Skip to main content

Glasvezel aansluiting in het schurenblok aangelegd. Daar is geen stroom!

  • 10 November 2023
  • 76 reacties
  • 2622 keer bekeken

Vorig jaar is in de hele wijk geitenkamp het glasvezel netwerk aangelegd in samenwerking met de gemeente Arnhem. KPN is het netwerk beheerder van dit glasvezel netwerk. Nu is het probleem dat ik in een appartementen complex woon en zijn de glasvezel aansluitingen in de meterkasten beneden in de schurenblok gemaakt, daar zijn geen groepenkasten en dus ook geen stopcontacten voor modems aanwezig. Hoe krijg ik KPN zo ver om het glasvezel netwerk door te trekken naar boven naar mijn groepen kast boven, zodat ik gewoon over kan stappen op het KPN netwerk?

Ziggo is er nog maar die worden hiermee een monopolypositie in geduwd en het zal me niks verbazen als er daar niet ook ergens een stukje wetgeving over is die zoiets niet goedkeurt.

Momenteel is mijn enige middel om internet te ontvangen via ziggo I.v.m. de coax kabel die op de foto's te zien is.

Nadeel hiervan is dat ik door deze situatie niet makkelijk over kan stappen en ziggo alleen maar duurder wordt. Afgelopen jaar weer 5 euro per maand erbij. Mocht deze situatie worden opgelost kan ik eventueel tijdelijk mijn 4g verbinding van de telefoon doorkoppellen naar mijn computer.

Je zou eventueel ook altijd nog kunnen kijken naar 4G Voor Thuis van Odido. Geen idee wat de kosten en voorwaarden hiervan zijn, voor mij namelijk totaal niet interessant.


Is een glasvezelverlengkabel een mogelijkheid ?
Het is al afgemonteerd op een steekbaar iets nl.
( In plaats van een stuk er aan lassen dus. )


Ziggo is er nog maar die worden hiermee een monopolypositie in geduwd en het zal me niks verbazen als er daar niet ook ergens een stukje wetgeving over is die zoiets niet goedkeurt.

Momenteel is mijn enige middel om internet te ontvangen via ziggo I.v.m. de coax kabel die op de foto's te zien is.

Nadeel hiervan is dat ik door deze situatie niet makkelijk over kan stappen en ziggo alleen maar duurder wordt. Afgelopen jaar weer 5 euro per maand erbij. Mocht deze situatie worden opgelost kan ik eventueel tijdelijk mijn 4g verbinding van de telefoon doorkoppellen naar mijn computer.

Je zou eventueel ook altijd nog kunnen kijken naar 4G Voor Thuis van Odido. Geen idee wat de kosten en voorwaarden hiervan zijn, voor mij namelijk totaal niet interessant.

Kosten zijn op een zelfde niveau als een normaal thuis netwerk abonnement, nadeel is dat de snelheid lager ligt. Niet echt game/stream materiaal dus.


Allen,

 

Het projectteam en de aannemer gaan dit nogmaals bekijken om te zien wat er nog gedaan kan worden.

 

Houd moed...


Tot op heden heb ik nog niks gehoord van vivare of KpnNetwerk.


Allen,

 

Het projectteam en de aannemer gaan dit nogmaals bekijken om te zien wat er nog gedaan kan worden.

 

Houd moed...

was er nog meer nieuws voor TS ?


Woensdag 24 januari kwam er weer een jongen langs om mij over te laten stappen op KPN. Ik heb hem de hele situatie uitgelegd en laten zien. Deze heeft voor mij een bestelling aangemaakt en werd ik netjes de volgende dag  27 januari terug gebeld door KPN om de bestelling te bevestigen. Deze medewerker gaf aan dat ik binnen 2 werkdagen gebeld zou worden door “KPN Netwerk” om een afspraak in te plannen voor deze situatie. Tot op heden van vandaag 5 februari is er nog steeds geen contact met me opgenomen. KPN kan me niet verder helpen en als ik het klantenservice nummer van "KPN Netwerk” bel word ik onder elke optie doorgestuurd naar VolkerWessels.


