Skip to main content

Hallo,

Ik zit met de onderstaande vraag. Wie kan mij helpen?

Ik ga binnenkort verhuizen naar een woning waar glasvezel van KPN is. Dat heb ik in de huidige situatie niet en daarom ben ik hier niet zo bekend mee.

We hebben echter besloten om voor internet en tv te blijven bij Ziggo vanwege diverse redenen (o.a. rechten Formule 1 bij Ziggo Sport).

Nu wil ik voor de verbouwing in de woonkamer wat elektrapunten verplaatsen en onnodige aansluitingen verwijderen. Nu zit in de nieuwe woonkamer (waar de tv van de vorige bewoners stond) deze wandcontactdoos voor utp-kabels.

 Kan ik deze wandcontactdoos gewoon verwijderen? En ook als ik in de toekomst eventueel wel gebruik wil maken van glasvezel van KPN? Is dit in feite een verouderde oplossing is om de tv bekabeld te voorzien van internet? Nu de tv met een wifi-verbinding online content ontvangt is deze toch niet meer nodig? Heeft deze anno 2020 überhaupt nog nut?

Tips hoe (of door wie) deze wandcontactdoos te verwijderen zijn welkom! :grinning:

 

Voor de volledigheid, in de meterkast staat deze onderstaande ‘box’ waar de glasvezelkabel binnenkomt. Deze verwijder ik uiteraard niet.

 

Bedankt voor het meedenken! :thumbsup_tone1:

 

 

bliksem inslag indirect heeft veel schade veroorzaakt door de kpn koper lijn toen ik nog adsl had

ondanks afleider op het dak en beveiliging in de hoofdverdeelkast

Dit is inderdaad een niet onbelangrijk punt, met name in buitengebieden. Kan me de bliksemschades bij ons nog goed herinneren. De fax was fysiek nog heel, maar vanbinnen overal zwart geblakerd en printplaatbanen verschroeid. (schrikdraad apparaat geexplodeerd, dat krijg je met een kilometer prikkeldraad rondom weiland). Gelukkig met glasvezel geen last van blikseminslag in de grond of bomen.

Als dit blikseminslagrisico reeel is, dan het beste de telefoonlijndraad ergen bij IS/RA punt afkoppelen, laten we zeggen de draad aders een aantal centimeters afstand van de schroefcontacten.

het was kort geleden weer raak hier in de buurt

en veel bewoners hadden nog de koper lijn in hun experiabox zitten

terwijl we hier glasvezel hebben bij deze mensen was het dus raak

bij een huis de hele meterkast uit elkaar geknald de hele buurt zonder stroom

behalve hier bij mij

ik dat hele koper los gekoppeld toen we glasvezel kregen

en wij hebben zo,n afvoer blok op de aarde zitten in de meterkast

 

wat betreft dit punt afdoppen netjes in de muur met een plaatje dicht maken

en desnoods het spul bewaren wat er af komt kun je het altijd herstellen

maar er zit glasvezel dus dit punt zal nooit meer gebruikt worden

ik zou persoonlijk voor kpn glasvezel gaan en ziggo sport optie nemen

 

 


Hallo @tmoesel , je zou  "precariorechten" kunnen vragen aan alle nutsbedrijven die diverse leidingen en kabels in "jouw" grond hebben liggen.:money_mouth:


@tmoesel KPN verdient echt niet aan het verwijderen hoor. Daarnaast is het ooit aangelegd omdat dat moest/verzocht werd. Niet door jou maar een bouwer of vorige eigenaar. Dat heb jij onwetend of wetend overgenomen toen je het huis kocht. En tot slot is er de Telecomwet en die stelt dat jij de kabel moet gedogen in jouw grond. Andersom gesteld: waarom zou KPN moeten betalen voor verwijdering van iets waarvan ze wettelijk het recht hebben om het te laten liggen?

Het woord ‘verdienen’ gebruik ik omdat blijkbaar nooit budget is gereserveerd voor ontmanteling, vergelijk maar met tegenwoordige verwijderingsbijdrage, het opruimen van olieplatformen. Er zou geen geld van een voormalig/virtuele klant naar KPN moeten vloeien.

