Skip to main content

Sind het vervangen van de V9 router door een V10 router kan ik met windows 10 computers geen VPN verbinding meer opzetten. Ik krijg steeds de melding "server reageert niet". De apple computers hebben geen problemen met de VPN verbinding. Verbindt ik mijn windows computer met een hotspot op mijn telefoon. Die op zijn beurt verbonden is met de V10 router dan lukt de VPN verbinding wel? Met de v9 heeft het altijd prima gewerkt. De  helpdesk van KPN houdt vol dat het aan de VPN server ligt, maar ik snap niet waarom het dan wel via mijn telefoon lukt om verbinding te maken. Het ligt niet aan de wifi, want ook bekabeld met ethernet direct op het modem wil de VPN verbinding niet lukken. Ik hoop dat iemand een goede tip heeft.

...maar ik snap niet waarom het dan wel via mijn telefoon lukt om verbinding te maken.

Omdat je dan een ander IP adres hebt waarmee je met de VPN server verbindt.

Hebben die Apple computers ook gewoon een verbinding via de Experia Box?

Welke VPN methodiek wordt gebruikt? (L2TP/IPSec, OpenVPN, PPTP, anders ...)

Betreft het een VPN verbinding met jouw werkgever?

Heb je al nagevraagd of het publieke IP adres van jouw KPN aansluiting wellicht geblokkeerd wordt?


Beste WJB, bedankt voor het meedenken. De apple computer is met WiFi verbonden met de V10. Ik heb een windows laptop via wifi geprobeerd en een een desktop windows aangesloten via een ethernetkabel geprobeerd. De iPhone waar ik een hotspot op maak die wel werkt is via wifi verbonden met de V10, dus naar buiten toe heb ik als het goed is hetzelfde IP adres als rechtsreeks via het modem. Het gaat op een L2TP verbinding met een pre-shared key, van mijn werkgever inderdaad. Het werkte altijd probleemloos, totdat ik het modem moest vervangen ivm problemen met de interactieve tv die haperde. Die problemen zijn nu wel opgelost, maar nu heb ik dit er voor teruggekregen.

Wat ik nog zou kunnen proberen is een wifi opzetten met de apple router die ik heb en kijken wat er dan gebeurt, ik ben nu niet thuis dus dat moet ik later nog proberen.


En met die Apple computer kan je wel een L2TP/IPSec VPN verbinding opzetten?

Heb je op die Windows machine al gekeken in de Event Viewer naar de Windows Application log. Komen daar errors voor tijdens het opbouwen van de VPN verbinding en zo ja welke errors zijn dat dan?

 

Wat is de waarde van de onderstaande registry entry?

HKEY_LOCAL_MACHINE\CurrentControlSet\Services\PolicyAgent -> AssumeUDPEncapsulationContextOnSendRule

Als die sleutel niet bestaat, maak hem dan aan als DWORD en geef hem de waarde 2.

Let op, de naamgeving is case-sensitive.

 

Is het probleem daarmee verholpen?


De Apple Mac mini heeft geen enkel probleem met dezelfde verbinding. De error in windows die ik krijg is steeds “VPN Server reageert niet” of iets in die trant. Die andere zaken moet ik vanavond thuis even nakijken, ik ben nu niet thuis.


Contact gehad met onze systeembeheerder, van de event log werdt hij niks wijzer, die gaf alleen maar aan dat verbinden was mislukt. Hij heeft voor mij speciaal een toegang gemaakt op PPTP protocol, maar ook niet werken. 

Hele avond aan besteed met alleen oplopende frustraties als resultaat, ik denk dat ik er klaar mee ben, KPN helpdesk kan/wil niks voor me doen, internet werkt dus het ligt niet aan de router is de conclusie….Dat het met de ouder router probleemloos werkte zegt niets blijkbaar.

Dus nu gaan beslissen of ik zelf tijd en geld ga investeren om zelf een WEL goed werkende router aan te schaffen en in te stellen, of overstappen naar een provider die WEL in staat is mij een verbinding te leveren waarmee ik een betrouwbare VPN kan opbouwen.

Als 25 jaar trouwe klant met internet, telefoon, televisie en 5 telefoonabonnenementen toch een tikje teleurgesteld in KPN dat geen enkele moeite wil doen om mijn verbindingsprobleem op te lossen. Maar wat doe je eraan?


Het is zo makkelijk om naar de Experia Box te wijzen, maar de vraag is of het probleem ook daadwerkelijk door de V10 veroorzaakt wordt.