Dat klinkt nog niet optimaal Hendrik. Heb jij er mogelijk een update over @Ward_? Had je een terugkoppeling gekregen van het projectteam?


Vandaag Telefonisch contact gehad met de teamleider van de jingeman die aan mijn deur stond. Er is afgesproken dat 11 maart de start/ingangsdatum is van het contract/bestelling. Die ochtend zou er een monteur komen die alles zou regelen met betrekking tot het aansluiten, bevestigen en testen van het netwerk. Het zal me benieuwen.


Ik ben ook benieuwd, zowel naar de uitkomst daarvan en of er iets bekend is vanuit het verzoek wat Ward had uitgezet. Mogelijk is het een het gevolg van het ander. Het is voor mij niet te zien wat de status is.


Vanochtend is de monteur langs geweest. Zoals verwacht mocht hij daar geen stopcontact aanleggen. Nu heb ik tijdelijk een verlang kabel vanaf mijn schuur naar deze meterkast gelegd zodat daar de modem en glasvezel kon worden aangesloten. Door middel van een MoCA wordt het signaal vanaf de UTP over de bestaande Coax kabel naar boven herleid en boven wordt het signaal weer door een andere MoCA weer terug gevoerd naar UTP. Deze MoCA's kosten mij dan weer inclusief de monteurs kosten meer dan 117 en halve euro. Ook vertelde deze monteur me dat ik zelf een stroomvoorziening moet regelen omdat zowel doortrekken van het glasvezel of aanleg van het stopcontact niet word vergoed.


Vanochtend is de monteur langs geweest. Zoals verwacht mocht hij daar geen stopcontact aanleggen. Nu heb ik tijdelijk een verlang kabel vanaf mijn schuur naar deze meterkast gelegd zodat daar de modem en glasvezel kon worden aangesloten. Door middel van een MoCA wordt het signaal vanaf de UTP over de bestaande Coax kabel naar boven herleid en boven wordt het signaal weer door een andere MoCA weer terug gevoerd naar UTP. Deze MoCA's kosten mij dan weer inclusief de monteurs kosten meer dan 117 en halve euro. Ook vertelde deze monteur me dat ik zelf een stroomvoorziening moet regelen omdat zowel doortrekken van het glasvezel of aanleg van het stopcontact niet word vergoed.

Bel nogmaals naar KPN voor een monteur en laat deze doorkomen. KPN heeft speciaal voor dit soort situaties monteurs NEN3140VP opgeleid ipv NEN3140VOP. Dit is nog vrij nieuw dus het kan dat de aanwezige collega dit niet wist maar nu kunnen enkele collega's per regio achter deze hoofdschakelaar een aardlekschakelaar en een automaat plaatsen zodat er alsnog een stopcontact kan komen. De monteur die komt moet de planning overleggen en deze speciaal opgeleide monteur aansturen.

Super toevallig afgelopen woensdag en donderdag deze cursus gedaan, anders had ik ook gedacht dat u het zelf moest verzorgen.

Tijdens me cursus ook een eigen groepenkast mogen bouwen 😁

 

Verder snap ik niet waarom er is gekozen voor MOCA's. Er liep een dsl kabel van deze meterkast naar de plek waar hu ook het modem stond, kon deze niet vervangen worden? Want een kabel is en kosteloos en superieur een een setje MOCA's.


 Goed verhaal, dit schreef ik al eerder in dit onderwerp :

Het is uiteraard zeer eenvoudig om hier een WCD bij te maken, met de juiste spullen, dat wel, niet met 2 draadjes onder 1 klem

Is dat nog aan de orde geweest op de cursus ? Elke kast is weer anders.
Er zijn handige blokjes met een pen en 2 klemmen ( schroefjes ) om zo 2 draden ipv een aan te sluiten.

