Skip to main content

Glasvezel aansluiting in het schurenblok aangelegd. Daar is geen stroom!

  • 10 November 2023
  • 76 reacties
  • 2623 keer bekeken

Vorig jaar is in de hele wijk geitenkamp het glasvezel netwerk aangelegd in samenwerking met de gemeente Arnhem. KPN is het netwerk beheerder van dit glasvezel netwerk. Nu is het probleem dat ik in een appartementen complex woon en zijn de glasvezel aansluitingen in de meterkasten beneden in de schurenblok gemaakt, daar zijn geen groepenkasten en dus ook geen stopcontacten voor modems aanwezig. Hoe krijg ik KPN zo ver om het glasvezel netwerk door te trekken naar boven naar mijn groepen kast boven, zodat ik gewoon over kan stappen op het KPN netwerk?

De oplossing om 230V  met snoer via de pijp naar beneden te brengen is een logische oplossing die echter niet mag. De issolatiewaarde van de UTP voldoet niet. Wat wel een optie kan zijn om vanuit de kast boven met een lang snoer na de adaptor naar beneden te brengen. Dit zal ongeveeer 12 V zijn. De coax kan er eventueel uit om ruimte te creeeren.


of de coax eruit kan moet blijken als dit een groene ziggo aanvoer kabel is naar een aansluitpunt dan mag dat niet omdat die kabel hun eigendom is 


of de coax eruit kan moet blijken als dit een groene ziggo aanvoer kabel is naar een aansluitpunt dan mag dat niet omdat die kabel hun eigendom is 

 

Die zie je toch in de meterkast beneden zitten? Met hun aansluiting erop gemonteerd. Alles daarboven, en dus ook die grijze coaxkabel, mag je mee doen wat je wilt.


of de coax eruit kan moet blijken als dit een groene ziggo aanvoer kabel is naar een aansluitpunt dan mag dat niet omdat die kabel hun eigendom is 

 

Die zie je toch in de meterkast beneden zitten? Met hun aansluiting erop gemonteerd. Alles daarboven, en dus ook die grijze coaxkabel, mag je mee doen wat je wilt.

ik zie het idd dan idd lekker die coax kabel vervangen voor een utp 

daar werkt ziggo zelf ook gelukkig steeds meer mee 


Het klinkt inderdaad niet logisch om het aansluitpunt te plaatsen op een plek waar geen stopcontact zit of geplaatst kan worden. Wij zijn niet de partij die het netwerk aanleggen, dat is zoals gezegd KPN Netwerk. Ondanks dat de naam KPN in beide zit, zijn het wel gescheiden bedrijven met een aparte administratie. Ward is al een paar keer genoemd, hij werkt daar. Maar het zou kunnen dat hij bijvoorbeeld vakantie heeft, dan zal hij niet zo snel reageren. Je kunt zelf ook contact opnemen met KPN Netwerk om te kijken wat zij erover kunnen zeggen.


Het lijkt me dan toch verstandig even te wachten op @Ward_  Want zelf werk ik hele dagen en mijn baas laat me tussendoor niet even even bellen voor privé zaken.


Nee, ik heb geen vakantie. Maar ik kan er ook niet zoveel aan doen ben ik bang. 

De beste manier zou zijn om een KON abonnement te bestellen, KPN monteur laten komen zodat die een FTU verplaatsings ticket kan aanmaken. 

Maar ik kan kijken of ik de kwaliteitsmedewerker van dit project kan attenderen op deze afwijking. Die inderdaad normaliter niet toegestaan is zoals al werd vermeld.

@Jasper mag ik het adres van je in een mail of DM?


In de meterkast waar de aansluiting zit kan niet zonder meer een stopcontact. Want er is geen 16A zekering groep. Het is zo te zien alleen de 25A één fase hoofdkabel.

Er moet dan ook nog een 16A groep komen.

Er zit alleen de hoofdaansluiting. En verderop IN het appartement zit dan pas de groepenkast.

Mijns insziens voldoet de plaatsing totaal niet aan de voorwaarden van kpn. En zullen ALLE aansluitingen voor ALLE appartementen opnieuw moeten. En derhalve verplaatst. Overal in het appartement ZELF maar nergens anders.

