Skip to main content

Sinds een week zit er een aansluitpunt voor glasvezel midden op de muur onder het raam van onze woonkamer. Pal in het zicht. En er kan daar echt geen kastje of schilderijtje voor 🙂. Binnenkort komt de KPN monteur mijn glasvezelaansluitpunt klaar maken. Nu zie ik overal foto's van twee lelijke kastjes naast elkaar (zie voorbeeld). Krijgen wij ook twee van die lelijke kastjes? Of bestaat er ook een variant dat er maar één (klein..) kastje aan de muur komt? Ik weet dat T-Mobile in elk geval maar één kastje heeft (onze kinderen hebben die). Voor de goede orde: ik bedoel niet de Experiabox. Die ga ik sowieso met een CAT6-kabel naar een andere plek verleggen. 

 

@Matthijs55   Was u er niet bij dan, toen dat glasvezelpunt werd afgemonteerd in uw woonkamer ?

Dat afmonteren gebeurd altijd in overleg met de bewoner, dus als u dat punt ergens anders had willen hebben, lijkt het me stug dat die monteur(s) dat niet voor u hebben geregeld.

Ik neem aan dat u deze bedoeld (Gpon):

 

Die komt inderdaad in de buurt van uw glasvezelaansluitpunt ( FTU).


Als je met ‘afmonteren’ het aanbrengen van het aansluitpunt (met een kabel door de muur) bedoelt: ja, daar was ik bij maar die plek kon volgens de monteur echt niet anders. Dus dat moest dan maar. 

Saillant detail: er loopt aan de buitenkant van ons huis een ijzeren buis van Ziggo waardoor de glasvezel wél op een andere plek zou zijn geland. Maar die mocht de monteur niet gebruiken van zijn baas..


Wil je zeggen dat de glasvezel niet naar de kruipruimte gelegd kon worden zodat deze dan eenvoudig in de meterkast naar boven gestoken kon worden?


@Matthijs55  Dan heeft u een  of meerdere monteurs gehad die, laat ik het voorzichtig zeggen, hun dag niet hadden. Vandaag is er bij een familielid van mij ook de glasvezel afgemonteerd in de woonkamer, echter dit op eigen verzoek. De resterende bestaande punten van telefoon en coax zijn namelijk aan de overkant van de kamer dan waar de TV staat. Krijg je dus een kabelgoot of nog erger een losse kabel langs je wand(en). Dat glasvezelaansluitpunt wordt nu keurig netjes achter de TV afgemonteerd. :wink:

Ik ken uw woonsituatie niet, maar de kabel met de groene aansluiting van de Gpon op de foto is de aansluitingskabel met uw FTU. Dat is een vrij kwetsbare glasfiberkabel en die zou ik in uw situatie liever niet bloot langs de wand willen hebben laten bengelen. Vrees dat u daar ook een kabelgootje voor nodig heeft.  Als dat tenminste mag @wjb ?


Dank voor jullie reacties. Beetje ingewikkeld verhaal maar we hebben geen kruipruimte onder de gang (en bovendien een granieten stoepje op beton bij de voordeur) en onder de woonkamer was de kruipruimte niet toegankelijk omdat er dikke buizen doorheen lopen dus hij kon alleen door de buitenmuur rechtstreeks de woonkamer in 😞.  

 

Ben hier wel beetje ziek van. Wil echt geen twee kastjes op een zichtplek in de voorkamer. Wat zijn nu de opties?

  1. KNP Netwerk vragen de FTU te verplaatsen, bijvoorbeeld door de glasvezel te verlengen naar een andere plek? Of is dat technisch niet mogelijk?
  2. Is het mogelijk de FTU te laten zitten maar de GPON op een heel andere plek te krijgen?
  3. Ik zie ook foto's waarbij er maar één module (Genexis) zit, dat lijkt me een geïntegreerde FTU + NTU ineen? Is dat geen optie?

Dank voor jullie reacties. Beetje ingewikkeld verhaal maar we hebben geen kruipruimte onder de gang (en bovendien een granieten stoepje op beton bij de voordeur) en onder de woonkamer was de kruipruimte niet toegankelijk omdat er dikke buizen doorheen lopen dus hij kon alleen door de buitenmuur rechtstreeks de woonkamer in 😞.  

 

Ben hier wel beetje ziek van. Wil echt geen twee kastjes op een zichtplek in de voorkamer. Wat zijn nu de opties?

