Skip to main content
Onlangs is er een monteur bij ons langs gekomen om onze internet snelheid te verdubbelen. Dit lukte helaas niet vanwege een storing. De monteur gaf aan dat de L1 en L2 lampjes tegelijk moeten branden op de experia box. Tot heden brand alleen het L1 lampje. Daardoor was mijn internet snelheid nog niet verdubbeld. Door mijn vakantie kon ik niet verder met dit probleem. Gister ben ik terug gekomen van mijn vakantie. Helaas is er een nieuw probleem opgedoken. Het internet valt telkens uit en dan na een tijdje weer aan. Wanneer er wel verbinding is, is deze zeer slecht. Ik kon geen storingen vinden in mijn buurt. Hoe nu verder?
Welkom @Mitchell91! Goed dat je aan de bel trekt, dit klinkt niet al te best allemaal. Ik wil dit graag nakijken. Kun je jouw profiel aanvullen met je adresgegevens en klantnummer en een reactie sturen als dat is gebeurd?
Hi Joran,



Ik heb mijn profiel aangevuld.



Ook heb ik inmiddels de helpdesk aan de lijn gehad en een afspraak gemaakt met een monteur. Ik hoop dat het morgen opgelost kan worden.
Top! Fijn dat de afspraak op zo'n korte termijn kon.



Ik heb wat metingen kunnen uitvoeren, dat zag er inderdaad niet best uit. De lijn lijkt nu stabiel maar de monteur is ook net weg. Kijk het even aan en laat het vooral weten als er nog problemen zijn!
Na het bezoek van de monteur werkte alles weer, helaas heeft de monteur zonder overleg de modem verplaatst waardoor ik geen wifi verbinding meer op zolder kan ontvangen. Ook vond ik een beschadiging aan de muur, niet zo leuk als je net verhuist bent en net klaar bent met klussen... En het opruimen van de achtergebleven rotzooi heb ik ook zelf moeten doen. Jammer, zeker omdat ik zelf bij KPN werk. De eerste factuur klopte overigens ook niet. Ik zou graag een WiFi versterker willen bestellen zodat ik overal in huis weer gebruik kan maken hiervan, maar ik ga hier geen geld voor neerleggen.
Dat klinkt al een heel stuk minder positief. Was dit niet duidelijk toen de monteur nog aanwezig was? 😞 Opruimen hoort er sowieso bij. Als er iets beschadigd raakt moet dat ook gemeld worde, misschien dat het hem niet is opgevallen. Wat voor beschadiging is het precies? Ik zal dit in ieder geval terugkoppelen aan de monteur.



Je kunt de Wifi Tuner eens doorlopen met je mobiel en daarin aangeven dat de zolder een belangrijke plek is. Als de snelheid ondermaats is (of er helemaal geen verbinding is) kan er in bepaalde gevallen gratis een Experia WiFi worden verstuurd. Dat ligt een beetje aan het resultaat van de test.
Was dit niet duidelijk toen de monteur nog aanwezig was?" Helaas niet.



"Wat voor beschadiging is het precies?" Zie bijlage, een behoorlijke kras.





"Je kunt de Wifi Tuner eens doorlopen" Voor de Tuner had ik 10mbit (traag). Na de Tuner heb ik geen verbinding meer... het bereik is dus slechter geworden...
Ai, dat is zonde. Ik ga ervan uit dat dit per ongeluk is gegaan maar je zit er wel mooi mee. Omdat de monteursaansturing dezelfde dag al was gesloten heb ik een klacht ingediend om dit verder op te pakken. Er wordt binnen drie werkdagen contact met je opgenomen om hiervoor een oplossing te zoeken.



We hebben nog twee punten openstaan. Kun je toelichten wat er niet klopt aan de factuur? Ik zie op het eerste gezicht nog geen probleem.



Wat WiFi betreft: Ik vermoed dat de Experia Box dichter bij de hoofdaansluiting is gezet. Het Y-kabeltje voor pairbonding is vrij kort en moet ook kort zijn om storingen te voorkomen. De locatie van de Experia Box kunnen we daarom niet zo aanpassen. Wat wel belangrijk is, is dat de Experia Box voldoende ruimte om zich heen heeft. Als het in een hoek van de meterkast staat gaat direct een groot deel van het signaal verloren.



De Servicetool lijkt dus niet echt te helpen. Je kunt het nog eens uitvoeren om een ander kanaal te proberen en om hopelijk tot een andere uitkomst te komen. Je kunt ook zelf proberen het beste (2,4Ghz) kanaal te vinden via een app als WiFiAnalyzer (open-source) - Apps op Google Play. In het tabje "Channel rating" kun je zien welk kanaal het best op zolder gaat werken. Het kanaal kun je wijzigen via deze servicetool: Servicetool: wijzig je KPN WiFi-kanaal in een paar stappen | KPN - of door in te loggen op de Experia Box via http://192.168.2.254 (eerste keer geen wachtwoord nodig).



Wat de schade betreft wordt er contact met je opgenomen, voor de overige punten hoor ik graag nog van je!
"Kun je toelichten wat er niet klopt aan de factuur?" Er was geen personeelskorting af gegaan, maar daar heb ik ondertussen een mail van ontvangen.



"Als het in een hoek van de meterkast staat gaat direct een groot deel van het signaal verloren." Ik heb elke hoek geprobeerd in de meterkast, helaas zonder succes.



Het veranderen van het kanaal heeft inderdaad geholpen voor mij, maar helaas niet voor mijn vriendin haar mobiele telefoon.
Joran is vrij waardoor ik dit overneem, Mitchell. Voor de toekomst: vragen over personeelskorting kun je aan je manager of HR stellen.



Joran gaf al aan waarom het belangrijk is dat de Experia Box in de meterkast staat. Daar valt dus helaas niet zo veel aan te doen. Goed dat het veranderen van kanaal wel wat heeft geholpen. Wat eventueel nog een optie is, en wat kan helpen voor je vriendin, is om de beide frequenties (2,4 en 5Ghz) te scheiden en ze elk een eigen naam te geven. Dit kan met deze servicetool. Op die manier kun je met elk apparaat bewust kiezen waar je verbinding mee maakt. In plaats van dat het apparaat zelf de frequentie probeert te kiezen met het beste signaal. In dat laatste geval kan het namelijk lang duren voor het toestel de ene frequentie als te slecht ervaart en schakelt naar de andere.



Als het echt niet beter wordt, ook niet met verplaatsen van de box en scheiden van de frequenties, dan is een access point waarschijnlijk het beste idee. Joran gaf al aan, doorloop de wifi tuner. Die kan in bepaalde gevallen uitkomen op dat je gratis een setje Experia Wifi krijgt. Dat is echter niet te garanderen. De Experia Wifi zijn verder ook in de webshop te krijgen. Deze modellen moet je bekabeld aansluiten op de Experia Box. Die nemen dan de wifi over van de Experia Box en zorgen ook voor een onderlinge overdracht, waar apparaten in huis ook sneller schakelen naar het sterkste signaal.



Als bekabeld naar zolder echt geen optie is, hebben we sinds kort ook nog een draadloze wifi versterker. Deze nemen ook de wifi over van de Experia Box. Deze hebben het voordeel dat het tweede exemplaar niet bekabeld aangesloten hoeft.

Reageer