Skip to main content

Ik ben nieuwsgierig of ik erachter kan komen wat er in mijn woning nog moet gebeuren om het glasvezel live te brengen in onze nieuwbouwoning.

 

Er ligt een kabel in het kleine vierkante kastje. Ik ben huisnummer 54, en tot en met huisnummer 50 zijn al meer dan een jaar operationeel.  

 

KPN Netwerk is al in Juni gevraagd om te komen, zijn de afspraak in september niet nagekomen, en hebben nu een indicatie in november afgegeven. 

 

Als ik het zelf bekijk, zij het met beperkte kennis, lijkt me eigenlijk alleen een monteur nodig die het NT kastje nog aansluit. 

 

Meerdere keren heb ik het nieuwbouwteam nu gevraagd om uitleg en een vaste planning, maar tegen dovemansoren. 

 

Maar wellicht is een installatiemonteur van KPN ook voldoende om het live te brengen en ben ik niet afhankelijk van KPN netwerk?

Hallo @KWL54 via www.kpnnetwerk.nl kun je via je postcode/huisnummer zelf zien wat de status van jouw aansluiting is.

 


Hi JanD, 

 

dankjewel, dat heb ik dus al sinds juni op dezelfde stand staan, zie onderstaand.

 

En onderstaand ook de situatie in de meterkast.

 

vandaar mijn vraag wat er nog aan installatiewerkzaamheden moet gebeuren.

 

 


Misschien moet uw woning nog aangesloten worden op de centrale. Dat zou kunnen…

Ik zou dat kastje maar weer snel dicht maken. Want daar is niets aan te zien.


Hi Nick,

Dat zou kunnen zijn, maar het lijkt wat onwaarschijnlijk. Een project van 24 woningen, opgeleverd in enkele weken. Ik ben 1 van de laatste 4. De rest is aangesloten en operationeel.

 

Wat er nog moet gebeuren is allemaal gebaseerd op aannames. Ik zou het zo graag weten op basis van informatie van KPN.

 

ik hoop dat er iemand is die me kan vertellen wat er nog nodig is.

 

Maar als we alvast kunnen stellen dat er in de woning niets meer hoeft te gebeuren zijn we ook al een stap verder. Het lijkt mij dat alleen de NT last nog gemonteerd moet worden.

 

het kastje maakte ik overigens net open om te laten zien dat er een kabel in zit, dat is inmiddels weer dicht 😉


Hi Nick,

Dat zou kunnen zijn, maar het lijkt wat onwaarschijnlijk. Een project van 24 woningen, opgeleverd in enkele weken. Ik ben 1 van de laatste 4. De rest is aangesloten en operationeel.

 

Wat er nog moet gebeuren is allemaal gebaseerd op aannames. Ik zou het zo graag weten op basis van informatie van KPN.

Die precieze info krijgt u waarschijnlijk niet. Het werk word allemaal uitgevoerd door onderaannemers. Die melden het wanneer ze klaar zijn. En tot die tijd is het: we zijn nog niet klaar. Punt. Einde informatieverstrekking.

ik hoop dat er iemand is die me kan vertellen wat er nog nodig is.

 

Maar als we alvast kunnen stellen dat er in de woning niets meer hoeft te gebeuren zijn we ook al een stap verder.

Welke stap bent u dan verder?

Het lijkt mij dat alleen de NT last nog gemonteerd moet worden.

 

het kastje maakte ik overigens net open om te laten zien dat er een kabel in zit, dat is inmiddels weer dicht 😉

Zolang u het kastje maar heel houd zal er alleen nog maar een glasvezelmodem geplaatst hoeven te worden bij u in huis.


Hallo @KWL54 , zo te zien is de planning dus november/december 2022 aansluiten en het is pas oktober. Dus alles ligt nog op schema.

Het is niet de bedoeling dat kastje open te maken, hiermee heb je de aansluiting misschien onbedoeld vernield, maar dat zal blijken als je eind van het jaar misschien aangesloten wordt, maar als het tegen zit kan de planning weer naar voren geschoven worden is de praktijk.

 


Nick,

 

Je hebt gelijk, ik loop vooral bij het nieuwbouwteam van KPN Netwerk tegen torenhoge muren aan.

 

Als ik vast kan stellen dat de werkzaamheden die gedaan moeten worden alleen het plaatsen van dat NT kastje is, kan ik KPN nog om assistentie vragen.

 

Als het gaat om werkzaamheden buiten de woning ben ik overgelaten aan het ticketsysteem van KPN Netwerk: “computer says no….”


Jan,

 

Die planning was veel eerder, maar na het niet halen van die planning is het verschoven naar november/december. Ook omdat er zo makkelijk wordt omgesprongen met het verplaatsen van die planning maak ik me veel zorgen. Daarnaast is het voor mij met een werkplek vanuit huis verschrikkelijk om vanaf een 4g modem (wat binnen een huis met hoge isolatiewaarden en hr+++ glas weinig bereik heeft) te werken.

