Skip to main content

Hallo,

Ik overweeg om KPN glasvezel te nemen, dat wordt aangelegd tot in de meterkast. Ik het hele huis wil ik de meest optimale bekabeling aanleggen. KPN geeft aan dat UTP vanaf de meterkast aangelegd moet worden. Maar is het niet het meest optimale om vanaf de meterkast voor zowel internet als tv aansluitingen ook vanaf de meterkast glasvezel door te treken?

Alvast bedankt voor het advies !

groet,

Fred

Cca heeft helemaal niks met de aders te maken. Het is een keurmerk over de brandvertragende werken van de buitenmantel.

CCA staat voor "Copper Clad Aluminum" ofwel "met koper bekleed aluminium".


Aanvullend als info:
https://en.wikipedia.org/wiki/Copper-clad_aluminium_wire

YouTube filmpje (een van de vele).

En waarschuwing voor de rotzooi die veel wordt verkocht.
Bijv. kabels die niet voldoen aan de specs. o.a. YouTube vanaf hier.


Het is volstrekt onzinnig om glasvezel te gebruiken binnen een thuisnetwerk.

Het is zonde van het geld en levert niets maar dan ook echt helemaal niets op.

Een Cat 6a UTP kabel is prima in staat om 10Gbps te transporteren en het zal nog vele jaren duren alvorens dergelijke snelheden ook daadwerkelijk nodig zullen zijn.

 

Besten, 

Ik ben het deels eens.

Het is in verreweg de meeste gevallen onzinnig om 10GBE binnenshuis te gebruiken. De users die het willen of nodig hebben, bijvoorbeeld als ze een 10GBE NAS hebben en video bewerken kunnen bij aanleg best even goed nadenken over de infrastructuur.

Mocht je 10GBE nodig hebben:  ook binnenshuis is glasvezel meestal goedkoper en sneller dan koper.

Latency op glasvezel is veel lager, de switches zijn goedkoper en energieverbruik is een factor 10 lager dan koper 10GBE switches.

Daarnaast zijn de kabels dunner en daardoor makkelijker weg te werken. 

 

Ik zou zeggen, mocht je een van die zeldzame mensen zijn die 10GBE echt nodig hebben, verdiep je er eens in, en ga rekenen, kijk ook eens bij bijvoorbeeld uptimed.nl. Dan zul je nog verrast zijn.

Uiteraard zal een deel altijd Cat5 1gbe blijven voor de devices die snel/goedkoop aangesloten moeten worden.

 


Neem beslist wel een goede kwaliteit kabel met koper draadkernen - geen CCA.
CCA is “aluminium” met een dun laagje koper er overheen. Waar veel kabels tegenwoordig uit bestaan. Meer info m.b.t. bekabeling < HIER >

Hier wil ik even op in haken. Cca heeft helemaal niks met de aders te maken. Het is een keurmerk over de brandvertragende werken van de buitenmantel.

Hallo @Guidoowtjuhh , heb je daar een bron voor? Ik weet ook niet beter dat CCA staat voor, simpel gezegd, mindere kwaliteit kabels.

Dit vind ik  via Google:

Wat betekent CCA bij kabel?

Afbeeldingsresultaat voor Cca

CCA betekent 'Copper Clad Aluminium'. Dit betekent dat de aders in de kabel zijn gemaakt van aluminium met een laagje koper erover. Deze kabels zijn geschikt voor een lengte tot 50 meter.3 mrt. 2020

 


Neem beslist wel een goede kwaliteit kabel met koper draadkernen - geen CCA.
CCA is “aluminium” met een dun laagje koper er overheen. Waar veel kabels tegenwoordig uit bestaan. Meer info m.b.t. bekabeling < HIER >

Hier wil ik even op in haken. Cca heeft helemaal niks met de aders te maken. Het is een keurmerk over de brandvertragende werken van de buitenmantel.

Hallo @Guidoowtjuhh , heb je daar een bron voor? Ik weet ook niet beter dat CCA staat voor, simpel gezegd, mindere kwaliteit kabels.

Dit vind ik  via Google:

Wat betekent CCA bij kabel?

Afbeeldingsresultaat voor Cca

CCA betekent 'Copper Clad Aluminium'. Dit betekent dat de aders in de kabel zijn gemaakt van aluminium met een laagje koper erover. Deze kabels zijn geschikt voor een lengte tot 50 meter.3 mrt. 2020

 

Dat was al vermeld door @wjb En @Babylonia 😉


Halo @peter-keetfm , dat weet ik maar ik vroeg aan @Guidoowtjuhh  of hij zijn bewering kon staven met een bron.