Mijn vermoeden is dat de oorzaak elders gezocht moet worden immers:

  • twee verschillende VPN methodieken (PPTP en L2TP/IPSec) geven hetzelfde resultaat.
  • het probleem doet zich alleen voor op Windows 10 en niet op MacOS.

Heb jij jouw V9 nog?


Nou ja makkelijk, als iets werkt en je vervangt een onderdeel in de keten en daarna werkt het niet meer is dat toch het eerste waar je aan denkt. Mijn collega’s werken thuis probleemloos, ik heb inmiddels 3 computers die geen verbinding met VPN kunnen maken. De laptop die ik gebruik werkt bij de systeembeheerder thuis probleemloos met dezelfde instellingen!

Ik ben een mac gebruiker omdat ik hou van computers die gewoon werken en systeembeheerder de laatste functie is die ik in mijn leven zou willen vervullen. En nou heb ik mij gisterenavond toch weer laten verleiden om een hele avond te besteden aan computer instellingen waar ik niet echt verstand van heb of überhaupt van wil hebben. En als het aan de instellingen ligt waarom werkt het dan wel via een andere internet verbinding (hotspot)?

Over de telefoon hotspot werkt alles feilloos, de ENIGE constante factor  in deze als het gaat om het niet kunnen maken van een succesvolle VPN verbinding is de V10 router.

Dat deze routers rare problemen kunnen geven is bewezen met het feit dat ik een haperend tv signaal had, dat na het vervangen van de router op orde is.

De enige die hier “makkelijk” is, is de KPN helpdesk die zegt niet te weten wat het is, maar weten wel dat het niet aan de KPN apparatuur ligt en het probleem ook niet onder de verantwoording van de helpdesk valt.

 

De V9 heb ik in moeten leveren bij het Post NL punt, toen ik de V10 in ontvangst nam.


En als het aan de instellingen ligt waarom werkt het dan wel via een andere internet verbinding (hotspot)?

Omdat

  • je dan geen dubbele NAT hebt
  • je dan een ander publiek IP adres hebt
  • je dan een LAN IP adres uit een ander subnet hebt

Drie dingen die elk afzonderlijk de oorzaak zouden kunnen zijn en waar in jouw situatie alleen de eerste van over blijft aangezien je met een Apple wel die VPN verbinding kunt opzetten.

Welke versie van Windows 10 staat op die laptops?

Heb je naar die registry entry gekeken of laten kijken?


Windows versie weet ik zo niet, maar ik update altijd alles direct naar de laatste versie en ook windows houdt ik altijd keurig up to date.  

Aan dat andere IP adres dacht de systeembeheerder ook, totdat hij had nagekeken dat het IP niet op de blacklist stond en de Apple met hetzelfde IP gewoon wordt toegelaten.

De foutmelding is steeds dat de VPN server niet reageert, dus het login verzoek komt niet eens bij de VPN server terecht, maar wordt tegengehouden. Registry entry heb ik naar de systeembeheerder gestuurd en daar stond niks in waar hij iets mee kon.

Vanavond ga ik het modem nog eens resetten naar de fabrieksinstellingen en de systeembeheerder eventueel vragen de pre-shared key nog te wijzigen. Overdag kan ik ziet zoveel proberen met het modem omdat hier 3 kinderen op school ingelogd zijn…...


De foutmelding is steeds dat de VPN server niet reageert, dus het login verzoek komt niet eens bij de VPN server terecht, maar wordt tegengehouden.

Dat is niet waar, het login verzoek komt daar wel aan alleen komt het antwoord niet meer terug en dat is nu net waar die registry entry om de hoek komt kijken.

Registry entry heb ik naar de systeembeheerder gestuurd en daar stond niks in waar hij iets mee kon.

Wat stond daar dan wel?

 

Vanavond ga ik het modem nog eens resetten naar de fabrieksinstellingen en de systeembeheerder eventueel vragen de pre-shared key nog te wijzigen. 

Dat heeft geen zin, daar zit het probleem.immers niet want dan zou je ook met jouw Apple Mac mini geen VPN verbinding hebben kunnen opzetten.

 

Kan je hier eens een screenshot plaatsen van die registry entry?


Ik heb nu uitgevonden dat ik mijn VPN verbinding van mijn mac kan delen via wifi en zo werkt de pc prima. Ik heb nu 3 macs die probleem loos verbinding maken en twee pc’s waar het niet wil werken, maar zo kan ik aan de slag en daar gaat het om.

Ik heb er nu genoeg tijd aan verloren. Bedankt voor de support in elk geval.


Reageer