Skip to main content

de eerste vraag is moet ik ipv6 aan zetten of uit laten

omdat kpn ook ipv6 gebruikt

en de 2e vraag moet ik LISP ondersteuning actief zetten

een speurtocht via google kom ik er niet echt

met de handleiding ook niet

 

Als IPv6 nu in het KPN profile in de FB7590 uit staat, zou ik het uit laten staan. Of je moet daadwerkelijk met native IPv6-only aan de slag willen, b.v. dat in in je thuisnetwerk apparaten hebt/programmeert die globale routeerbare en dus publieke IPv6 adressen hebben, maar dan had je de vraag niet gesteld denk ik.

Daaruit volgend, als je IPv6 uitzet, heb je alleen IPv4 en dus 1 publiek globaal routeerbaar IPv4 adres (bij jouw KPN abo ga ik even van uit, geen oud XS4ALL abo). Daarbij is het een end-point, dus valt er eigenlijk niks wezenlijks te routeren, alleen NAT en private directe adressering. LISP is dan ook n.v.t. als ik het zo zie.


Als ik zo op internet kijk is ipv6 iets sneller 

Maar advies uit laten dus 

 


Als ik zo op internet kijk is ipv6 iets sneller 

Dan moet er ook bij staan waarom dat is, anders is het gewoon een loze bewering. Grote kans is dat mensen dat merken/zeggen omdat wellicht een aansluiting op IPv6 bij een provider dan op veel nieuwere en recentere apparatuur werkt. En diezelfde apparatuur kan IPv4 dan net zo snel afhandelen.

Meer voor de hand liggend is dat die mensen die dat merken/zeggen bij hun provider op Dual-Stack lite zitten, d.w.z. native IPv6 en IPv4 via (CG)NAT. KPN op jouw locatie zal volledig Dual-Stack bieden. Wat niet wil zeggen dat IPv6 en IPv4 over andere apparatuur gaan. Je kan de hele IPv4 adressering binnen/transparant via IPv6 afhandelen. In mobile (zie topic over IPv6 voor mobile) is tegenwoordig als keuze de kern allang IPv6 en wordt IPv4 daarin als 32-bit binnen de 128-bit space gemapt.

Probleem is gewoon dat veel (oudere) spullen bij mensen thuis eigenlijk alleen goed werken en getest zijn met IPv4. En b.v. een commercieele site als nu.nl die moet leven van reclame kan geen IPv6, zal hun alleen maar extra problemen opleveren denk ik.


En dan weet ik eigenlijk nog niet wat het nut heeft om het weer aan te zetten (staat volgens mij aan af fabriek) 

Ipv6 en wat lisp in houdt geen idee 

@wjb heb jij hier een uitleg voor

 


IPv6 zou ik aan zetten.

LISP heeft geen nut om aan te zetten.


Graag een uitleg waarom ipv6 aan moet 

Waarom het beter zou zijn? 


 


Welke moet ik dan selecteren 

 


Het moet niet aan maar sites die alleen IPv6 zijn kan je anders niet benaderen.

 


Bedankt wjb aangezet maar welke kan ik het beste selecteren 


Ik heb hem zo staan

En dan MTU op 1500


En dan weet ik eigenlijk nog niet wat het nut heeft om het weer aan te zetten (staat volgens mij aan af fabriek) 

Mijn insteek is, als provider KPN als instelling IPv6 uit heeft staan en je weet zelf persoonlijk niet wat iets betekent of voor nut heeft, je het beste zo kan laten. Maar volgens mij heb je het gevoel dat je misschien iets te kort komt, dus dan zul je instellingen moeten veranderen en dan zien hoe het uitpakt. Een ander weet niet in detail wat jij met internet doet.

Voor zover ik mij herinnner wat betreft mijn voormalige FritzBoxen, komt de instelling die MennoG78 laat zien er op neer dat de FritzBox bij voorkeur sessies over IPv6 doet. Bij enig gebrek aan IPv6 funtionaliteit voor een website o.i.d. zal het alsnog gewoon IPv4 zijn. Maar dat zou je met wireshark moeten bekijken hoe dat daadwerkelijk gaat, echter bij provider KPN met een FritzBox niet mogelijk.


geen idee

ik heb de instelling van menno er gisteren ingezet

en de fritzbox geeft groen bij ipv6 en staat verbonden bij

en de ipv6 adresjes van open dns er ingeklopt

werkt wel en vooral dat @wjb aan geeft dat sites niet bereikbaar kunnen zijn als je geen ipv6 gebruikt

en dit zal in de toekomst vaker voor komen (denk ik)


Mijn insteek is, als provider KPN als instelling IPv6 uit heeft staan en je weet zelf persoonlijk niet wat iets betekent of voor nut heeft, je het beste zo kan laten.

