Skip to main content

In mijn nieuwe woning heb ik een glasvezelaansluitpunt van kpn, zie foto. Ala ik het goed begrijp, wordt hierop normaal de modem aangesloten. Nu zie ik ook dat ik in de woonkamer iets van een isra punt (?) heb, betekend dit dat de modem hier kan worden aangesloten? Dit omdat ik geen mogelijkheid heb om een kabel door te trekken (vloer gelegd) en ik liever internet via een kabel. Ik wil graag een glasvezelabbo afsluiten. Alvast bedankt!

  •  
  •  

 

Hoi @R020 
In de woonkamer is een netwerkaansluiting gemaakt.
In de meterkast zie ik een (blauwe) netwerkkabel los hangen.
Als je geluk hebt gaat deze kabel naar het aansluitpunt in je woonkamer.
Het glasvezel modem kan niet verplaatst worden dat komt waar nu de voorlopige aansluiting zit, maar die kabel die (waarschijnlijk) naar je woonkamer gaat, kun je het modem en daarop je internet en TV aansluiten.
Bij nieuwe glasvezelaansluitingen komt altijd een monteur dus die helpt je wel.


Hi @huistijger 

 

Thanks voor je snelle reactie! Dat zou dus betekenen dat de Experia box gewoon in de woonkamer komt? Dat zou helemaal mooi zijn! Yes, dan plan ik een afspraak in. Bedankt!


Ja dat bedoel ik @R020 


Wat mij opvalt op de foto is dat de kabelaansluiting (Ziggo) wel in het “NTU” gebied zit van de glasvezelaansluiting… Sommige NT's van KPN zijn langwerpig. Als je in GPON gebied zit, dan krijg je geen langwerpige NT, maar een vierkante ONT. Hoe lang geleden is je woning gebouwd en hoe lang geleden is daar in het gebied glasvezel aangelegd?


@soundwork  De woning is in maart dit jaar geleverd, nieuwbouw dus. De benamingen zeggen mij niks haha, bedoelt u dat dan enkel Ziggo in het punt in de woonkamer ontvangen kan worden? Dan zou dat een overweging zijn.


In het glasvezelmodem (NTU) steek je de blauwe netwerkkabel  en dan kun je aan het andere eind van die kabel in de woonkamer de Experiabox aansluiten
Ziggo staat er in dit geval buiten, die gebruikt coaxkabel en je aansluiting in de kamer is een netwerkkabel wat KPN gebruikt.
Dus geen probleem


Hi @huistijger 

 

Thanks voor je snelle reactie! Dat zou dus betekenen dat de Experia box gewoon in de woonkamer komt? Dat zou helemaal mooi zijn! Yes, dan plan ik een afspraak in. Bedankt!

Als je ook met een kabel naar boven wilt, dan is het meestal handiger om de Experiabox in de meterkast te houden.


@soundwork  De woning is in maart dit jaar geleverd, nieuwbouw dus. De benamingen zeggen mij niks haha, bedoelt u dat dan enkel Ziggo in het punt in de woonkamer ontvangen kan worden? Dan zou dat een overweging zijn.


Excuus voor de verwarring, wordt al snel te technisch voor klanten :wink:

GPON is een techniek die wordt gebruikt en is vergelijkbaar met wat Ziggo op het kabelnetwerk doet met internet (je deelt een aansluiting met anderen uit de straat). Bij glasvezel kan je ook rechtstreeks gekoppeld worden op een poort zonder dat je snelheid deelt met je buren. Dit glasvezelkastje is wat groter en langwerpiger.

 

Wat ik bedoelde was dat de kabelaansluiting van Ziggo (dat vierkante witte kastje met de zilverkleurige stekker erin) in jouw meterkast iets te hoog hangt, waardoor een kastje van KPN misschien niet zou gaan passen als je glasvezel van KPN wilt gaan afnemen.


Dat hebben ze van Ziggo heel strategisch uit concurrentieoverwegingen precies op de tekst van KPN glasvezel heen gemonteerd.


Dat hebben ze van Ziggo heel strategisch uit concurrentieoverwegingen precies op de tekst van KPN glasvezel heen gemonteerd.

Ja inderdaad :grin:


Oh haha. Stiekeme concurrent! Hopelijk dat de monteur er alsnog wat van kan maken!


Ja, die pakt zn koevoet wel en trekt heel dat doosje in een oogwenk van de muur af 😉


Ik ben inmiddels voorzien van glasvezel van KPN (1000 mbit) en de modem staat netjes in de woonkamer. Echter wordt deze snelheid bij verre na niet behaald (via nieuwe kabel icm desktop 350 mb down, 450 up). Er zijn al 2 monteurs van KPN geweest die niks hebben gevonden. De laatste haalde via zijn meetapparaat na t veranderen van een server 720 mb down. Hij gaf aan dat er niks meer gedaan kan worden en ik het beste de servers handmatig per apparaat kan veranderen. Klopt dit? Bij mijn vorige woning was dit geen probleem en haalde ik netjes 500 up en down icm met een 500 mbit abbonement. 


500 mbit word over het algemeen overal op glasvezel wel gehaald. 1000 mbit bijna nergens. Als ik hier op het forum de diverse topics mag geloven.

Als je een speedtest doet, dan kun je kiezen welke server er dan gebruikt moet worden. De speedtest server van XS4ALL schijnt snel te zijn. En van RoutIT BV in Ede.


Ik ben inmiddels voorzien van glasvezel van KPN (1000 mbit) en de modem staat netjes in de woonkamer. Echter wordt deze snelheid bij verre na niet behaald (via nieuwe kabel icm desktop 350 mb down, 450 up). Er zijn al 2 monteurs van KPN geweest die niks hebben gevonden. De laatste haalde via zijn meetapparaat na t veranderen van een server 720 mb down. Hij gaf aan dat er niks meer gedaan kan worden en ik het beste de servers handmatig per apparaat kan veranderen. Klopt dit? Bij mijn vorige woning was dit geen probleem en haalde ik netjes 500 up en down icm met een 500 mbit abbonement. 


500/500 moet inderdaad makkelijk haalbaar zijn

als je zo afgescheept word dat het niet haalbaar is 1gbit

aangezien jou metingen zou ik hem terug zetten naar 500/500

scheelt ook weer een paar euro