Deze aansluiting gaat mijns inziens NOOIT IN BEDRIJF genomen worden. Bij geen enkel van de appartementen. 

 

Deze woningen zijn van vivare en die willen niet kosteloos stopcontacten aanleggen.

Als dit op aangeven van Vivare is gebeurt zijn zij ook de verantwoordelijken voor het in gebruik kunnen nemen van de aansluiting naar mijn mening. En dus het laten aanbrengen van een 16A groep en een WCD.

Dit dus:

Ik_Combineer schreef: (…) zo ver ik weet mag KPNNetwerk enkel afwijken van hun PvE wanneer er duidelijke afspraken zijn met VVE/Woningcoöperatie over de mogelijkheden van aansluiten.


Wat is een " KON abonnement”? En wat kan ik nu dan het beste doen? Moet ik nu contact opnemen met “KPN Netwerk” of met “Vivare” omdat dit klaarblijkelijk verkeerd is geplaatst?


Wat is een " KON abonnement”? En wat kan ik nu dan het beste doen? Moet ik nu contact opnemen met “KPN Netwerk” of met “Vivare” omdat dit klaarblijkelijk verkeerd is geplaatst?

Dat is een typefout en hij bedoeld een KPN Abonnement


Ok, dus als ik het goed begrijp kan ik gewoon een KPN glasvezel abonnement bestellen en dan een monteur laten komen. En die monteur kan een ticket aanmaken bij "kpn netwerk" om de aansluiting (ftu) te verplaatsen naar boven?


Ok, dus als ik het goed begrijp kan ik gewoon een KPN glasvezel abonnement bestellen en dan een monteur laten komen. En die monteur kan een ticket aanmaken bij "kpn netwerk" om de aansluiting (ftu) te verplaatsen naar boven?

Ja, alleen wel moet je met een aantal dingen rekening houden;

- Standaard krijg je een DoeHetZelf Installatpakket. Wanneer je vooraf aangeeft een monteur nodig te hebben zal je hier €75 voor moeten betalen. Deze kosten kunnen niet worden gecrediteerd. Mocht je dit doen moet je enkele dagen voor de installatiedatum met KPN bellen voor een monteur en aangeven dat het installeren je niet zelf lukt. De klantenservice kan dan kosteloos een Installatiegarantie monteur aansturen.

- Ik ga er vanuit dat alle FTU's in uw hoogbouw verkeerd zitten, een FTU verplaatsing zal dan ook niet 1-2-3 geregeld zijn. Persoonlijk zou ik geen gebruik maken van de overstapservice maar mijn huidige abonnement pas opzeggen wanneer het glasvezel werkt. Je betaald dan een keer dubbel maar volgens mij werkt de overstapservice niet zo goed wanneer de overstapservice maanden duurt omdat er een tientallen FTU's moeten worden verplaatst.

- Ward_ is nog aan het navragen bij een kwaliteitsmedewerker of er afspraken zijn omtrent uw hoogbouwcomplex. Indien er een overeenkomst is tussen KPNNetwerk en Vivare zal de Fibre Termination Unit verplaatsing worden afgekeurd omdat hij op de juiste plek is geplaatst. 


@Jasper mag ik het adres van je in een mail of DM?

Dat kan ik doen, @Hendrik Willem Verhaaf zou jij daarvoor je forumprofiel volledig in kunnen vullen en een seintje geven als je dat hebt gedaan? Dan kan ik ze doorgeven.


@Jasper mag ik het adres van je in een mail of DM?

Dat kan ik doen, @Hendrik Willem Verhaaf zou jij daarvoor je forumprofiel volledig in kunnen vullen en een seintje geven als je dat hebt gedaan? Dan kan ik ze doorgeven.

Ik heb mijn adres en persoonlijke informatie geüpdatet. Hoop dat dit voldoende is.


Dank je, ik geef ze door aan Ward zodat hij dat kan bekijken. 

Los daarvan kan je zoals hij zei een aanvraag doen en zal de monteur de nodige stappen in gang kunnen zetten.