 


Neem beslist wel een goede kwaliteit kabel met koper draadkernen - geen CCA.
CCA is “aluminium” met een dun laagje koper er overheen. Waar veel kabels tegenwoordig uit bestaan. Meer info m.b.t. bekabeling < HIER >

Hier wil ik even op in haken. Cca heeft helemaal niks met de aders te maken. Het is een keurmerk over de brandvertragende werken van de buitenmantel.

Hallo @Guidoowtjuhh , heb je daar een bron voor? Ik weet ook niet beter dat CCA staat voor, simpel gezegd, mindere kwaliteit kabels.

Dit vind ik  via Google:

Wat betekent CCA bij kabel?

Afbeeldingsresultaat voor Cca

CCA betekent 'Copper Clad Aluminium'. Dit betekent dat de aders in de kabel zijn gemaakt van aluminium met een laagje koper erover. Deze kabels zijn geschikt voor een lengte tot 50 meter.3 mrt. 2020

 

Dat was al vermeld door @wjb En @Babylonia 😉

Het klopt gedeeltelijk wat je zegt. Cca betekent inderdaad copper clad aluminium. Maar het is absoluut een keurmerk over brandgedrag. Als het iets over kwaliteit zou zeggen dan zou het niet worden gebruikt in grote bedrijfspanden van beveiligingsbedrijven worden gebruikt.

Dat even los latend, utp kabel met cca keur wordt weinig gebruikt. Eca en dca zijn de standaard en worden vele malen vaker gebruikt.

Cca utp kabel is bij het “trekken" wel kwetsbaarder voor kabelbreuk omdat aluminium veel minder buigzaam is dan koper.


Neem beslist wel een goede kwaliteit kabel met koper draadkernen - geen CCA.
CCA is “aluminium” met een dun laagje koper er overheen. Waar veel kabels tegenwoordig uit bestaan. Meer info m.b.t. bekabeling < HIER >

Hier wil ik even op in haken. Cca heeft helemaal niks met de aders te maken. Het is een keurmerk over de brandvertragende werken van de buitenmantel.

Hallo @Guidoowtjuhh , heb je daar een bron voor? Ik weet ook niet beter dat CCA staat voor, simpel gezegd, mindere kwaliteit kabels.

Dit vind ik  via Google:

Wat betekent CCA bij kabel?

Afbeeldingsresultaat voor Cca

CCA betekent 'Copper Clad Aluminium'. Dit betekent dat de aders in de kabel zijn gemaakt van aluminium met een laagje koper erover. Deze kabels zijn geschikt voor een lengte tot 50 meter.3 mrt. 2020

 

Dat was al vermeld door @wjb En @Babylonia 😉

Het klopt gedeeltelijk wat je zegt. Cca betekent inderdaad copper clad aluminium. Maar het is absoluut een keurmerk over brandgedrag. Als het iets over kwaliteit zou zeggen dan zou het niet worden gebruikt in grote bedrijfspanden van beveiligingsbedrijven worden gebruikt.

Dat even los latend, utp kabel met cca keur wordt weinig gebruikt. Eca en dca zijn de standaard en worden vele malen vaker gebruikt.

Cca utp kabel is bij het “trekken" wel kwetsbaarder voor kabelbreuk omdat aluminium veel minder buigzaam is dan koper.

Ik gebruik zelf altijd utp ftp kabels met 100% koper ader paren 

Cca kabels is troep alleen al met de rj45 stekkers aanknijpen is waardeloos 

Ik had ooit eens een bestelling gedaan van een paar rollen van 100 meter en bleek cca te zijn (was mijn eigen fout) deze zijn direct in de afvalbak beland 


Het klopt gedeeltelijk wat je zegt. Cca betekent inderdaad copper clad aluminium. Maar het is absoluut een keurmerk over brandgedrag.

Nee, daar staat het niet voor!!   Zijn de gegeven referenties niet voldoende voor je??
(Er zijn best nog meer vergelijkbare referenties te geven die hetzelfde vertellen).
Het staat expliciet voor materiaal van kerndraden van de kabel waaruit die bestaat.

Er zijn zeker aanvullende coderingen voor brandgedrag van de buitenmantel maar niet CCA.