 


Zeker, maar dit was een verdiepende opleiding. Elke monteur van KPN is al NEN3140VOP opgeleid (instructies gekregen om veilig een WCD te plaatsen in de meterkast) en hierbij komen ook alle soorten groepenkasten, automaten of zekeringen voorbij.
Dus dit was echt aanvullend op hoe je veilig kan werken zonder hoofdschakelaar, groepenkasten kan uitbreiden en/of klaar maakt voor de toekomst. Er deden behalve 5 KPN’ers ook enkele zzp’ers deze opleiding omdat ze in de zonnepanelen / thuisaccu business zaten. 


Verder snap ik niet waarom er is gekozen voor MOCA's. Er liep een dsl kabel van deze meterkast naar de plek waar hu ook het modem stond, kon deze niet vervangen worden? Want een kabel is en kosteloos en superieur een een setje MOCA's.

De reden ervan is dat het onmogelijk is om een kabel door te trekken. vanaf de meterkast gaan de kabels via buisjes naar boven. Boven de meterkast zit een grote metalen kabelgoot waar al ruim 30 - 50 verschillende kabels doorheen liggen en die gaat daarna de bocht om door de schuur van de buren en hou het verder gaat geen idee. Uit eindelijk gaat het dan weer over in een buisje wat bij mij in de meterkast boven binnen komt.

Hoe ga ik kpn nu uitleggen dat er een andere monteur zou moeten komen om een aardlek en groep voor een WCD aan te sluiten. Heb zojuist een verlengkabel vanaf mijn schuur naar de meterkast getrokken en in de meterkast zelf een 3 voudige contactdoos aangesloten omdat monteur had gebeld met planning en tot conclusie kwam dat kabel trekken onmogelijk is en hij geen wcd mocht aanleggen en hoe ook werd gedraaid of gekeerd ik toch alles zelf zou moeten betalen.🙄

 


Met plakband een 220V voeding aan het plafond. Ouch.

 


Ik denk niet dat je er nog op zit te wachten alleen wat KPN nu dus mag doen (de juiste monteur) is precies wat er bij jou nodig is.

Een voorbeeld met before en after:

 


Indien er een monteur is die toch netjes stroom kan aansluiten dan graag want ik heb zoals te zien een verleng kabel over het plafond getrokken en heb het idee dat de verhuur organisatie daar over kan gaan klagen.


is hier nog reactie op gekomen?


Nee, helaas heb ik verder nog niks vernomen.


Nee, helaas heb ik verder nog niks vernomen.

Hopelijk hoor je snel wat


Er is nog geen monteur voor ingepland? Ik had verwacht dat er al iemand voor was geweest. Ik kan zelf geen monteur inplannen, dus je kunt ons bellen op 0800-0402 en daarbij aangeven dat er een monteur moet komen die een stopcontact kan aanleggen.


Er is nog geen monteur voor ingepland? Ik had verwacht dat er al iemand voor was geweest. Ik kan zelf geen monteur inplannen, dus je kunt ons bellen op 0800-0402 en daarbij aangeven dat er een monteur moet komen die een stopcontact kan aanleggen.

Sinds wanneer kan een moderator dat niet doen


Sinds wanneer kan een moderator dat niet doen

Voor dat soort dingen verwijzen we sinds eerder dit jaar door naar de telefonische collega's. Via die weg is het veel sneller efficiënter om een monteur in te plannen.


Er is nog geen monteur voor ingepland? Ik had verwacht dat er al iemand voor was geweest. Ik kan zelf geen monteur inplannen, dus je kunt ons bellen op 0800-0402 en daarbij aangeven dat er een monteur moet komen die een stopcontact kan aanleggen.

Zou prettige zijn, zal eerdaags weer een poging wagen. De laatste keer dat ik er voor had gebeld kreeg ik hetzelfde berichtje. Namelijk dat kon monteurs dit niet mochten doen.


Reageer