Los daarvan kan je zoals hij zei een aanvraag doen en zal de monteur de nodige stappen in gang kunnen zetten.

 

@Ward_  Schreef dat ik wel en niet vooraf een monteur aan moet vragen. Moet ik nu wel of niet van te voren bellen dat ik monteur nodig heb om door klantenservice kosteloos een installatie garantie monteur te krijgen?

Daarnaast wacht ik liever even af wat Ward te weten kan komen over het contract/overeenkomst tussen Kpnnetwerk en Vivare zodat ik niet voor een onaangename verrassing kan komen te staan dat uiteindelijk de verplaatsing wordt afgekeurd.

"- Standaard krijg je een DoeHetZelf Installatpakket. Wanneer je vooraf aangeeft een monteur nodig te hebben zal je hier €75 voor moeten betalen. Deze kosten kunnen niet worden gecrediteerd. Mocht je dit doen moet je enkele dagen voor de installatiedatum met KPN bellen voor een monteur en aangeven dat het installeren je niet zelf lukt. De klantenservice kan dan kosteloos een Installatiegarantie monteur aansturen."


Los daarvan kan je zoals hij zei een aanvraag doen en zal de monteur de nodige stappen in gang kunnen zetten.

 

@Ward_  Schreef dat ik wel en niet vooraf een monteur aan moet vragen. Moet ik nu wel of niet van te voren bellen dat ik monteur nodig heb om door klantenservice kosteloos een installatie garantie monteur te krijgen?

Daarnaast wacht ik liever even af wat Ward te weten kan komen over het contract/overeenkomst tussen Kpnnetwerk en Vivare zodat ik niet voor een onaangename verrassing kan komen te staan dat uiteindelijk de verplaatsing wordt afgekeurd.

"- Standaard krijg je een DoeHetZelf Installatpakket. Wanneer je vooraf aangeeft een monteur nodig te hebben zal je hier €75 voor moeten betalen. Deze kosten kunnen niet worden gecrediteerd. Mocht je dit doen moet je enkele dagen voor de installatiedatum met KPN bellen voor een monteur en aangeven dat het installeren je niet zelf lukt. De klantenservice kan dan kosteloos een Installatiegarantie monteur aansturen."

 

Ik heb de gegevens van Jasper ontvangen en doorgezet naar het projectteam voor Arnhem Geitenkamp.


In alle nieuwbouwwoningen van Vivare, waar ik zelf ook in woon, hebben ze wel in alle meterkasten 2 wandcontactdozen laten plaatsen, waardoor ik dus vier verschillende apparaten van stroom kan voorzien.
[..]

Dus waarom het in hun nieuwbouwwoningen wel kan, maar bij @Hendrik Willem Verhaaf niet, begrijp ik zelf ook niet.

Dat heeft te maken met vereisten vanuit het bouwbesluit als deze groter is dan 1m², dan moet er ook verlichting aanwezig zijn. Veel projectontwikkelaars kiezen ervoor om bij het aanleggen van de installatie ook direct één of meerdere wandcontactdozen in de meterkast te plaatsen. Ben nog geen woning van na 2005 tegengekomen in mijn tijd als monteur die geen wandcontactdoos in de meterkast had. Uitzonderingen waren appartementencomplexen met een gesplitste meterkast zoals TS dat hier ook heeft. Nuts- en telecomaansluitingen+meters in één gezamenlijke ruimte vanuit waar alles naar de woning loopt. Hier is inderdaad vaak geen wandcontactdoos aanwezig.

 

Ditzelfde euvel heeft trouwens ook wel even gelopen in de IJsvogelpassage in Nijmegen tot op het punt waar glasvezel terug op ‘niet beschikbaar’ is gezet omdat er gewoonweg niet geleverd kon worden. Ik weet dat VolkerWessels Telecom als hoofdaannemer van de uitrol in Nijmegen uiteindelijk verschillende wandcontactdozen heeft geplaatst (of laten plaatsen) in deze primaire meterkast om zo de glasvezelaansluiting in gebruik te nemen. Dit gesteggel heeft echter ruim 1,5 jaar geduurd en eerlijk gezegd weet ik niet hoe dit is afgelopen aangezien dit niet volledig opgelost was toen ik begin dit jaar stopte als monteur. Afspraken tussen pandeigenaar en KPN Netwerk durf ik zo ook niet meer te zeggen.


