Skip to main content

In juli internetsnelheid verhoogd van 50 naar 500 mb/s. Na de zoveelste klacht van thuiswerkende partner maar eens een speedtest uitgevoerd. Wat blijkt: max 170 mb/s. Op de site van KPN een online tool om dit te verhogen, na wat aanpassingen nu max 190 mb/s. Nog steeds niet de 500 mb/s dus. Graag een oplossing.

Mvg. Pieter


*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

Via WiFi gemeten? Meet eens bekabeld. 170 mbit moet overigens ruim voldoende zijn om thuis te werken.


Bedankt, maar met 2 playstations die online games spelen, vier telefoons en 2 laptops toch te weinig. Vandaar de wens voor 500 mbit. 


https://www.kpn.com/internet/wifi/manager.htm#/login

Met deze tool kun je testen wat de WiFi snelheid is op diverse plaatsen in je huis. Het programma zoekt naar verbeteringsmogelijkheden. Als de snelheden onder de maat blijven adviseer ik je om contact op te nemen met KPN. Een TECH desk abonnement (voor één maand afsluiten) kan leiden tot oplossing.

Succes 

Tinus


Bedankt, maar met 2 playstations die online games spelen, vier telefoons en 2 laptops toch te weinig. Vandaar de wens voor 500 mbit. 

En die 500 mbit word dan over al die apparaten verdeelt. Als de thuiswerk pc 170 zou gebruiken, wat hoogstwaarschijnlijk heel niet zo zal zijn, maar stel, dan is er dus nog 330 over voor al die andere apparaten. Prima toch? Dat je een 500 mbit abonnement hebt, wil natuurlijk niet zeggen dat je 500 mbit per apparaat beschikbaar hebt.


Hallo @Nummerbehoud onmogelijk,

Als je jouw abonnement een snelheidsupgrade hebt gegeven, dan geldt deze snelheid voor de bekabelde verbinding. We kunnen de snelheid namelijk alleen garanderen via de bekabelde verbinding, omdat er via de wifi-verbinding altijd snelheid verloren gaat. Dat komt doordat de wifi-verbinding een draadloze verbinding is, hierdoor is het gevoeliger voor storingen dan de bekabelde verbinding. Een wifi-snelheid van 190 Mbit/s is heel netjes! Is het misschien een optie om de Playstations bekabeld aan te sluiten? Bij online gamen geldt sowieso het advies om dit over bekabeld internet te doen, de verbinding is dan namelijk stabieler. Daarnaast zou dat kunnen helpen om de wifi-verbinding voor de overige apparaten beter te laten werken. :slight_smile:


Bedankt, maar met 2 playstations die online games spelen, vier telefoons en 2 laptops toch te weinig. Vandaar de wens voor 500 mbit. 

Voor 2 playstations, 4 telefoons en 2 laptops is 100Mbps ook meer dan voldoende.

Waarschijnlijk ervaar je "slechte" response bij het online gamen op die playstations, maar dat is, met tot aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, niet aan de snelheid van jouw aansluiting te wijten.

Je bent waarschijnlijk dief van je eigen portemonnee met die verhoging naar 500Mbps.

Voor wifi geldt: It takes two to tango. Dasrmee wil ik zeggen dst ook het gebruikte mobiele apparaat sterk bepalend is voor de maximaal haalbare snelheid. Toen ik nog een 500Mbps aansluiting had haalde ik op mijn OnePlus 5T snelheden van 500Mbps terwijl mijn Huawei MediaPad M3 op zo'n 350Mbps bleef steken. Logisch want de wifi adapter van de Huawei MediaPad M3 kan maximaal 433Mbps aan terwijl de OnePlus 5T theoretisch maximaal 867Mbps kan halen. Ook de afstand tussen het wifi toegangspunt en het mobiele apparaat en of er een zichtlijn tussen die twee is, zijn zeer bepalend voor de maximaal haalbare snelheid.


Ik heb hier ook een 500/500 verbinding met accesspoint die een veelvoud van dat aankunnen. Het valt of staat echter met de client/device waarmee je de meting doet. Is dit op 2.4Ghz? Dan is 190mbps super. Met name op 5ghz is het afhankelijk van het device waarmee je meet en op welke afstand. Mijn Nokia haalt max 250mbps terwijl mijn iPhone dik 500mbps draait. 


Reageer