Skip to main content

Eind vorig jaar is bij mij in de straat glasvezel aangelegd. Bij mijn woning is de glasvezel tot de voordeur gelegd, maar nog niet naar binnen. Bij bijna alle andere woningen in de straat is dat wel gebeurd, maar bij mij is nog niet eens een schouwer komen kijken.

Is het normaal dat er pas een schouwer komt nadat de kabel is aangelegd?

--

Eerst stond op mijn status pagina dat ze juli/aug zouden komen, maar op een gegeven moment is die status gewijzigd in "We sluiten je woning aan, wanneer je een glasvezelabonnement hebt besteld". Ik heb toen de klantenservice gebeld en die zeiden dat ik geen toestemming had gegeven. Maar dat heb ik wel gedaan (helemaal in het begin toen er een brief kwam).

Gelukkig heeft de klantenservice er toen voor gezorgd dat ik teruggebeld werd door een onderaannemer. Die hebben gezegd dat er “binnenkort” een schouwer zou bellen of langskomen. Dat is inmiddels een paar weken geleden en nog niets gehoord.

Het klinkt misschien dom maar het gebrek aan zekerheid maakt me nerveus, ik kan er niet goed van slapen )-:

Hallo @JH74,

Om even alvast wat dingen uit elkaar te halen, dit is het forum van KPN de provider. Glasvezel wordt aangelegd door KPN Netwerk en het lijkt één bedrijf, maar dat is het niet. 

Snap dat je vragen hebt, meestal als de woningen hetzelfde zijn is er niet echt een schouw nodig bij alle woningen. Dan wordt de aansluiting bij iedereen op ongeveer dezelfde plek geplaatst. 

Beste is om momenteel contact op te nemen met KPN Netwerk (tijdens kantooruren) via 0880 06 37 44. Deze kunnen je meer vertellen over jouw aansluiting en waarom jij nog niet bent aangesloten. 


@Chrizziey Mijn status staat nu op "We sluiten je woning aan, wanneer je een glasvezelabonnement hebt besteld". Kan ik nu dan het beste alvast een glasvezel abonnement bestellen bij KPN?

Ik weet niet hoe lang dat aansluiten nog gaat duren… ik neem aan dat het nieuwe abonnement (en de opverstap service vanaf Ziggo) pas ingaat op het moment dat alles is geinstalleerd.


@Chrizziey Mijn status staat nu op "We sluiten je woning aan, wanneer je een glasvezelabonnement hebt besteld". Kan ik nu dan het beste alvast een glasvezel abonnement bestellen bij KPN?

@JH74 
Die status is niet helemaal lekker verwoord. Meestal wordt er dan een afspraak met je gemaakt. 
Neem even contact op met de planningsdesk van KPN Netwerk, zij kunnen dan een afspraak met jou inplannen mits je toestemming gegeven hebt. 

Ik weet niet hoe lang dat aansluiten nog gaat duren… ik neem aan dat het nieuwe abonnement (en de opverstap service vanaf Ziggo) pas ingaat op het moment dat alles is geinstalleerd.

Zodra een onderaannemer van  KPN Netwerk jou adres gereed heeft gemeld, krijgt KPN een seintje door om de aansluiting gereed te maken voor oplevering.  

 


@Chrizziey Mijn status staat nu op "We sluiten je woning aan, wanneer je een glasvezelabonnement hebt besteld". Kan ik nu dan het beste alvast een glasvezel abonnement bestellen bij KPN?

@JH74 
Die status is niet helemaal lekker verwoord. Meestal wordt er dan een afspraak met je gemaakt. 
Neem even contact op met de planningsdesk van KPN Netwerk, zij kunnen dan een afspraak met jou inplannen mits je toestemming gegeven hebt. 

 

@Chrizziey Super bedankt voor je duidelijke antwoorden.

Nog een vraagje:

Die toestemming, is dat de toestemming die ik helemaal aan het begin gegeven heb nog voor de aanleg… je ontvangt dan een brief met een code, en die voer je in op https://www.kpnnetwerk.nl/toestemming/ ? Of moet ik nog een andere toestemming geven?

--

Zoals gezegd, ik heb een paar weken geleden gebeld met de klantenservice van KPN Netwerk, en die hebben me in contact gebracht met een onderaannemer. Wat ik begrepen heb van onderaannemer is dat ze eerst nog een schouwer sturen. Maar dat is inmiddels alweer een paar weken geleden en er is nog niemand langsgekomen. 

Waarschijnlijk ben ik (te) ongeduldig. Maar dat heeft er mee te maken dat ik het hele proces onduidelijk vind en ook dat het voor alle andere woningen in de straat wel goed verlopen is, want die zijn allemaal aangesloten, de meeste al in januari dit jaar.


Die toestemming, is dat de toestemming die ik helemaal aan het begin gegeven heb nog voor de aanleg… je ontvangt dan een brief met een code, en die voer je in op https://www.kpnnetwerk.nl/toestemming/ ? 

Correct, als je met die code toestemming hebt gegeven voor een aansluiting is dat voldoende. 

Zoals gezegd, ik heb een paar weken geleden gebeld met de klantenservice van KPN Netwerk, en die hebben me in contact gebracht met een onderaannemer. Wat ik begrepen heb van onderaannemer is dat ze eerst nog een schouwer sturen. Maar dat is inmiddels alweer een paar weken geleden en er is nog niemand langsgekomen. 

