Skip to main content

Hallo,

 

Ik heb een glasvezel aansluiting en een nieuw KPN Box 12 modem.

De handleiding begint met de rode kabel die er in moet, maar ik heb

geen rode kabel en in het glasvezel punt zit er ook geen.

Wat te doen?

 

Groet,

Willem Ouwerkerk.

Hallo @Willem_O,

Als je wel een NT hebt, dus het witte kastje met de 3 lampjes kun je daar gewoon een normale internetkabel (minimaal Cat 5e) op aansluiten en deze in de WAN poort van het modem stoppen. Hier is verder geen speciale kabel voor nodig.  KPN stopt normaal een rode internetkabel in de installatiepakketten mee voor de herkenbaarheid voor de mensen die wat minder technisch onderlegt zijn. De kleur is dan een ijkpunt, maar niet verplicht. 


Helaas Chris,

Er zit alleen maar een klein wit kastje met de tekst “glasvezelaansluitpunt” er op geen connectors en/of lampjes.

 

 


Hallo @Willem_O,

Z'n idee had ik al. Hier moet nog een NT op geklikt worden en dit moet door een monteur gedaan worden. Heb je geen mail gehad voor het maken van een afspraak? Want de monteur moet dit er op plaatsen.
 


Hallo @Willem_O , dan zit alleen de basisvoorziening er, net zoals een IS/RA-punt in de meterkast, je moet dan alleen nog een glasvezelabo afsluiten dan komt een monteur de glaskast aansluiten op de plek van het glasverzelaansluitpunt.

 


Ik neem aan dat het een nieuwe aansluiting is.

Voor FttH móet er dan nog een monteur komen. Die is de enige die een NT (glasvezelmodem) mag aanbrengen. Vandaar gaat het dan met een UTP kabel (hoeft niet per se de rode te zijn) naar de KPN BOX 12 die dan alleen als router fungeert. Het ingebouwde modem daarvan is alleen bij een DSL aansluiting in gebruik.


ok, bedankt, ik maak een afspraak zodra ze weer bereikbaar zijn...


ok, bedankt, ik maak een afspraak zodra ze weer bereikbaar zijn...

Hallo @Willem_O, ze zijn gewoon beschikbaar, dus je mag een afspraak maken via 0800-0402. 
Meldt er even bij dat er nog een glasvezelkastje geplaatst moet worden.


ok, bedankt, ik maak een afspraak zodra ze weer bereikbaar zijn...


Je zou eigenlijk al bericht gehad moeten hebben van KPN om een afspraak met monteur in te plannen. Hier zou je niet voor hoeven bellen. Heb je geen bericht gehad? Als je 06 nummer bij de aanvraag is opgegeven zou je ook een SMS bericht van KPN ontvangen moeten hebben.


Hi @Willem_O, welkom op het forum. 

Is het inmiddels gelukt om een afspraak te maken? Anders kan dit ook via mij. 

Zou je dan je KPN profiel willen aanvullen met alle relevante gegevens en hier een seintje willen geven als je dit hebt gedaan? 


Helaas nog niet,

 

De plan software gaf een foutmelding en zou terug gebeld worden, maar een paar dagen later nog steeds niet. Dus ja graag een afspraak inplannen. Het profiel is uitgebreid, hopelijk voldoende.


Dankjewel. Ik zie het volgende: de monteur is ingepland op 06-10-2020 tussen 08:00 en 10:00.

Dit herken je dus niet? 


Nee, de oorspronkelijke afspraak was voor deze week.

Heb nog geen email of telefoon gehad over deze nieuwe afspraak.

Maar ik ben er blij mee goed om te weten.

Dan zorg ik dat ik er ben.

 

Groet en bedankt,

Willem.


Ik zie dat er gek genoeg geen e-mailadres bij ons was opgeslagen. Ik heb dit nu alsnog gedaan en de bevestigen naar je gemaild van de afspraak. 

Mijn excuses. Fijn dat je dan aanwezig kunt zijn. 


Is het allemaal goed afgelopen?


Ja, alles is goed afgelopen. De monteur was er om 8 uur en klein een uurtje

later zat alles gemonteerd en was de internetsnelheid van 12 Mbit naar 65 Mbit gegaan.

 

Ben er blij mee.

Bedankt voor alles.

 


Top! Graag gedaan uiteraard. 


Met de meeste modems kun je via een omvormer (licht naar spanning) glasvezel aansluiten. Maar er zijn ook echte glasvezel modems die je rechtstreeks kunt aansluiten op zo’n modem. Ik lees hier dat de kpn hier niet enthousiast over is, omdat iets nieuws niet in hun straatje past. Zijn er ondanks dat mensen die de glasvezel rechtstreeks op een glasvezelmodem hebben aangesloten?


Hoe moet ik dat precies voor me zien? Heb je een schema van hoe dat aangesloten zou moeten worden?