Als je hints/links naar het betrokken Telecomwet kan geven, dan graag. Het komt op mij simpelweg over als een eenrichtingsprincipe: 1 keer wie dan ook een abonnement gehad hebben waarbij het aansluiten/graven zonder kosten was en dan is er voor altijd een gijzeling door een stuk kabel. Ik ben vooral benieuwd of ik een loze kabel ook moet gedogen als zonneklaar is dat die kabel voor de eigenaar (KPN Netwerk NL) feitelijk negatieve waarde heeft.


Hallo @tmoesel , je "precariorechten" kunnen vragen aan alle nutsbedrijven die diverse leidingen en kabels in "jouw" grond hebben liggen.:money_mouth:

OK, deze term kende ik nog niet, maar ik zal er naar kijken. Heb wel diverse stukken/document kwa KLIC melding enz, er zullen geen rampen gebeuren, maar ik wil gewoon weten hoe en waar ik e.v.t. aan vast zit op lange termijn.


Hallo @tmoesel , je zou  "precariorechten" kunnen vragen aan alle nutsbedrijven die diverse leidingen en kabels in "jouw" grond hebben liggen.:money_mouth:

Hallo @Joep1965 , grapje natuurlijk.

Gemeenten vragen bijvoorbeeld precariorechten als ondernemers gebruik maken van gemeentegrond om dat kunnen gebruiken voor hun onderneming en er dus aan kunnen verdienen.

 


https://wetten.overheid.nl/BWBR0009950/2020-01-01#Hoofdstuk5

Artikel 5.2. Punt 1, 3 en 4 voor wat betreft particuliere gronden en gebouwen.

En precariorechten kunnen alleen door gemeenten en openbare lichamen worden geheven. En überhaupt niet voor telecomkabels omdat daar een wettelijke gedoogplicht op zit.(zie https://vng.nl/artikelen/precariobelasting-0)

 

@tmoesel Zolang het kopernetwerk niet is uitgeschakeld in jouw woonplaats heeft de aansluiting nog altijd een waarde.  Als jij door onvoorziene omstandigheden over een paar maanden moet verhuizen en de volgende bewoner wil een abonnement bij een budgetprovider die liever DSL levert (Budget/Oxxio/CheapConnect etc..), dan is er toch een probleempje… Je had niet aan die aansluiting en die kabel mogen zitten want die is niet van jou. Zo simpel is het en daar kun je lang en breed over blijven praten maar zo is het nou eenmaal geregeld in Nederland. Niemand die er aan denkt om zelf zijn gasmeter en leiding af te gaan sluiten. Maar omdat Telecom nou eenmaal niet gevaarlijk is om aan te prutsen doen veel te veel mensen het zelf alsnog.

Laten we deze discussie maar beëindigen. Dit is echt niet de eerste keer dat ik hierover heb moeten praten. Ik werk bij KPN NetwerkNL (voorheen Reggefiber) en ben echt wel goed op de hoogte van de rechten en plichten van een Telecomaanbieder. Je mag alles nazoeken wat je wil maar ik verwacht niet ineens een andere uitkomst.


Hallo @tmoesel , je zou  "precariorechten" kunnen vragen aan alle nutsbedrijven die diverse leidingen en kabels in "jouw" grond hebben liggen.:money_mouth:

Hallo @Joep1965 , grapje natuurlijk.

Gemeenten vragen bijvoorbeeld precariorechten als ondernemers gebruik maken van gemeentegrond om dat kunnen gebruiken voor hun onderneming en er dus aan kunnen verdienen.

Ik had de grap nog niet begrepen (te snel vrijwel blind gereageerd), nu wel dus :)


@Ward_ 

ik spring er net even weer in kan er overheen gelezen hebben

mag TS deze aansluiting nou afdoppen en dicht smeren

U bent van kpn-netwerk dus daarom de vraag


@Ward_

ik spring er net even weer in kan er overheen gelezen hebben

mag TS deze aansluiting nou afdoppen en dicht smeren

U bent van kpn-netwerk dus daarom de vraag

 

Ik had het antwoord ergens al gegeven maar het zijn nogal wat berichten geworden. Simpel antwoord: Nee. Als de aansluiting verwijderd moet worden dan een aanvraag doen via www.mijnaansluiting.nl


en hoe zit het met mijn gegeven link dan uitfaseren koper waar ftth beschikbaar is

https://www.kpn-wholesale.com/producten-diensten/breedband/pilot-uitfaseren-koper.htm

 

“Doelstelling is nu om op 1 april 2021 het kopernetwerk in het grootste deel van deze gebieden uit te zetten”

dan zal deze aansluiting nu toch al weg kunnen netjes afdoppen en dicht smeren


Dit is "mijn" ISRA punt in de meterkast.