Afgezien van onduidelijke beschrijvingen die zaken m.b.t. eigenschappen door elkaar halen,
of directe "fraude" m.b.t. kabel specificaties, waar op grote schaal de hand mee wordt gelicht.


Ik ben bezig mijn netwerk te vernieuwen met Cat6 en Cat6a kabels, Nu zie ik dat de verbinding tussen glasvezelkastje en de Experiabox een Cat 5e kabel is. Heeft het eigenlijk wel zin om achter die 5e kabel nog zwaardere kabels te leggen? Of kan ok dan net zo goed overal 5e gebruiken?

Of toch ook de kabel tussen glasvezel en Experiabox vervangen door 6 of 6a?


Ook met cat5e zijn snelheden van 1Gbps te halen, dus moet je je afvragen of het vervangen van cat5e door cat6(a) kabels überhaupt zinvol is.


Ik ben bezig mijn netwerk te vernieuwen….

Wat is de reden om je netwerk te vernieuwen?
Als je dan toch aan het vernieuwen bent, waarom dan stukken overslaan?

Hoewel je voor internet  -zolang je bijv. slechts een abonnement afneemt van 100-200 Mbps-
CAT 5e prima voldoet.

Terwijl je in je thuisnetwerk in onderlinge communicatie tussen bijv. een NAS en PC
beslist profijt kunt hebben om daar de volle 1 Gigabit snelheid te benutten.

Dus die vraag kun je beter jezelf stellen, of het zin heeft.

Verder denk ik zelf dat alleen CAT 5e  -  CAT 6  -  CAT 6a   niet echt zozeer van belang kan zijn.
Maar meer nog de randvoorwaarden of een kabel is afgeschermd en van een goede kwaliteit samenstelling en betrouwbare leverancier zou moeten zijn.

Zelf heb ik hier CAT 6 kabels van een paar jaar oud, waarvan de kunststof buitenmantel zodanig is uitgehard en bros, dat die buitenmantel splijt en er allerlei scheuren inkomen.

Hier nog een tros CAT 5e kabel van zeker wel 25 jaar oud, die op dat punt beter voldoet.


De reden is dat ik nogal eens haperingen heb met casten en video streamen binnen huis. De aanleiding is het aanleggen van vloerverwarming en isolatie, waarbij ik eenmalig de kans heb om de oude coax en andere draadjes te vervangen door betere verbindingen. En dan wil je dat graag slim doen.

Maar je antwoord is al prima voor mij. In het thuisnetwerk vindt ook veel verkeer plaats dat niet via internet verloopt. Dus dan is het niet gek om daar wat overcapaciteit te leggen nu het kan. En ik heb inderdaad kwalitatief goede kabels gekocht!


De reden is dat ik nogal eens haperingen heb met casten en video streamen binnen huis. De aanleiding is het aanleggen van vloerverwarming en isolatie, waarbij ik eenmalig de kans heb om de oude coax en andere draadjes te vervangen door betere verbindingen. En dan wil je dat graag slim doen.

Maar je antwoord is al prima voor mij. In het thuisnetwerk vindt ook veel verkeer plaats dat niet via internet verloopt. Dus dan is het niet gek om daar wat overcapaciteit te leggen nu het kan. En ik heb inderdaad kwalitatief goede kabels gekocht!

In elk geval zal ik 5/8 of 3/4 buis leggen. (geen flex) aanraden (en hier de kabel door trekken) 

Van punt a naar b dan staat de toekomst open welke draad u er door trekt.

Ik heb toen (nieuwbouw 2004) allemaal loze leidingen gelegd.

Deze buis is verkrijgbaar bij iedere bouwmarkt.

 


Inderdaad absoluut leidingen gebruiken, en daar doorheen dan kabel doorheen trekken.
Niet zomaar kabel "los” in de vloer leggen. Er is kans dat het vast verankerd is en niet kan bewegen. Met vloerverwarming moet kabel voldoende kunnen krimpen/uitzetten.


Hier liggen alle (loze) leidingen onder de vloerverwarming. (Begane grond) in het beton 

Veel 3/4 buis zowel coax (voor satelliet tv) en utp 


Ja, dat had ik begrepen. Als je de kabels zelf dan doortrekt door die leidingen, is de vrije ruimte / speling in die leiding voldoende om kabel daarin te kunnen laten “werken”.