Skip to main content

Bij mij zijn glasvezelkabels in de meterkast aangelegd, in december 2020. Het betreft een appartementengebouw en de kabels zijn door de meterkasten naar boven getrokken. Echter, de meterkast zit in de gang en de tv staat met de modem in de woonkamer, aan de andere kant van het huis. Op geen enkele manier is er kabelverbinding mogelijk tussen de modem en de glasvezel in de meterkast. Na het aanleggen van de glasvezel door KPNnetwerk is er een monteur geweest van KPN om de glasvezel te activeren. Deze kwam binnen 1 minuut tot de conclusie dat dat niet kon en dat de kabels op de verkeerde plek zijn gelegd. Deze hadden buitenaf, via de terrassen omhoog getrokken moeten worden en vervolgens door de buitenmuur met een kabel naar binnen, want daar zit de tv aansluiting en staat de modem, volledig aan de andere kant van de woning dan waar nu de glasvezelaansluiting is geplaatst. Inmiddelszijn we nu bijna een jaar verder en ik word niet geholpen. KPN netwerk wijst naar KPN omdat zij de opdrachtgever zijn en vice versa, maar ondertussen heb ik wel kabels maar kan ik nog altijd geen gebruik maken van glasvezel. Ik heb gebeld, gechat, klachtenformulieren ingevuld, meerdere malen, waarin ik vraag om een oplossing, maar er gebeurt niets. Is er iemand die dit probleem herkent en enig idee heeft wat ik kan doen? 

De kabel over of onder de plint naar de andere kant van de kamer toe geleiden. Er zijn tegenwoordig platte kabels te koop. Die zijn maar net iets meer dan een millimeter dik ofzo. Kun je zo onder een plint stoppen. Of onder de vloerbedekking stoppen.

Een andere manier is eventueel een draadloze verbindingset. 

Van KPN hoef je niets te verwachten. De meterkast is de standaard plek voor de aansluiting. Vanaf de meterkast naar je apparaten is je thuisnetwerk. Dat moet je zelf bekostigen. 


Bedankt voor je antwoord. Ook met een platte kabel is niet mogelijk, er zitten deuropeningen tussen die overgestoken moeten worden. Ik hoop nog op reacties van KPN zelf of van mensen die een vergelijkbare situatie hebben. Want, waarom wordt glasvezel dan aangelegd als er toch geen gebruik van kan worden gemaakt? De monteur van KPN die hier is geweest voor het activeren gaf zelfs toe dat dit een rare situatie was. Er is alleen nog altijd geen oplossing geboden.


Heb je een telefoonaansluiting of een coaxaansluiting in jouw woonkamer?


Er zit een coax aansluiting in de muur, die wordt niet gebruikt op dit moment. De aansluiting in de muur van de KPN modem zit daar vlak naast.


De buis waar die coaxkabel doorheen gaat loopt vast en zeker naar de meterkast.

Je zou die coaxkabel dus kunnen vervangen door een UTP Cat 6 kabel die je in de woonkamer afmonteerd op een inbouw UTP Cat 6 wandcontactdoos en in de meterkast op een opbouw UTP Cat 6 wandcontactdoos.

En die aansluiting die daar vlak naast zit, kan je daar eens een foto van plaatsen.

Is dat een telefoonaansluiting?

Zo ja, loopt die kabel naar de meterkast want dan is het nog beter om die telefoonkabel te vervangen door een UTP Cat 6 kabel.


Het is overigens niet KPN die hierover gaat maar KPN Netwerk in samenspraak met de eigenaar van het pand. Bij hoogbouw is dit normaal gesproken de woningbouwvereniging of de VVE. Als de eigenaar aangegeven heeft het niet via de buitenkant te willen dan is de meterkast eigenlijk de enige manier. Afhankelijk van wanneer het pand gebouwd is lopen hier vaak alle aansluitingen langs elkaar via één centrale buis naar boven.

 

Als er coax ongebruikt ligt dan ben ik benieuwd, is dit het AOP of zit het primaire aansluitpunt hiervan ook in de meterkast? Zelfde vraag over de telefoonaansluiting. Ik zie het regelmatig dat deze vanuit de meterkast is doorgelust naar een plek in bijvoorbeeld de woonkamer waar vroeger dan een telefoon geplaatst werd. In beide gevallen zou het in principe mogelijk moeten zijn om de kabel te vervangen door een 4-pair UTP. Ik zeg ‘in principe’ omdat ik het al vaker tegen ben gekomen dat kabels moervast zitten en en vervangen daardoor onmogelijk is.


Ik zal morgenochtend even foto's plaatsen, het is een vrij donkere hoek, morgen beter qua licht. Erg bedankt alvast voor de antwoorden en het meedenken! 


