Skip to main content

Bij mij zijn glasvezelkabels in de meterkast aangelegd, in december 2020. Het betreft een appartementengebouw en de kabels zijn door de meterkasten naar boven getrokken. Echter, de meterkast zit in de gang en de tv staat met de modem in de woonkamer, aan de andere kant van het huis. Op geen enkele manier is er kabelverbinding mogelijk tussen de modem en de glasvezel in de meterkast. Na het aanleggen van de glasvezel door KPNnetwerk is er een monteur geweest van KPN om de glasvezel te activeren. Deze kwam binnen 1 minuut tot de conclusie dat dat niet kon en dat de kabels op de verkeerde plek zijn gelegd. Deze hadden buitenaf, via de terrassen omhoog getrokken moeten worden en vervolgens door de buitenmuur met een kabel naar binnen, want daar zit de tv aansluiting en staat de modem, volledig aan de andere kant van de woning dan waar nu de glasvezelaansluiting is geplaatst. Inmiddelszijn we nu bijna een jaar verder en ik word niet geholpen. KPN netwerk wijst naar KPN omdat zij de opdrachtgever zijn en vice versa, maar ondertussen heb ik wel kabels maar kan ik nog altijd geen gebruik maken van glasvezel. Ik heb gebeld, gechat, klachtenformulieren ingevuld, meerdere malen, waarin ik vraag om een oplossing, maar er gebeurt niets. Is er iemand die dit probleem herkent en enig idee heeft wat ik kan doen? 

Nee, de modem moet in de woonkamer bij de tv blijven, daar zit de tv ontvanger ook op aangesloten en die kan niet in de meterkast. Volgens mij moet ik, als ik het goed heb, nu de KPN bellen , die moeten zorgen dat de glasvezel geactiveerd wordt, er moet nog een ander glasvezelkastje bij in de meterkast en daar moet ik een hele lange cat 6 kabel op aansluiten die vanaf de meterkast langs het plafond en vloeren helemaal naar de modem gaat. Dat is het volgens mij. Maar misschien kan dat wat u zegt ook. Geen idee eigenlijk. Wat is een superwifi?


Je moet 1  utp kabel vanuit de meterkast waar de glasvezel binnenkomt bij het modem zien te krijgen, dan hoeft er aan je opstelling niks veranderd te worden, en een omzetting van koper naar glasvezel aanvragen, dan komt de monteur het aansluiten.

Misschien kun die lan kabel wel via de telefoon buis trekken als die in de meterkast binnen komt.


Nee, de modem moet in de woonkamer bij de tv blijven, daar zit de tv ontvanger ook op aangesloten en die kan niet in de meterkast. Volgens mij moet ik, als ik het goed heb, nu de KPN bellen , die moeten zorgen dat de glasvezel geactiveerd wordt, er moet nog een ander glasvezelkastje bij in de meterkast en daar moet ik een hele lange cat 6 kabel op aansluiten die vanaf de meterkast langs het plafond en vloeren helemaal naar de modem gaat. Dat is het volgens mij. Maar misschien kan dat wat u zegt ook. Geen idee eigenlijk.

Inderdaad bij activatie komt er een glasvezel kastje bij in de meterkast. Daar komt ethernet uit en die gaat naar de rode aansluiting op de V10 modem(V10 verhuizen naar meterkast). Dan wordt hierop (op de V10)een superwifi aangesloten. En in de woonkamer komt op de oude plaats van de V10 een 2e superwifi te staan waarvan de ethernet verbonden wordt met de tv box van kpn. TV en internet signaal gaat nu via wifi door de lucht en probleem is opgelost.

 

Hou wel rekening met 3 230Volt aansluitingen in de meterkast voor NT kastje, V10 en Superwifi.

 

Geen lange kabel nodig dan.


Begrijp ik het goed dat het V10 modem naar de meterkast moet verhuizen vanwege de nieuwe glasvezel? Dus als het V10 modem richting meterkast gaat en daar komt een superwifi bij op ethernet en een andere superwifi bij de tv in de woonkamer dan is het probleem voor tv kijken toch opgelost zonder het trekken van kabels. Of mis ik iets in deze discussie? 

Eh ... €199,-.


Hou wel rekening met 3 230Volt aansluitingen in de meterkast voor NT kastje, V10 en Superwifi.

Dat kan ook met een stekkerblokje op één wandcontactdoos.


Begrijp ik het goed dat het V10 modem naar de meterkast moet verhuizen vanwege de nieuwe glasvezel? Dus als het V10 modem richting meterkast gaat en daar komt een superwifi bij op ethernet en een andere superwifi bij de tv in de woonkamer dan is het probleem voor tv kijken toch opgelost zonder het trekken van kabels. Of mis ik iets in deze discussie? 

Eh ... €199,-.

 Is via MP keuze zat.


Ik zou gewoon de ExperiaBox houden waar die is en 1 UTP kabel vanaf de te plaatsen glasvezel modem trekken. Dan heb je tenminste gegarandeerd een goede verbinding. Bedraad is altijd beter dan draadloos, 

TV via WiFi laten lopen in een appartementencomplex waar waarschijnlijk tig verschillende WiFi netwerken aanwezig zijn die elkaar dwars zitten lijkt me geen goed plan. Zo “super” zijn die SuperWifi apparaten niet….


Bij ons staat de meterkast op ca. 3m van het appartement. Ik heb destijds 2 Cat5 kabels getrokken in de buis tussen meterkast en bel, en daarna verder.