Het is écht niet zo moeilijk. Het aansluitpunt moet bij een groepenkast. Hier zit die NIET in de meterkast. Dus had het punt NIET in de meterkast mogen komen. Niet volgens de PvE regels van kpn.

Zit of kan er bij/in de groepenkast geen extra wcd dan moet de aansluiting elders in de woning in de buurt van een wcd aangebracht.

Hier is niet volgens de regels gewerkt en moet de aansluiting verplaatst. Kosten voor??? Vivare of KPN Netwerk, maar zeker niet voor de bewoner.

De regel die sociale verhuurders vaak toepassen “nuts voorziening - dus meterkast” is onzin. Meer een verzonnen ding om zich achter te verschuilen.

Je zou haast zeggen dat ze een contract hebben met Ziggo. 

Hier was in 2014 de (toen) koperaansluiting van KPN ineens uit de woning verdwenen na de verbouwing voordat ik erin kwam. Heb ik op eigen kosten weer moeten laten maken…
De woningbouw: “KPN zit niet in ons bouwbestek, Ziggo wel”. Oetlullen.


Het is écht niet zo moeilijk. Het aansluitpunt moet bij een groepenkast. Hier zit die NIET in de meterkast. Dus had het punt NIET in de meterkast mogen komen. Niet volgens de PvE regels van kpn.

Zit of kan er bij/in de groepenkast geen extra wcd dan moet de aansluiting elders in de woning in de buurt van een wcd aangebracht.

Hier is niet volgens de regels gewerkt en moet de aansluiting verplaatst. Kosten voor??? Vivare of KPN Netwerk, maar zeker niet voor de bewoner.

Dat ligt er dus maar net aan. KPN Netwerk kent een afwijkingsdocument welke door zowel KPN Netwerk (of aannemer) en de pandeigenaar ondertekent worden om hiermee bepaalde regels in de PvE niet na te hoeven komen. Bijvoorbeeld als een pandeigenaar een locatie van de FTU vereist waar aansluiten niet mogelijk is. Met dit document kan KPN Netwerk aantonen dat zij er alles aan gedaan hebben maar dat de pandeigenaar wilde afwijken. Als ik het me goed kan herinneren.

 

Je zou haast zeggen dat ze een contract hebben met Ziggo. 

Hier was in 2014 de (toen) koperaansluiting van KPN ineens uit de woning verdwenen na de verbouwing voordat ik erin kwam. Heb ik op eigen kosten weer moeten laten maken…
De woningbouw: “KPN zit niet in ons bouwbestek, Ziggo wel”. Oetlullen.

 Tegenwoordig mag zoiets niet meer. Je hebt als bewoner het recht op vrije providerkeuze. Als internettoegang inclusief is in de huurprijs dan is dat natuurlijk allemaal een iets ander verhaal en kom je dat overeen. Een woningbouwvereniging mag niet zelf maar bepalen dat ze aansluitingen op infrastructuur weghalen omdat het niet in de contracten zit. Het is nog steeds niet hun eigendom (en dat was het toen ook al niet). Ik had hier de woningbouwvereniging zeker wel aansprakelijk voor gesteld.


Er vallen mij een paar dingen op in dit geval.
Zie ik nu ook nog een DSL ("telefoonlijn") aansluiting op de foto ? Het modem daar voor heeft ook voeding (230V) nodig.
Er zal een kabelroute moeten zijn naar de woning, voor een ethernet kabel.
Het is uiteraard zeer eenvoudig om hier een WCD bij te maken, met de juiste spullen, dat wel, niet met 2 draadjes onder 1 klem om maar wat te noemen. Ik denk aan een klein extra kastje met 1  automaat, 4A is ruim voldoende.
Als de woningbouw handig is dan direct alle kasten laten doen, een installateur verzint 1 keer de juiste spullen, is voordeliger.
Als men echt niet wil meewerken dan is POE nog een "oplossing", zoals hier besproken :
https://forum.kpn.com/internet-9/aansluiting-glasvezel-in-meterkast-50-meter-bij-woning-vandaan-578830?postid=1645305#post1645305
( dit geval schoot mij al eerder te binnen maar door de hint van :

Ditzelfde euvel heeft trouwens ook wel even gelopen in de IJsvogelpassage in Nijmegen

weer gevonden )


Zie ik nu ook nog een DSL ("telefoonlijn") aansluiting op de foto ? Het modem daar voor heeft ook voeding (230V) nodig.