De Alcatel ADSL splitter hangt er nog aan, zo lang hebben wij al glasvezel. :wink:


dit de mijne let niet op de rommel ik moet het een en ander nog door goten plaatsen

 


https://wetten.overheid.nl/BWBR0009950/2020-01-01#Hoofdstuk5

Artikel 5.2. Punt 1, 3 en 4 voor wat betreft particuliere gronden en gebouwen.

Dank voor de URL, zo even snel lezend is Artikel 5.2. punt 9 door ons al in te zetten. Ik zal het later nog wel eens verder doorscannen, vooral wat ‘verplicht opruimen’ zou betekenen voor een e.v.t. geldstroom tussen degene op wie de gedoogplicht rust en de aanbieder.


https://wetten.overheid.nl/BWBR0009950/2020-01-01#Hoofdstuk5

Artikel 5.2. Punt 1, 3 en 4 voor wat betreft particuliere gronden en gebouwen.

Dank voor de URL, zo even snel lezend is Artikel 5.2. punt 9 door ons al in te zetten. Ik zal het later nog wel eens verder doorscannen, vooral wat ‘verplicht opruimen’ zou betekenen voor een e.v.t. geldstroom tussen degene op wie de gedoogplicht rust en de aanbieder.

Helpt je niets. De kabel op jouw terrein maakt gewoon nog deel uit van een netwerk. Dat artikel is bedoeld voor loze kabels. Die dus aan de voedende kant niet meer zijn aangesloten.


Wel vreemd

Als kpn het met koper uitfasering doet

moeten dan ook die oude wijkkasten blijven staan en moet de thuis aansluiting ook blijven bestaan dit zal nooit meer gebruikt worden

of is het doel de wijkkasten weg halen en de bekabeling in de grond mikken

en de thuisgebruikers met het koper aansluiting laten zitten terwijl er ftth aanwezig is

beetje krom lijkt mij


Dat artikel is bedoeld voor loze kabels. Die dus aan de voedende kant niet meer zijn aangesloten.

Iets wat in die pilotgebieden dus in 2021 zal gaan gebeuren.

Stel je voor dat zo'n gemeente dan in 2031 zegt dat die kabels de grond uit moeten. :thinking:


Dat bedoel ik ook dus kun je thuis die aansluiting er ook uit roppen

Bij de wijkkasten de kabels in de grond pleuren en bij je thuis mag je het niet weg halen

dat bedoel ik met krom


Gelukkig dat bij ons het ISRA punt in de meterkast zit, daar heb je er tenminste geen last van.

De twee telefoonsnoeren die vanuit de meterkast naar de woonkamer en slaapkamer liepen zijn uiteraard al lang vervangen door UTP netwerkkabels. :wink:


Gelukkig dat bij ons het ISRA punt in de meterkast zit, daar heb je er tenminste geen last van.

De twee telefoonsnoeren die vanuit de meterkast naar de woonkamer en slaapkamer liepen zijn uiteraard al lang vervangen door UTP netwerkkabels. :wink:

Ik heb er ook geen last van

Maar er zijn zat huizen dat deze aansluiting op een plek zit waar de bewoners het niet willen hebben en er ftth in dit zelfde gebouw aanwezig is

waar dit topic over gaat


Wel vreemd

Als kpn het met koper uitfasering doet

moeten dan ook die oude wijkkasten blijven staan en moet de thuis aansluiting ook blijven bestaan dit zal nooit meer gebruikt worden

of is het doel de wijkkasten weg halen en de bekabeling in de grond mikken

en de thuisgebruikers met het koper aansluiting laten zitten terwijl er ftth aanwezig is

beetje krom lijkt mij

Die wijk kasten staan op al dan niet van de gemeente gehuurde of gekochte grond zover ik goed op de hoogte ben. Een gemeente kan meteen een rooiplicht verordenen in die pilot gebieden. Zeker voor de beeld verstorende bovengrondse delen daar moeten ze dan wel meteen mee komen niet na 10 jaar. Op het forum staan genoeg foto's waaruit blijkt dat hier weinig mee wordt gedaan neem eens de oude CAI verdelers zonder functie.

