Skip to main content

Beste KPN,

Ik ben benieuwd waarom jullie nog geen 10 Gbps-internet aanbieden aan consumenten. Er lijken namelijk verschillende voordelen te zijn die dit met zich mee zou kunnen brengen. Met de groeiende vraag naar snelle internetverbindingen en de opkomst van technologieën zoals 4K-streaming, virtual reality en cloudopslag, zou een 10 Gbps-internetverbinding consumenten diverse voordelen kunnen bieden.

Een van de voordelen zou bijvoorbeeld zijn dat consumenten snellere downloadsnelheden kunnen ervaren, waardoor ze grote bestanden, zoals films of software-updates, veel sneller kunnen downloaden. Daarnaast zouden consumenten met een 10 Gbps-verbinding moeiteloos meerdere apparaten tegelijk kunnen gebruiken zonder merkbare vertraging. Dit zou bijvoorbeeld handig zijn in huishoudens waar meerdere mensen tegelijkertijd online zijn en verschillende bandbreedte-intensieve taken uitvoeren.

Een ander voordeel van een 10 Gbps-verbinding zou de verbeterde streamingervaring zijn. Met de groeiende populariteit van 4K- en zelfs 8K-video's zouden consumenten met een 10 Gbps-verbinding soepel kunnen genieten van hoge resolutiecontent zonder buffering of vertraging. Dit geldt ook voor online gaming, waarbij een snellere verbinding de gameplay-ervaring zou kunnen verbeteren door lag te verminderen.

Daarnaast zouden consumenten met een 10 Gbps-internetverbinding profiteren van snellere uploadtijden. Dit zou van belang kunnen zijn voor mensen die regelmatig grote bestanden uploaden naar de cloud, zoals foto's, video's of grote documenten. Met een hogere uploadsnelheid zou dit proces veel sneller verlopen en tijd besparen.

Kunt u uitleggen waarom een 10 Gbps-internetverbinding nog niet beschikbaar is en of er plannen zijn om het in de toekomst aan te bieden?

Alvast bedankt voor uw reactie.

Met vriendelijke groet,

Een 1 Gbps internetverbinding is voor 99% van de huishoudens al complete overkill. De voorbeelden die genoemd worden kunnen met deze snelheid zonder problemen gerealiseerd worden.

 

Het uitrollen van een 10 Gbps netwerk leidt alleen tot een veel duurdere infrastructuur die we dan weer met z’n allen moeten betalen.


Een 10Gbps verbinding is voor 99,999999 procent van de consumenten totaal overbodig. Het uploaden van bestanden op consumentenniveau is met een 1Gbps verbinding ruim voldoende. Ik werk persoonlijk met hele grote backups en bestanden. Ik ben nog nooit tegen enige beperking aangelopen. Zowel bij het down- als uploaden. Zelfs niet als meerdere mensen in huis heel actief aan het thuiswerken zijn.

Streamen in 4K of 8K kan op meerdere apparaten perfect met 1Gbps. Dus daar hoef je echt geen 10Gbps voor te hebben.

En hoeveel consumenten hebben hun apparaten, computers en netwerk geschikt voor multi-gig? Verreweg alle onderdelen in het thuisnetwerk van consumenten zijn gigabit. Dus al zou je een internetlijn hebben van meer dan 1Gbps kan je de snelheid alsnog niet halen. 
 

 


@Hsd en @TvG2016 hebben helemaal gelijk. Maar desalniettemin zal het wel gaat gebeuren denk ik. Dat zal niet meteen 10 gbit zijn. Maar KPN is natuurlijk wel z'n netwerk er op aan het voorbereiden.

Bovendien loopt KPN nu gratis snelheidsverhogingen uit te delen naar 1 gbit alsof het niks is. Dat is misschien ook een teken de wand. Het is net alsof KPN heel graag wil, maar nog even het juiste moment loopt af te wachten…

Maar het is nutteloos...


Voor een multinational met duizenden werknemers kan 10GB inderdaad interessant zijn, voor particulieren nooit, daar is 1GB al overkill, de meeste families hebben meer dan ruim voldoende aan 200Mbit/s @M.W. van den Dool 

Zelf heb ik 100/100Mbit/s in mijn pakket en kan daar alles mee, zelfs draadloos.

En al heb je zelf 10GB, als de andere zijde maar een 50MB verbinding heeft op een server downloadt je echt niet sneller.


TIEN ?????

Delta.nl kan op dit moment 2 (TWEE) leveren.

10 lijkt me verre toekomst muziek. En totaal overbodig. Een 4k stream is momenteel zo'n 25 Mb/s. Dat wordt alleen maar minder met betere compressietechnieken.

Het downloaden van een bestand gaat niet sneller dan de HELE route (tussen verzender en ontvanger) toelaat.

Meer dan 200/200 is leuk voor kleine bedrijven met meerdere gebruikers tegelijk. Vanaf 1 GB/s is al voor een bedrijf met meerdere downloads TEGELIJK. Daar heb je als particulier niets aan. En je betaalt dus voor meer dan je gebruikt.

Dan wordt het een weg met tien rijstroken waar 3 auto's op rijden. 

Maar uiteraard mag je zelf weten waar je je geld aan uitgeeft. (maar aan iets wat je feitelijk niet gebruikt???)

Ons gemeentehuis heeft meer dan 1 Gb/s. Maar die hebben wel meerdere lijnen. Meer dan die éne die particulieren dus hebben.