Skip to main content

Hallo

mijn netwerkverbinding valt dagelijks geregeld weg. Ik heb een glasvezel basis aansluiting met 1 tv, Fritzl box en Fritz repeater. Ons huishouden telt slechts 2 personen elk met smartphone/iPad. De symptomen zijn:

TV beeld blijft soms staan en geluid gaat door. Ook TV beeld stopt en de helft is soms maar opgebouwd de andere helft grijs, en geluid stopt. Dat gebeurt vrijwel elke avond wel 1 keer. Als er sport is op 35 laatstbij Australische Open veel vaker. Misschien door meer TV uren bewerkbaar.

Internet: Er zijn websites waar ik ingelogd sta die constateren dat mijn verbinding weg is en die me gelukkig automatisch opnieuw verbinden. Elke maand heb ik op 1e woensdag avond een Teams vergadering en daar valt mijn verbinding vaak weg. Afgelopen woensdag 01-02-23 heb ik in een uur tijd VIJF KEER mijn verbinding verloren en lukte hetzelfde niet de laatste keer om weer in te loggen. Vorige maand was dit ook een of twee keer.

Het event.log van de Fritz box laat geen bijzonderheden zien, ook geen verbindingsverlies en opnieuw aanmelden of opstarten. De signaal drie lampjes op de repeater staan gewoon aan. Mesh is niet  geactiveerd.

Woensdag was Ernies aan de hand volgens allestoringen.nl

vanochtend heb ik online de verbinding laten controleren op de site en die was goed.

Kan iemand van KPN hiernaar kijken en dit oplossen. Dit abonnement (xs4all) heb ik al sinds 2018 en deze interrupties kwamen vroeger nooit voor. Het is iets van de laatste maanden.

 

Als de internetverbinding wegvalt dan staat het log van de Fritzbox vol meldingen over ip adressen, dns servers etc. Als dat er niet in zit, dan valt ofwel de hele fritzbox van de stroom (en dan moet je een herstart zien) of er zit iets achter de FB die een storing geeft. 

 

Dus iets meer info is handig, zijn er notaire netwerkverstoorders ? zoals switches of powerline? zijn de onderbrekingen bekabeld of wifi of beide?

 


Hoi @Ontevreden4all, welkom hier. 

Een wegvallende verbinding dus. Dat is wel knap irritant. Helaas heb je de oorzaak nog niet kunnen vinden. 

Vaak is de eerste stap om het glasvezelkastje eens voor minimaal 2 minuten van het stroom te halen zodat deze goed opnieuw kan opstarten. 

Blijft het daarna voorkomen, dan zit het waarschijnlijk in het netwerk omdat je in de loggingen niets kan vinden. 

Heb je daar nog meer apparaten inzitten zoals EAZ1964 ook vraagt?


Beste Bart_Z en anderen

Om te beginnen alvast bedankt voor jullie reacties.

Jullie vraag naar mijn configuratie:

Fritz.Box 5490BX provider XS4ALL FTTH Filter connected since 28.03.2022. 1000 Mbit/s up+down

Guest access staat uit en Smart home hebben we ook niet. NAS functie wordt niet gebruikt.

Aan de fritz.box bekabeld aangesloten: Arris VIP 2952 V2 t.b.v. de LG40UB800V televisie - ook bekabeld

Op dezelfde verdieping Google Chromecast apparaat. Nauwelijks gebruikt want geen succes.

Op de eerste verdieping Fritz!WLAN Repeater 1750E ook met Fritz.OS 07.29 (is uptodate)

Lenovo E570 Notebook op ca 70cm van de Repeater

Epson XP-445 inkjet printer via WiFi en vast aan de Notebook

In huis zijn 2 iPads, 1 iPhone-11 en 1 Samsung Android telefoon

Het lijkt een waslijst m,aar is natuurlijk niks bijzonders. Tijdens de Teams verbinding vanaf de Notebook en dus via WiFi en WLAN repeater werd alleen de TV gebruikt. Tijdens de TV storingen was er geen ander gebruik dan eventueel een telefoon of iPad die de mail ophaalt.

 

De logfile in de Fritz.box is bija 1 jaar oud / actief en werd op 28.03.2022 vanuit het netwerk om 07:07 gestart met de mededeling: fibre optic connection is interrupted. Gevolgd door normale opstart en:

Servide Provider succesfully transmitted settings to this device (normaal?) en een set nieuwe IPv6 prefix.

 

Het enige opvallende in de logfile is herhaald voorkomende boodschap:

RADAR was detected on channel 116 frequency 5580Ghz; channel switches automattically because of higher-priority user.

soms ook frekwentie 5620 of 5640. En dat terwijl wij in de bebouwde kom en zeker enkele kilomoters van de IJssel af wonen. Deze gebeurtenis speelt geen rol bij de Teams meeting want op die datum staat er boodschap. Gemiddeld is dit 3x per maand (28 events in 9 maanden) maar afstanden van 3 en 6 dagen komen ook voor.

 

De laatste dagen loopt het vrij goed. 1x de boodschap geen internet op de PC en 1x een hikje in de TV.

Ik heb de logfile veilig gesteld en ga nu na verzending van deze bijdrage zoals gevraagd de voeding van het glasvezelkastje enkele minuten onderbreken.

 

Ondertussen hoop ik op verstandige woorden vanuit het forum of meld me als het weer heftig wordt.

 


Dank voor je uitgebreide info, daar kan ik in elk geval wat mee. Nog geen oorzaak, maar we kunnen misschien wel wat reduceren en zo verder komen.

  • de internetverbinding valt niet weg, anders had je dezelfde meldingen gehad als op 28/03/2022.
  • Het is wel mooi dat de fritzbox zo lang online is, dat ziet er echt stabiel uit. Toch zou ik die een keer opnieuw opstarten, voor de zekerheid. Welke box is het, en welke firmware staat erop? Is er een nieuwe? Dat verwacht ik eigenlijk niet omdat deze router EOL is met laatste firmware 7.29 uit 2021.
  • Als je het aan/uit zetten, kun je dat direct combineren met het glasvezelpunt. Beide uit, dan eerst de glasmodem weer op spanning en daarna de fritzbox. 
  • Als je last van radar hebt op de wifi5 kun je de router en accepoints vast instellen op kanaal 38 of 40, dat ligt buiten het radarfrequentiegebied. Maar je geeft al aan dat dit niet het probleem is.
  • Heb je nog switches in de bekabelling zitten? 
  • Is het beter als je de chromecast even ontkoppelt.
  • zit je overal op 1Gbps? Je kunt dat checken in de mesh en netwerkoverview van de router.
  • Ik zou als alles verder ok is, ivm de ouderdom van de router anders toch met xs4all helpdesk contact nemen en een nieuwe router verzoeken. Teams is vaak een flinke belasting en als de router hakkelt met de warmte oid kan dat een probleem zijn.