Ward geeft toch de methode aan die je kan/moet gebruiken om de isra te verwijderen. Dat zal bij renovatie  of nieuwbouw niet anders gaan. Je kan niet zomaar iets slopen en nieuw neerzetten.

Telfort lijkt afgaande op de berichten op het forum al pro actief bezig hun klanten op FttH te zetten met de nodige contract wijzigingen niet altijd ten gunste van de klant. Het is mij hierbij niet duidelijk of dit klanten in de pilot gebieden betreft.

Wat het isra punt in dit topic betreft we zien wel een foto maar is dit het midden van een muur of een hoek, als de meubel indeling dus danig goed uitpakt ben je dit met een kast ook kwijt. Bij mijn schoonouders hangt de ongebruikte Ftu ook in de woonkamer uit het zicht achter een tv meubel.

 

Ps eigen ervaring de verbreding van de A50 niet alleen de lantaarnpalen gingen weg over het volledige traject werdt ook de grondkabel gerooid. Brengt toch ook weer extra inkomsten op bij het brengen naar de recycle bedrijven.

 

 

 

 


Ps eigen ervaring de verbreding van de A50 niet alleen de lantaarnpalen gingen weg over het volledige traject werdt ook de grondkabel gerooid. Brengt toch ook weer extra inkomsten op bij het brengen naar de recycle bedrijven.

 

Ik weet zeker dat het uithalen aan grondwerk het meer kost dan die kabels

en recyclen en vooral die telefoon koperdraad van kpn zit weinig koper in


Ik weet zeker dat het uithalen aan grondwerk het meer kost dan die kabels

En toch verdienen die bedrijven daaraan want het is de belastingbetaler die de rekening betaalt voor die werkzaamheden.


Vreemd het bedrijf moet het aan de gemeente afdragen toch

Bijvoorbeeld kpn legt de koper draden in de grond nu moeten deze eruit

moet kpn netwerk deze kosten voor zich nemen

of zie ik het verkeerd


Ik weet zeker dat het uithalen aan grondwerk het meer kost dan die kabels

En toch verdienen die bedrijven daaraan want het is de belastingbetaler die de rekening betaalt voor die werkzaamheden.

Inderdaad, dat lijkt meer te kosten dan wat het oplevert, zo heel veel meer kost het niet die kraan moet toch het hele traject langs de dag prijs ben je al kwijt, kabel aanhaken en eruit trekken op weg naar de volgende paal is het werk niet. Als de opdrachtgever verplicht om te rooien kan je het net zo goed ten gelde maken zoals genoemd extra inkomsten voor de aannemer, rijksoverheid wij de belastingbetalers betalen wel.

 

Ps om aan de regels te voldoen kan de topic starter ook een verzoek tot verplaatsen doen is dat al genoemd? Van de huidige plek naar de meterkast.

Vreemd het bedrijf moet het aan de gemeente afdragen toch

Bijvoorbeeld kpn legt de koper draden in de grond nu moeten deze eruit

moet kpn netwerk deze kosten voor zich nemen

of zie ik het verkeerd

Ja lijkt mij wel, zeker als een gemeente rooiplicht stelt. Lijkt mij niet dat een gemeente en gaat mee betalen aan de aanleg van een nieuw particulier (eigendom kpn) netwerk (FttH) en moet betalen voor opruimwerk van een ander particulier netwerk zo erg zullen de ambtenaren hopenlijk niet slapen.

Nu zal daar bij begrotingen en offertes wel rekening mee worden gehouden.

 

 


Idioot dat mensen denken dat KPN iets te zeggen heeft over andermans huis. Je mag doen wat je wilt met die kastjes. Het kan alleen geld gaan kosten mocht je er ooit weer gebruik van willen maken.