  1. KNP Netwerk vragen de FTU te verplaatsen, bijvoorbeeld door de glasvezel te verlengen naar een andere plek? Of is dat technisch niet mogelijk?
  2. Is het mogelijk de FTU te laten zitten maar de GPON op een heel andere plek te krijgen?
  3. Ik zie ook foto's waarbij er maar één module (Genexis) zit, dat lijkt me een geïntegreerde FTU + NTU ineen? Is dat geen optie?
  1. Is technisch wel mogelijk ( dacht ik ?) maar ik vrees dat de kosten daarvan voor uzelf zijn. 
  2. De verbindingskabel van glasfiber naar de Gpon is bij mij ongeveer 1 meter. Weet niet of die langer te krijgen zijn, dan zou dat een oplossing zijn.
  3. Die laat ik even aan de kenners hier….. :wink:

De aansluitingen die tegenwoordig nieuw aangelegd worden zijn gpon aanslutingen.

Hierbij wordt een vrij kleine FTU geplaatst en daarop wordt met een glasvezel patchkabel de ONT aangesloten. Die patchkabel kan best vervangen worden voor een langere patchkabel en dat zijn de kosten ook niet. Zo'n patchkabel kan ook best tegen een stootje en zolang je ze maar niet in te scherpe hoeken vouwt zal er niet veel mee gebeuren.


De ONT zou je kunnen verplaatsen inderdaad.

https://www.fs.com/products/41924.html?attribute=263&id=99424 en dan juiste lengte bestellen. Bij aansluiten voorzichtig kapjes eraf halen en connector nergens tegen aan schuren of met vingers aanraken, dan komt het wel goed.

ONT en modem kun je dan ergens anders plaatsen. Dan heb je alleen nog maar de FTU met passende patchover erop wat dan nauwelijks opvalt.

Enige probleem is het vervangen van de patch cable op de patchcover zelf, dan is nog al een gedoe. Je zou ook de patchkabel kunnen verlengen met een connector. Maar dat is misschien lastig weg te werken. De patchkabel zelf kun je prima in een kabelgootje wegwerken langs een plint, alleen bij bochten opletten dat het niet te strak gaat zitten.

 

Bij eventuele problemen als KPN langs moet komen wel eerst de ont rechtstreeks weer op patchcover met korte patchkabel aansluiten, dat is tenslotte het uitgangspunt en hoe het officieel opgeleverd wordt.

 

De foto’s met de kleine zwarte genexis erop worden gebruikt bij oudere aansluitingen, alles wat nu wordt aangesloten is wel GPON. Maar ook hiervoor zal op termijn weer een ONT komen die men gewoon op kan schuiven zoals de Genexis en de langwerpige witte ZTE.


Dank allemaal voor de reacties tot zover! Klinkt allemaal nogal ingewikkeld (GPON, ONT) maar er gloort dus hoop 🙂. Met één klein kastje (en een patchkabel) valt nog wel te leven, dan maar een plantje er voor. Nu maar afwachten wat de KNP-monteur gaat doen.

 

Gjtm: ik begrijp dat wat jij suggereert eigenlijk niet mag en dat ik dus zaken terug zou moeten plaatsen als KPN ooit weer langs komt?

 

Nogmaals dank zover, stel jullie reacties zeer op prijs.


Zo gaat jouw FTU er uit zien.

 


Eigenlijk niet nee. :relaxed:

Het is niet zo dat je bij elk bezoek het terug zou moeten plaatsen omdat een monteur het zou kunnen zien en je er dan een boete oid voor krijgt. Maar als er wat mis is met de verbinding en er moet een monteur langskomen dan dient op locatie alles volgens voorschriften te zijn aangesloten. Een monteur zit er dan niet op te wachten dan die een aangepaste installatie van de klant treft die eerst weer hersteld moet worden om alles fatsoenlijk te kunnen controleren.

Je zou dus een 2de patchcover los bij kunnen bestellen voor het geval wat misgaat, hoef je alleen maar een patchcover af en weer op te schuiven en even de ONT te verplaatsen. Daar zal niemand moeilijk over doen. Maar ik snap ook wel als je er niet aan wilt beginnen. Die ONT kun je met een klein stukje dubbel zijdig plakband ook op de patchcover plakken.

Zoals hier.


Gjtm: ik begrijp dat wat jij suggereert eigenlijk niet mag en dat ik dus zaken terug zou moeten plaatsen als KPN ooit weer langs komt?

Je mag rustig een langere patchkabel gebruiken, dat is geen enkel probleem.

In principe behoort alles achter de FTU tot het klantdomein en valt dus ook onder de verantwoording van de klant.

Ik denk ook niet dat er ook maar één monteur zal zijn die moeilijk zal doen over het gebruik van een langere patchkabel.