Skip to main content

Ik kreeg net een e-mail om mijn contract te verlengen en schrok een beetje van dat wat ik nu betaal.

Ik had ongeveer 12 jaar geleden een contract met Telfort voor 20Mbit en dat koste me naar ik herinner 18 euro per maand. Dit is inmiddels 36 euro geworden ( waar ik dan nu 10 euro korting op kan krijgen ), en ondertussen is mijn internet snelheid naar 50Mbit verhoogd.

Heel mooi, ik kan terwijl ik in 2 video calls zit, op 2 terminal servers werken, en tegelijkertijd naar twee 4K speelfilms kijken (bij wijze van spreken, niet getest, maar de 50Mb die ik nu heb is min of meer limietloos).

Ik ga er persoonlijk vanuit dat de verbinding in de tijd goedkoper zou worden en niet duurder. Er is inflatie, maar de technologie gaat ook heel erg hard vooruit.

Mijn grootste klacht is het sluimerige waarin deze hogere kosten langzaam zijn binnengeslopen, en het feit dat er geen “ouderwetse contracten” met een wat lagere snelheid meer worden aangeboden.

We zitten met een salesteam van internet provider verkoop mensen die promoten dat we meer internet moeten willen, terwijl we juist naar milieu vriendelijker en wat minder moeten.

Ik heb het gevoel dat ik nu, als vrijgezel, met een ICT job, voor de aansluiting van gezinnen met 5 kinderen die allemaal een andere film willen zien betaal.

Daarom de vraag; kan het niet iets minder? Waarom kan ik nergens iets afsluiten dat weer gewoon 18 euro per maand kost?

De technologische vooruitgang heeft gek genoeg niet gemaakt dat we veel minder voor het zelfde betalen. Het enige resultaat is dat we 2x meer voor het potentieel gebruik van 2x meer betalen, terwijl we dat over het algemeen niet nodig hebben.
 

Nee, het kan niet minder. U heeft gelijk, u zit inderdaad te betalen voor een gezin met 5 kinderen te betalen. Maar zo is de wereld. Voor minder wil men gewoon geen internet leveren. En KPN al helemaal niet. 

Maar laten we wel realistisch wezen: ik mag aannemen dat uw salaris de afgelopen jaren ook omhoog gegaan is? En de diensten van het bedrijf waarvoor u werkt? Welke ontwikkeling hebben die in prijs de afgelopen 12 jaar gedaan? Hoeveel procent is de klant meer gaan betalen? 


Ik denk dat als we alle prijzen van nu niet moeten gaan vergelijken met 12 jaar geleden. En als je dat doet dan is KPN niet de enige waarbij het gestegen is


Reageer