@Alex_P  Zoals ik het heb aangesloten, de Fritzbox 5490 patch je met een glasvezel kabeltje direct op de glasvezel aansluiting, voor Gpon is er de 5491 als ik het type goed heb, de fritz vervangt de NT.

Bij mij zit dat kabeltje netjes in een mooie afdekkap, die gaat rechtstreeks in de Fritzbox op de fiber aansluiting helemaal links, en instellen is een makkie, gewoon het profiel KPN selecteren opnieuw opstarten en gaan.😁👍


@Alex_P  Zoals ik het heb aangesloten, de Fritzbox 5490 patch je met een glasvezel kabeltje direct op de glasvezel aansluiting, voor Gpon is er de 5491 als ik het type goed heb, de fritz vervangt de NT.

 


Exact zo bedoel ik dat. Maar het “schijnt” dat je voor de FRITZ!Box 5490 geen passend fiber kabeltje kunt krijgen maar dat lijkt me wederom onzin. Er schrijven hier in het forum mensen zijn die zeggen geen fiber kabeltje te kunnen krijgen cq kopen. Op straffe van geen goede werking. Gewoon aansluiten zoals de kpn dit wil en verder doen wat de kpn wil of niet wil…….


Ik kijk even @wjb aan, hopelijk is hij bereid om zijn mening te geven. Dit weet ik namelijk zo niet. 


Persoonlijk zie ik het voordeel niet van de mediaconverter er tussenuit te halen, maar je ben bij AON aansluitingen vrij om dat wel te doen als je dat toch zou willen. Dat er voor de 5490 geen passend fiber-patchkabeltje te vinden zou zijn is inderdaad onzin.

Bij PON aansluitingen ligt dat anders, daar is de mediaconverter (nog) een integraal onderdeel van het glasvezelnetwerk van KPN NetwerkNL. Ik denk dat KPN er ook alles aan zal willen doen om dat vooral zo te laten immers daar speelt een security/privacy issue ook nog een rol. Jouw signaal staat immers ook op de aansluiting bij jouw buren op de glasvezel en alleen daarom al is er iets voor te zeggen dat de mediaconverter bij PON aansluitingen geleverd blijft worden door de provider. Je wilt namelijk absoluut voorkomen dat kwaadwillenden dat signaal "eenvoudig" kunnen aftappen.

Er zit verder overigens geen enkele "functionaliteit" in een mediaconverter anders dan het omzetten van licht in electriciteit vice-versa. Ik vraag me dan af waarom je zou kiezen voor rechtstreeks op de glasvezel aansluiten. Het kan kostenverhogend werken want als je van een AON aansluiting naar een PON of VDSL aansluiting verhuist dan heb je er helemaal niets meer aan.

 


@gensnet, Hoeveel wil je er hebben?

 

https://www.glasvezel-kabel.com/glasvezel-singlemode/os2-simplex-patchkabels/os2-simplex-glasvezel-kabel-sc-sc-0-50m.html

Deze is voor mijn aansluiting, bij sommige FTU’s moet je de SC ( blauw) - APC (groen) hebben, en je hebt een koppelstukje nodig vor op de FTU.

 

@wjb Ik zie wel een voordeel, minder stroomverbruik, de NT verbruikt rond de 10 watt heb ik begrepen, scheelt dan aardig op jaarbasis.

En naar ik begrepen heb is de Fritzbox 5491 geschikt voor gPON.

https://nl.hardware.info/nieuws/55273/avm-breidt-productlijn-uit-met-fritzbox-5491


En naar ik begrepen heb is de Fritzbox 5491 geschikt voor gPON.

Klopt, maar ik verwacht dat KPN zich, net als Ziggo, zal verzetten tegen de concept beleidsregel netwerkaansluitpunt (pdf) als het gaat om de mediaconverter bij GPON aansluitingen. In mijn vorige bericht had ik al geschreven waarom KPN vast en zeker zal proberen om de mediaconverter buiten de vrije modemkeuze te houden.


@wjb Ik zie wel een voordeel, minder stroomverbruik, de NT verbruikt rond de 10 watt heb ik begrepen, scheelt dan aardig op jaarbasis.

Als je schakelingen in een kastje bouwt dan heeft dat niet per definitie invloed op het energie verbruik, het zou wel kunnen, door een gemeenschappelijke voeding zou het wat efficiënter kunnen uitpakken. In de fritzbox kun je het energie verbruik zien per onderdeel in procenten.

Maar, bij de DSL / wifi (EB) kastjes is het een nadeel om het in een kastje te hebben, het “moet” kort bij de inkomende kabel staan maar dat is vaak ongunstig voor het wifi punt.

Daar ben je met glasvezel vanaf, en, laat dat kwetsbare glasvezel gebeuren op een veilige plek in het huis zitten (meterkast) en dan kun je vandaar uit overal naar toe met ethernet met kabels die je zelf kan aanleggen, dat in tegenstelling tot glasvezel.