Maar KPN heeft de instelling voor IPv6 helemaal niet uit staan.

Ja, op de V10a is IPv6 tijdelijk uit gezet omdat er een behoorlijk veiligheidslek was aangezien alle apparaten op het LAN vanaf Internet benaderbaar waren. 


en ik ben verbonden met ipv6 nu

“2620:119:53::53 (momenteel gebruikt voor standaard aanvragen)”

 


“2620:119:53::53 (momenteel gebruikt voor standaard aanvragen)”

Dat is het IPv6 adres van OpenDNS.

Zelf gebruik ik de IPv6 DNS servers van CloudFlare, de snelste DNS server.


klopt wjb ik gebruik opendns omdat ik spam / fishing kan blokkeren via de r9000 router

als ik trouwens ipv6 test doe heb ik geen verbinding daar mee

https://ipv6-test.com/

 


Heb je op jouw R9000 ook IPv6 prefix-delegation ingesteld staan want anders zal je achter jouw R9000 inderdaad geen IPv6 adressen hebben.


geen idee

ik heb de instelling van menno er gisteren ingezet

en de fritzbox geeft groen bij ipv6 en staat verbonden bij

en de ipv6 adresjes van open dns er ingeklopt

werkt wel en vooral dat @wjb aan geeft dat sites niet bereikbaar kunnen zijn als je geen ipv6 gebruikt

en dit zal in de toekomst vaker voor komen (denk ik)

kijk maar eens op https://ungleich.ch/en-us/cms/blog/2019/02/05/list-of-ipv6-only-services/ of zoek ander sites wat je nu e.v.t. mist


“2620:119:53::53 (momenteel gebruikt voor standaard aanvragen)”

Dat is het IPv6 adres van OpenDNS.

Zelf gebruik ik de IPv6 DNS servers van CloudFlare, de snelste DNS server.

@wjb kan je met Cloudflare dns servers ook je IPTV updaten of had ik dat mis dat het niet kan?

 


Mijn insteek is, als provider KPN als instelling IPv6 uit heeft staan en je weet zelf persoonlijk niet wat iets betekent of voor nut heeft, je het beste zo kan laten.

Maar KPN heeft de instelling voor IPv6 helemaal niet uit staan.

Eerste regel las ik ‘uit laten’, maar ik bedenk nu dat dat dan door eerdere persoonlijke actie van peter-keetfm zelf komt. En dat ie dus niet het KPN profiel wat de FritzBoxen tegenwoordig hebben heeft gekozen.

 


@tmoesel 

ik heb de fritzbox gewoon kpn glasvezel gekozen

en gebruik ook huistelefoon op deze fritzbox

 


@tmoesel

ik heb de fritzbox gewoon kpn glasvezel gekozen

Je hebt nog een andere router erachter, dat zal nu zo lezend de reden van het wel/niet IPv6 zijn denk ik.


Mijn insteek is, als provider KPN als instelling IPv6 uit heeft staan en je weet zelf persoonlijk niet wat iets betekent of voor nut heeft, je het beste zo kan laten.

Maar KPN heeft de instelling voor IPv6 helemaal niet uit staan.

Eerste regel las ik ‘uit laten’, maar ik bedenk nu dat dat dan door eerdere persoonlijke actie van peter-keetfm zelf komt. En dat ie dus niet het KPN profiel wat de FritzBoxen tegenwoordig hebben heeft gekozen.

Wie zegt dat dat door een eerdere persoonlijke actie vsn @peter-keetfm komt.

KPN laat de configuratie van een FRITZ!Box zoveel mogelijk over aan de abonnee en daar valt IPv6 ook onder.


@tmoesel

ik heb de fritzbox gewoon kpn glasvezel gekozen

Je hebt nog een andere router erachter, dat zal nu zo lezend de reden van het wel/niet IPv6 zijn denk ik.


even de laptop op de wifi van de fritzbox gehad nog geen ipv6 via de test link


Reageer