Skip to main content

Hulde   !!  Er is een tijd geleden een glasvezel aansluiting geplaatst in mijn meterkast .

Vraag 1 : ik heb daar geen netstroom wat zijn de extra kosten ?

Vraag 2 :  Mijn huidige Asdl aansluiting zit 13 meter verder in mijn woonkamer . Hoe lost men dat op ?

Vraag 3 : Kan dat met een draadloze verbinding ?

Vraag 4 : Hoe werkt dat als ik zonnepanelen laat aansluiten ? 

 

Hoor graag hoe andere klanten dit opgelost hebben .

 

MVG W de kwant

Hulde   !!  Er is een tijd geleden een glasvezel aansluiting geplaatst in mijn meterkast .

Vraag 1 : ik heb daar geen netstroom wat zijn de extra kosten ?

Vraag 2 :  Mijn huidige Asdl aansluiting zit 13 meter verder in mijn woonkamer . Hoe lost men dat op ?

Vraag 3 : Kan dat met een draadloze verbinding ?

Vraag 4 : Hoe werkt dat als ik zonnepanelen laat aansluiten ? 

 

Hoor graag hoe andere klanten dit opgelost hebben .

 

MVG W de kwant

  1. Ik weet je zal een stopcontact moeten plaatsen of laten plaatsen naast de meter. Niet echt het meest ingrijpende. Vreemd overigens dat er niet eens een lampje in de meterkast zit. 
  2. Ligt er aan waar momenteel je Istra punt is, maar normaliter is dat in dezelfde meterkast en dan is het niet slim dat je experiabox in de woonkamer staat in plaats van de meterkast. Maar verplaatsen zal normaliter niets kosten omdat je de toch al de bestaande kabels kan gebruiken.
  3. Beetje stom als er een UTP kabel loopt van je meterkast naar jouw huidige experiabox
  4. Moet je echt aan degene vragen die zonnepanelen aansluit. Je zou ook stroom op kunnen wekken via een watermolen maar dat staat echt buiten de rijkweidte van dit forum. 

  1.  

Stond iets verkeerds maar kan het niet meer wegkrijgen


 

Stond iets verkeerds maar kan het niet meer wegkrijgen

 

  1.  

 

 


Een stopcontact in een meterkast laten plaatsen is natuurlijk niet zo moeilijk. Dat heeft een elektricien zo voor je geregeld. Laat gelijk een dubbel stopcontact plaatsen, of nog beter 1 waar 4 stekkers in passen.

Die ADSL aansluiting word bij glasvezel niet meer gebruikt. Gewoon lekker laten zitten, niets mee doen.

Wat wilt u doen met een draadloze verbinding?

Wat heeft zonnepanelen hier mee te maken? Niets lijkt mij...


Een stopcontact in een meterkast laten plaatsen is natuurlijk niet zo moeilijk. Dat heeft een elektricien zo voor je geregeld. Laat gelijk een dubbel stopcontact plaatsen, of nog beter 1 waar 4 stekkers in passen.

 

Heb ik ook Nick, zei die monteur van KPN dat het niet mocht voor de Powerline adapters die hij ging aansluiten. Had alles netjes in huis maar moest op 2 plekken brandgevaarlijke verlengkabels gaan gebruiken voor de Powerline adapters want ik mocht die stopcontacten met 4 aansluitingen die wij hadden niet meer gebruiken. Ook in de meterkast mocht dat niet. Maar toevallig gebruikte ik daar maar 1. Met een Powerline adapter mogen alleen maar 1 stekkerige stopcontacten en de rest moest met verlengkabels gebeuren. Niet fijn dus we hadden nadat wij de gratis Powerline Adapters kregen een enorme kabeltroep in huis.  

Om te laten zien dat ik het niet altijd oneens met je ben. :joy:


brandgevaarlijke verlengkabels ??

waarom is een verleng/verdeel kabel brand gevaarlijk ?? leg uit ???

