Skip to main content

Hallo mijn zoon heeft net een nieuw Minecraft spel gekocht, maar kan hem nu niet spelen omdat er wordt aangegeven dat we daar IPV6 voor nodig hebben. Wij hebben echter de modem V10A en nu dus nog IPV4. Is er een workaround voor games? 

Volgens mij ondersteund de v10a ook ipv6. Dat werkt gewoon naast elkaar.


In de administratie console van de v10a kan je de ipv6 aanzetten, in elk geval bij mij was de standaard instelling ‘uit'.

Netwerk > ipv6


Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat een game IPv6 verplicht stelt want dat beperkt de afzetmarkt momenteel nog behoorlijk en dan is dat commercieel niet zo handig.

Wat voor een melding krijg je dan?


@Nick83 Nick83 Volgens de KPN medewerker ondersteund de V10A IPv6 niet. Maar zij dacht dat er wel een workaround bestond en zei dat ik dit het beste op het forum kon vragen. 

@obelisk thanks gaan we proberen.

@wjb  er werd letterlijk (Minecraft Dungeons and Dragons) gezegd dat we IPv4 hadden en dat dat niet voldoende was.


Ik heb ff gegoogeld, maar ik kan er niets over vinden...


er werd letterlijk (Minecraft Dungeons and Dragons) gezegd dat we IPv4 hadden en dat dat niet voldoende was.

Kan je eens een screenshot of foto plaatsen van die melding?


@wjb Minecraft is niet op één specifieke server maar kan ook met zelfhosting dacht ik, mogelijk dat het hier om een server gaat waar alleen ipv6 een verbind van buiten kan ontvangen. Dat laatste kan bijvoorbeeld door CG-nat of een afwezigheid van de juiste port forwarding op ipv4.


@LegoMom Welkom op het forum. Wat bijzonder dat er aangegeven wordt dat er iPv6 nodig is voor het spelen van de game, zoals @wjb al aangeeft heeft nog lang niet iedereen de mogelijkheid iPv6 te gebruiken. Je zou dit inderdaad wel aan kunnen zetten in de Experiabox, mits je de juiste firmware versie hebt en al een iPv6 adres hebt gekregen. Voor meer informatie zou je een kijkje kunnen nemen in dit topic, waar Erik uitleg geeft over de uitrol van iPv6 binnen KPN. 


@LegoMom Ik heb niets meer van je gehoord dus ga ik ervan uit dat je het via een andere weg hebt geregeld. Anders hoor ik het graag!