Skip to main content

PON lampje knippert regelmatig. Ik heb een Nokia mediaconverter, en dat is volgens mij op het G.PON netwerk. (Heb ik op fora gelezen)

 

Donderdag werd glas aangesloten rond een uur of 12.00. De Ubiquity Dream Machine aangesloten op de Xperiabox. Vanaf de UDM een Speedtest gedaan. 950Mbit synchroon.

 

Savonds ga ik naar m’n vriendin, krijg ik een mailtje van de NAS dat de verbinding is verloren om 17.40

 

Vrijdag gebeld met KPN, maandag komt de monteur rond 10.00.

 

Vrijdag avond zelf nog zitten rommelen met t Nokia kastje, Xperiabox en UDM. (Stroom eraf, 2 min wachten, stroom erop, router aan en andersom)

Effect: soms werkt t, 10min, 15min en dan is het weer offline.

 

Maandag ochtend 07.40, krijg ik een mailtje van de NAS dat ie weer online is. Getest met Speedtest; down 850Mbit, up 450Mbit

 

De monteur komt langs, hij kan niet zoveel zien, lichtsterkte is goed (zegt mij niet zoveel behalve het letterlijke).

 

Ik heb de hele dag redelijk kunnen werken. Snelheid is Oke, niet optimaal. Af en toe verbreken verbindingen voor enkele seconden. Rond 16.30 wordt het ineens instabiel, de verbrekingen verergeren tot het niet meer werkbaar is. Savonds een enorme gammele verbinding.

 

Iemand een idee? De monteur zei dat hij sowieso niets met die glasvezel connectie kon doen, want dat was voor andere monteurs…

Als je een demping verschil hebt van max -3dBm tussen Rx out en Rx receive dan ligt het niet aan je glasverbinding. Je geeft aan GPON te hebben, misschien handig is om te kijken of het PON lichtje op de ONT uit gaat tijdens deze tijden.


@NHendriks glasvezel expert, even een tag om mee te lezen.

@bakkernr1 wat heeft de monteur allemaal gedaan toe hij of zij bij jouw was? En zijn er ook afspraken gemaakt wat u zou doen als dit nog steeds speelt als de monteur weg ging? Neem aan dat hij ook buiten in de kast heeft gecontroleerd (als dit mogelijk is) om te kijken of de patch niet beschadigd/goed is.


Als je een demping verschil hebt van max -3dBm tussen Rx out en Rx receive dan ligt het niet aan je glasverbinding. Je geeft aan GPON te hebben, misschien handig is om te kijken of het PON lichtje op de ONT uit gaat tijdens deze tijden.

Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Dergelijke problemen ben ik nog niet eerder tegengekomen. Mogelijk moet de lijn eens in de network analyzer bekeken worden, onder andere op PPP-onderbrekingen.

 

@Ik_Hussel als het PON MVP2 is dan zal de monteur niet in de kast kunnen om te kijken. Iets met VVA'tjes net zoals we ze vroeger kenden bij STAP68.


Hey, thanks voor t reageren alvast!

 

De monteur heeft niets gedaan omdat hij niets kon doen. Op het moment dat hij binnen kwam, deed de verbinding het. Hij mocht ook niet in de wijk kast kijken.

Het PON lampje knippert wanneer de verbinding het niet meer doet. 

Ik heb nu voor de test de UDM rechtstreeks aan de ONT aangesloten. En het maakt niet echt verschil…


Kan ik zelf zien of ik een “demping verschil” heb?


Kan ik zelf zien of ik een “demping verschil” heb?

Nee dat kan alleen via onze systemen zo ver ik weet. Of meetapparatuur.

Je geeft aan dat het PON lampje knippert, dan komt in mijn boekje over als dat de lijn niet geactiveerd is.
Misschien dan eens handig om GPON ONT te veranderen of naar XGSPON te migreren


Ok dus dat kan ik aan kpn vragen… maar als ie niet geactiveerd zou zijn, zou de verbinding helemaal niet moeten werken toch??

ik had inderdaad gelezen over xgspon, misschien als ze happig zijn om dat te doen op een nieuwe aansluiting


Je haalt 950Mbit dus hebt als het goed is een hussel 1000 abonnement maar je praat over gpon. Terwijl je met hussel 1000 nu xgspon zou moeten hebben. Zou dat niet heel het probleem kunnen zijn collega’s? 


Kleine verduidelijking; ik deed een aanname met gpon, omdat ik een zwarte Nokia ONT heb, ik meende ergens te lezen dat xgspon een ander merk kastje had. Dus dat is best wel een aanname 


Ah, heb je een foto van je kastje? Dan kunnen we er gemakkelijk achter komen.

 

Ook is het handig om alvast je profiel aan te vullen, dan kan een moderator mee kijken. 


Nokia ONT is inderdaad GPON. De Genexis ONT voor XGS PON heeft ook geen PON lampje.

 

Een dragerwissel is uiteraard altijd het proberen waard. 


Het zwarte kastje 


Ik heb de hele dag redelijk kunnen werken. Snelheid is Oke, niet optimaal. Af en toe verbreken verbindingen voor enkele seconden. Rond 16.30 wordt het ineens instabiel, de verbrekingen verergeren tot het niet meer werkbaar is. Savonds een enorme gammele verbinding.

Ik krijg een beetje het idee dat er misschien wel iemand in jouw buurt in z’n vrije tijd eens wat met AON spullen op de PON infra een het rommelen is. Zou nu na veel strakkere procedures voor omzetting naar GPON van wat ik begrijp wel over moeten zijn van uit providers kant gezien dan, maar klant kant kan natuurlijk. Huiver en zie ook omzetting m.b.t. T-Mobile zo in 2021Q3.

En wat aangaande die UDM ?  In mijn perceptie kan die heel veel, maar met heel veel opties ook makkelijk iets wat op laag niveau zaken grondig kan verstoren. Denk aan Layer2 zaken, multicasting enz. TV’s actief is buiten kantoortijden doorgaans.


Hey tmoessel,

ja de UDM WAN gebruikt enkel ppp en vlan6 voor internet verkeer. Ik gebruik de apps voor televisie, t tv kastje zit nog in de doos. Maar met de Experiabox heb ik dezelfde situatie. Dus ik denk niet dat dat t is.

Ik dacht zelf dat ik misschien op het zelfde kanaal/signaal/frequentie zat als een medebuurtbewoner die nu dus waarschijnlijk ook veel problemen heeft. Maar ik heb niet genoeg kennis van hoe dat werkt, dus misschien is dat nieteens mogelijk.


Heb je al eens geïnformeerd bij buren met KPN abonnement of zij dezelfde problematiek ervaren?


Nokia ONT is inderdaad GPON. De Genexis ONT voor XGS PON heeft ook geen PON lampje.

 

Een dragerwissel is uiteraard altijd het proberen waard. 


Moet ik daarvoor KPN hebben of KPN Netwerk? Want voor mij heten ze allebei KPN maar de en is de andere niet geloof ik


Nokia ONT is inderdaad GPON. De Genexis ONT voor XGS PON heeft ook geen PON lampje.

 

Een dragerwissel is uiteraard altijd het proberen waard. 


Moet ik daarvoor KPN hebben of KPN Netwerk? Want voor mij heten ze allebei KPN maar de en is de andere niet geloof ik

KPN de provider en niet KPN Netwerk.


Ja, ik heb ze gebeld ze gaan me vandaag terugbellen… 


Ik zie dat er vanavond een monteur komt. Ik hoor graag hoe dat bezoek verlopen is. En uiteraard of hij het op kon lossen.