2e Powerline adapters waarom zou je die gebruiken

nick bedoeld een juiste 4 voudige wcd wat je af kan monteren in de meterkast op een verdeeldoos

powerline of je die stekkerdingen wil noemen (plc over lichtnet) moet je niet willen

maar als het MOET (ik heb ook een set voor camera in kelder) mag moet deze NOOIT via een verlengsnoer kijk ff op devolo en je weet het 

@CorL dan weet je het zeker beter als de monteur (kun je het hem volgende x uitleggen)

devolos of kpn draadloze verbinding set nooit via verlengsnoeren aansluiten

https://www.devolo.nl/advies/powerline-optimalisatie


nick bedoeld een juiste 4 voudige wcd wat je af kan monteren in de meterkast op een verdeeldoos

Ja dat heb ik, mocht er van de KPN monteur toen echter maar 1 powerline adapter indoen. Nu is alles bekabeld. 

 

 


Hallo @CorL een powerlineadapter dient inderdaad alleen op een vrij stopcontact aangesloten te worden, bij aansluiting op een meervoudig stopcontact mogen de overgebleven vrije plaatsen op een meervoudig stopcontact niet (meer) gebruikt worden, hetzelfde geldt voorde 2e powerline die je elders plaatst.

Staat ook duidelijk in de handleiding die bij de powerlines geleverd wordt en geldt voor ieder merk en type.

Daarom zijn er ook powerlines met ingebouwd geaard stopcontact waar je dan wèl weer wat op aan mag sluiten.

Dit is zo bedacht om de datastroom via het elektriciteitsnet niet te verstoren.

Het beste blijft altijd alles bekabeld aansluiten voor een snelle en stabiele verbinding.


Hulde   !!  Er is een tijd geleden een glasvezel aansluiting geplaatst in mijn meterkast .

Vraag 1 : ik heb daar geen netstroom wat zijn de extra kosten ?

Vraag 2 :  Mijn huidige Asdl aansluiting zit 13 meter verder in mijn woonkamer . Hoe lost men dat op ?

Vraag 3 : Kan dat met een draadloze verbinding ?

Vraag 4 : Hoe werkt dat als ik zonnepanelen laat aansluiten ? 

 

Hoor graag hoe andere klanten dit opgelost hebben .

 

MVG W de kwant

 

  1. Bij nieuwere meterkasten met een aardlekschakelaar kan een monteur bij een glasvezel installatie kostenloos een wcd installeren. Alle monteurs zijn hiervoor gecertificeerd. Maar… het is altijd aan de monteurs zelf om te beslissen of ze het veilig achten en het vertrouwen. Ze zijn niet verplicht deze werkzaamheden uit te voeren, dus beter laat je dit zelf van te voren uitvoeren, klein klus voor een echte elektricien.
  2. Komt deze aansluiting daar nu ook binnen? Of wordt deze vanuit de meterkast doorgelust? In het 2de geval kan een monteur proberen de telefoon kabel voor een utp kabel te vervangen. Anders moet er een nieuwe utp kabel via de kruipruimte als deze aanwezig is, worden aangelegd. Er wordt dan een al aanwezige buis in de meterkast naar de kruipruimte gebruikt, of geboord en hetzelfde in de woonkamer in de buurt van de plek waar de tv staat. Is wel betaald meerwerk, en net zoals bij installatie van wcd, kan een monteur niet worden verplicht tot het uitvoeren van deze werkzaamheden. Een installatiebedrijf kan deze werkzaamheden ook uitvoeren, maar das een stuk duurder dan wat een KPN monteur hiervoor rekent als die bereid is deze werkzaamheden uit te voeren.
  3. Draadloos kan, via powerline setjes, maar wordt afgeraden, er kan geen enkele garantie worden gegeven over de werking hiervan.
  4. Lastig te beantwoorden. Dit staat verder los van je internet/glasvezel gebeuren. Als er een verbinding voor internet voor zonnepanelen op zolder bv nodig is, kan deze tijdens de aanleg van zonnepanelen en de bijkomende bekabeling worden aangelegd lijkt mij. Maar hier heb ik niet zo veel verstand van. 

Hoi @W de kwant

Welkom op het KPN Forum. Ik lees dat zowel @CorL als @gjtm al uitgebreid op je vragen zijn ingegaan, heel fijn en bedankt daarvoor! :slight_smile:  Weet je hiermee voldoende? Markeer dan één van deze reacties als beste antwoord op je vraag. Mochten er nog aanvullende vragen zijn, stel die gerust. 


Reageer