DSL kan gewoon doorgeplugd worden naar de plek waar het modem staat. Dat is hier zo te zien ook gebeurd. Alleen dat modem heeft 230 volt nodig. Niet dat aansluitpunt.

Er zal een kabelroute moeten zijn naar de woning

Een kabelroute is er. Er lopen loze buisjes van de meterkast (= alleen hoofdaansluiting en geen groepenkast) naar in de woning. Bij de groepenkast.

Ik denk aan een klein extra kastje met 1  automaat, 4A is ruim voldoende.

Klopt. Zou kunnen. Maar mag alleen een elektriciën doen. Die kosten wil de woningbouw niet op zich nemen terwijl zij kennelijk de opdracht hebben gegeven die FttH aansluiting in die meterkast te plaatsen. Dus moet de woningbouw ook zorgen voor stroom. En niet een bewoner. Die ook niet voor niks in sociale huur zit.

 

Hier is bovenstaande ellende voorkomen mede dankzij @Ward_ . Er was hier in de groepenkast buiten de woning gewoon geen ruimte meer voor én de NT én extra WCD. Bovendien was utp naar in de woning ook problematisch. In een flat uit 1957 zijn geen buisjes...


Coax vervangen voor UTP en dan voeden via PoE. KPN zou ook out-of-the-box moeten kunnen denken.


Coax vervangen voor UTP en dan voeden via PoE. KPN zou ook out-of-the-box moeten kunnen denken.

Dit hebben we bij KPN ook een tijdje gedaan als pilot voor sommige locaties. Nadeel is echter dat KPN niet de enige provider is die op die glasvezel levert maar ook partijen als Freedom of Odido. Op deze manier verplichten we alle providers die op datzelfde FTU leveren een manier te bedenken, het ONT is echter wel onderdeel van KPN Wholesale in PON-gebieden. Het NT overigens ook in AON-gebieden maar enkel wanneer KPN Wholesale ook diensten levert uit haar eigen apparatuur, iets wat Odido in veel gevallen niet doet.

KPN Netwerk heeft een PvE om te voorkomen dat dergelijke zaken gebeuren. Indien niet alles in de PvE kan worden bereikt wordt er een afwijkingsdocument opgesteld waarin de pandeigenaar akkoord gaat. Geen idee hoe het verder zit met verantwoordelijkheden over het überhaupt in gebruik kunnen nemen van de aansluiting. Zeker is wel dat de woningbouwvereniging met de huidige werkwijze eigenlijk een vorm van eerste levensbehoefte ontneemt, al helemaal nu KPN het kopernetwerk uit gaat schakelen op die locatie met uiterlijk drie jaar nu de glasvezel is opgeleverd. Tuurlijk, Ziggo is er nog maar die worden hiermee een monopolypositie in geduwd en het zal me niks verbazen als er daar niet ook ergens een stukje wetgeving over is die zoiets niet goedkeurt.


Ziggo is er nog maar die worden hiermee een monopolypositie in geduwd en het zal me niks verbazen als er daar niet ook ergens een stukje wetgeving over is die zoiets niet goedkeurt.

Momenteel is mijn enige middel om internet te ontvangen via ziggo I.v.m. de coax kabel die op de foto's te zien is.

Nadeel hiervan is dat ik door deze situatie niet makkelijk over kan stappen en ziggo alleen maar duurder wordt. Afgelopen jaar weer 5 euro per maand erbij. Mocht deze situatie worden opgelost kan ik eventueel tijdelijk mijn 4g verbinding van de telefoon doorkoppellen naar mijn computer.


Reageer