 

ik overweeg dan ook sterk om maar een internetaansluiting bij Ziggo te nemen, die wel direct kunnen leveren. Ik zou dat met tegenzin doen omdat ik altijd zeer tevreden ben geweest met KPN. En nog steeds eigenlijk, alleen met KPN Netwerk en haar aannemers niet.

 

ik hoop maar dat ik het kastje (ik denk dat je de inhoud bedoelt) dan niet beschadigd heb. Ik heb het uiteraard heel voorzichtig geopend.


Als ik vast kan stellen dat de werkzaamheden die gedaan moeten worden alleen het plaatsen van dat NT kastje is, kan ik KPN nog om assistentie vragen.

Helaas is KPN ook volledig afhankelijk van de status die in de administratie van KPN Netwerk staat. Als daar staat dat het nog niet klaar is dan kan KPN niet leveren, die systemen zijn zo in elkaar geïntegreerd dat er niet van afgeweken kan worden.

Administratief is het nog niet opgeleverd en mogelijk heeft dat te maken met een foutje maar het kan ook zijn dat er problemen geconstateerd zijn met de aanleg die eerst opgelost moeten worden. Ik had laatst een klant waar volgens de administratie nog geen glas binnen lag maar er was al wel een FTU geplaatst en alles was al aangesloten en klaar voor gebruik, nu bleek dat er buiten de deur nog iets moest gebeuren en van daaruit zou alles uit zichzelf door gaan lopen als dat was afgerond, tot die tijd stond ook ik tegen de muur. Ik had misschien wel de aansluiting in de centrale kunnen maken maar zonder de juiste status ook geen diensten.

 

Misschian kan @Ward_meer informatie over opzoeken over jouw aansluiting opzoeken in de systemen.


Hi NHendrika,

 

Dankjewel voor je bijdrage. Ik was inderdaad al tot de conclusie gekomen dat KPN afhankelijk is van KPN Netwerk.

ik zou het erg waarderen als Ward me kan voorzien van extra informatie omtrent de status.

 

fijne avond nog!


Ik ben bang dat ik niet veel meer informatie heb. Die november/december die je ziet komt omdat de nieuwbouwaannemer van KPN Netwerk dit heeft aangepast op 22 september. Ik zie uiteraard op de foto's ook een FTU die is afgewerkt maar ik kan niet zien of er ergens in een ondergronds verdeelpunt nog moet worden gelast. Als dat zo is, dan is dat wat de boel nu ophoudt. Waarom er dan 11 november staat als plandatum is mij ook een raadsel. Als dat echt zo is dan zou dat betekenen dat er wel heel weinig capaciteit is qua monteurs en lassers. 


Hi Ward,

 

Reuze bedankt voor je bijdrage, heel waardevol.

 

zou je kunnen zeggen dat ik dan nu een monteur van KPN zou kunnen vragen om de NT kast te monteren zodat wanneer die eventuele aansluiting in de wijk gereed is, ik niet opnieuw in de planning hoef voor een NT kastje?

 

alvast bedankt weer


Volgens mij kan er helemaal nog niets zolang de aansluiting nog niet gereed gemeld is door KPN Netwerk. 


Hi Nick,

Kan natuurlijk technisch wel, maar of het in de processen van KPN/KPN Netwerk kan/mag is iets anders natuurlijk.


@KWL54 De opdracht voor het plaatsen van die NT ligt ook bij Volker Wessels om gelijktijdig te doen met het afronden van de aansluiting. Dus dat kan je niet vragen aan de provider KPN. 

Voordeel is wel dat het geen XGS-PON aansluiting is dus iedereen kan die NT erop klikken en het werkt (als de patch in de PoP ook is gezet door Volker Wessels)


Dankjewel weer Ward,

 

Ik ben inmiddels wel wat moedeloos aan het worden. Ik spreek zojuist de planning bij VolkerWessels, maar die heeft in zijn systeem nog geen ticketnummer van KPN.


Zo komt het waarschijnlijk dan ook dat de planning die KPN afgeeft, niet gehaald wordt. Het is nu alleen nog een indicatie, want een opdracht is nog niet bij de aannemer aangekomen.

 

Vanmiddag dus maar weer met KPN Netwerk bellen om dat ticketnummer (aangemaakt) te krijgen, dan kan Volker Wessels dat in behandeling nemen.

 

 


Ik weet het niet zeker. Maar uw aansluiting maakt deel uit van een groter project. Dan is er dus ook helemaal geen sprake van een ticket voor ieder adres appart. Lijkt mij. Alle adressen in dat project moeten gewoon aangesloten worden. Zo simpel is dat, daar zijn geen aparte tickets voor nodig lijkt me.


@Nick83

Met ticket wordt het ordernummer bedoeld dat hoort bij de provider opdracht.

Als er verder geen provider opdracht is en alleen een FTU wordt aangebracht, dan heb je inderdaad gelijk.

@KWL54 Ik heb je een DM gestuurd met het ordernummer. Kan je morgen beter weer bellen met Volker Wessels dan met KPN Netwerk. Die laatste kunnen niks extra’s voor je aanmaken.