeten dan namelijk vervangen worden. Mijn gevoel zegt dat KPN eerst verder verglaasd en zodra dat project zijn einde nadert dat er dan doorgegaan wordt met het omzetten van AON naar PON. Denk toch wel dat we dan minstens tien jaar verder zijn.

Gelukkig kan ik mooi voor de fritzbox 5590 gaan 👍