 

In dat geval zou ik er zeker even achter aan gaan bellen. Het lijkt mij zelf, mits de andere woningen dezelfde inrichting hebben, een schouw niet nodig is. Meestal is de schouw ook vooraf in de aanleg ingepland en niet pas achteraf.  Het precieze hoe en wat weet ik ook niet, dat zouden ze bij KPN Netwerk zelf het beste kunnen vertellen. 

Waarschijnlijk ben ik (te) ongeduldig. Maar dat heeft er mee te maken dat ik het hele proces onduidelijk vind en ook dat het voor alle andere woningen in de straat wel goed verlopen is, want die zijn allemaal aangesloten, de meeste al in januari dit jaar.

 

Nee hoor, na een paar weken vind ik het geen ongeduldigheid meer. Het proces is ook vrij onduidelijk. Dit komt mede door de vele onderaannemers die moeten worden aangestuurd en dat maakt het er nu niet perse overzichtelijker op.  Daarnaast vind ik het gek dat jouw woning niet tegelijk met de gehele straat aangesloten is, want meestal is dat de procedure bij een aanleg. 


Die toestemming, is dat de toestemming die ik helemaal aan het begin gegeven heb nog voor de aanleg… je ontvangt dan een brief met een code, en die voer je in op https://www.kpnnetwerk.nl/toestemming/ ? 

Correct, als je met die code toestemming hebt gegeven voor een aansluiting is dat voldoende. 

@Chrizziey 

Dat is dan vreemd. Want ik heb die toestemming al gegeven augustus vorig jaar. Maar volgens de klantenservice hebben ze die toestemming niet ontvangen. Maar ze hebben wel glasvezel tot de voordeur aangelegd. 

Ik heb de mail nog in mijn mailbox dat ze mijn toestemming hebben ontvangen:

 


@Chrizziey

Voor mijn gemoedsrust. Als er bij mijn voordeur zo’n oranje kabeltje uit de grond steekt, dan is dat toch de glasvezel die ze hebben aangelegd. Die moeten ze dan nog door naar de meterkast trekken?

Ik begrijp niet of ze bij het aanleggen dan wel mijn toestemming dachten te hebben… of dat ze maar een kabel getrokken hebben naar ieder huis ongeacht toestemming?

Aangezien ik zowel een mail heb gehad dat ze toestemming hebben ontvangen, en thuis was toen ze bij iedere woning (inclusief de mijne) die kabels tot de voordeur hebben aangelegd, is het toch niet vreemd dat ik ervan uit ging dat alles goed ging, toch?

Waar ik een beetje ongerust op ben, is dat ze bij de helpdesk misschien niet hebben begrepen dat ik al wel een kabel tot de voordeur heb. En ze dus misschien vanuit zijn gegaan dat ze heel die kabel nog moeten aanleggen (inclusief dat je dat dan zelf moet betalen).


Hallo @JH74 de glasvezel wordt tot aan ieder huis gelegd, tot aan de erfgrens, bij de stoep bijvoorbeeld, voor mensen die geen toestemming hebben gegeven, of tot aan huis zelf voor mensen die wel toestemming hebben gegeven. Een aparte monteur trekt de kabel dan door naar de meterkast of elders, net wat er is afgesproken.

 


Hallo @JH74 de glasvezel wordt tot aan ieder huis gelegd, tot aan de erfgrens, bij de stoep bijvoorbeeld, voor mensen die geen toestemming hebben gegeven, of tot aan huis zelf voor mensen die wel toestemming hebben gegeven. Een aparte monteur trekt de kabel dan door naar de meterkast of elders, net wat er is afgesproken.

 

Ok, dan heb ik dus geluk dat de erfgrens bij mij tot de voordeur is, aangezien de voordeur meteen aan de straat ligt. En dat ik dan hopelijk niet extra hoef te betalen. 

(wat ik sowieso vind dat ik niet zou hoeven, aangezien ik wel degelijk toestemming gegeven heb)


Voor mijn gemoedsrust. Als er bij mijn voordeur zo’n oranje kabeltje uit de grond steekt, dan is dat toch de glasvezel die ze hebben aangelegd. Die moeten ze dan nog door naar de meterkast trekken?

Klopt, de oranje kabel is van KPN Netwerk en wordt door eerste groep onderaanemers in de straat gelegd en later met een grondboor geschoten tot de gevel van de woning. 

Aangezien ik zowel een mail heb gehad dat ze toestemming hebben ontvangen, en thuis was toen ze bij iedere woning (inclusief de mijne) die kabels tot de voordeur hebben aangelegd, is het toch niet vreemd dat ik ervan uit ging dat alles goed ging, toch?

Soms wil het voorkomen dat de toestemming niet goed doorkomt. Maar gezien hun reacties op jouw telefonische contact met hun lijkt het wel dat hun de toestemming hebben.  Je kon inderdaad er vanuit gaan dat jou toestemming goed doorgekomen was, want jij hebt de stappen gevolgd die men vroeg. Er dan vanuit gaande dat het verhaal welke je verteld ook overeenkomt met de werkelijkheid 😉.

Waar ik een beetje ongerust op ben, is dat ze bij de helpdesk misschien niet hebben begrepen dat ik al wel een kabel tot de voordeur heb. En ze dus misschien vanuit zijn gegaan dat ze heel die kabel nog moeten aanleggen (inclusief dat je dat dan zelf moet betalen).

Durf niet te zeggen of de klantenservice van KPN Netwerk jou vraag goed begrepen heeft. Dat zou je het beste nog is met hun kunnen oppakken.  De kosten zijn sowieso niet van toepassing, want jij hebt gewoon op tijd toestemming gegeven en hun kunnen ook zien a.d.h.v. jouw postcode welke werkzaamheden al plaats hebben gevonden en welke niet.