 


 


Verder zie ik in de meterkast niets anders dan de water- en elektriciteitsmeters. Dit is hoe het eruit ziet.


Hmmm, dat punt waar jouw Experia Box op aangesloten is, is het "echte" ISRA punt en niet een verlenging vanuit de meterkast.

En als er, zoals je aangeeft, in de meterkast ook geen coax zichtbaar is, dan geldt voor dat coax aansluitpunt hetzelfde. 

Dat maakt het geheel een stuk lastiger.


In het hele complex ziet de aanleg en meterkast er hetzelfde uit. Heb natuurlijk contact gehad met andere bewoners en die hebben hetzelfde probleem. Iedereen heeft het laten aanleggen maar niemand kan er gebruik van maken. Ik vind het bizar dat een VVE of woningbouwvereniging kan besluiten waar de aanleg moet komen maar dat er dan niemand kijkt of het wel realiseerbaar is met aansluiten. Want wat heb je aan glasvezelkabels in huis als je er toch geen gebruik van kunt maken? Ik hoop dat iemand toch nog met een oplossing komt...


Het enige alternatief wat ik me nog kan bedenken is het gebruik van holle plinten of kabelgootjes op de plint.


De meterkast, gangkast, keuken en toilet staan als een soort los blok midden in de woning. Je kunt er omheen lopen. Kabels langs de plinten leggen gaat niet omdat je ergens moet oversteken om bij die muur te komen. Daarom is het ook zo vreemd dat ze voor de meterkast hebben gekozen in dit geval.


Je kan gebruik maken van een draadloze verbindingset:

https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/437811/draadloze-verbindingsset-1200-2-adapters/?pageCount=1&pos=881

Het is een lapmiddel en geen garantie dat het goed werkt.

Op termijn gebeurt het vast wel een keer dat je in je woning een keer wat opknapt. Nieuwe vloerbedekking ofzo. De muren opnieuw laat doen ofzo. Zorg dan gelijk voor de kabel.


Dank voor het meedenken!


 

Ik zie dat wireless is uitgeschakeld, lampje is uit. Heeft u misschien SuperWiFi's? 

Want je kunt ook proberen om de tv ontvanger op de 2de draadloze SuperWiFi aan te sluiten.


 


Alle lampjes branden hoor


Hoi @MoniqueVisser! Ik had heel graag met je willen meedenken over mogelijkheden, maar eigenlijk is alles al zo'n beetje gezegd. KPN als provider zelf kan verder helaas niets met de plaatsing van het glasvezelkastje. Het kastje is geplaatst in samenwerking tussen de aannemer en VVE/woningbouwvereniging.  :disappointed_relieved:

Heel spijtig inderdaad dat het zo is aangelegd. Welke snelheden zijn dan via de huidige verbinding leverbaar? Ik zie dat je als het goed is bonding hebt.


Dat het niet via de vloer gaat is duidelijk, maar is het niet mogelijk om via het plafond te gaan? Die oplossing heb ik vaker gezien.


Ik weet niet precies welke snelheden ik heb, het abonnement is hussel 200, maar deze snelheid wordt niet helemaal gehaald, heb wel eens een meting gedaan. Toch bedankt voor het meedenken en de reactie.

Via het plafond ga ik zeker nog in overweging nemen, ook vriendelijk bedankt voor de reactie.


Ik heb dan nog wel een vraag. Destijds is de glasvezel niet geactiveerd, zoals op de foto te zien is heb ik in de meterkast een kastje met een oranje kabel die eronder uit komt. Stel dat ik via het plafond zou willen proberen, wat moet ik dan nu concreet nog doen? Moet ik dan een KPN monteur laten komen om de glasvezel te laten activeren, heb ik nog een kabel van KPN nodig of kan alles op afstand geactiveerd worden? Of heb ik nog andere apparatuur nodig daarvoor? Dat kastje met oranje kabel is alles wat ik heb.


Zelf heb ik in mijn woning voor de kabels naar de boxen van mijn home surround system kabelgootjes op mijn plinten geplakt en die zijn echt nauwelijks zichtbaar.

Je zult een Cat 5e of Cat 6 UTP netwerkkabel van jouw meterkast naar jouw woonkamer moeten trekken en vervolgens contact op moeten nemen met KPN om.die glasvezelaansluiting te activeren.


Begrijp ik het goed dat het V10 modem naar de meterkast moet verhuizen vanwege de nieuwe glasvezel? Dus als het V10 modem richting meterkast gaat en daar komt een superwifi bij op ethernet en een andere superwifi bij de tv in de woonkamer dan is het probleem voor tv kijken toch opgelost zonder het trekken van kabels. Of mis ik iets in deze discussie?Â